Miten suhtautua loppuelämään jos on alle 30v siinä tilanteessa, että työkyky ei palaudu?
Toisin sanoen edessä on vain sairauslomaa ja eläkettä. Mitä sitä elämällään edes tekee tässä tilanteessa?
(En kaipaa kommentteja pummiudesta, kuntoutuksesta, työkokeilusta ym. En ole pummi ja kuntoukset on koettu.)
Kommentit (25)
Miten pääsee eläkkeelle alle 30-vuotiaana?
Olen kade että joku pääsee eläkkeelle mt-ongelmien vuoksi jo 30-vuotiaana. Itse olen tehnyt 30v. töitä rimpuilemalla masennukseni kanssa. En ole kehdannut heittäytyä loiseksi vaikka olen vakavasti masentunut. Päivät menee kelloon katsoessa miten kauan vielä pitää tehdä töitä. Kun pääsen kotiin niin makaan vain. Koti on kuin pommin jäljiltä, suihkuun pitää pakottautua ja aamuisin taistelen itseni työpaikalle. En tiedä miten kauaa jaksan. Terapiaa on kokeiltu, ei ole mun juttu. Lääkitys ollut 25v. Mikään ei auta, olen ihan loppu ja toivon vaan työkyvyttömyyseläkettä.
Sulla on jotain suunnattoman arvokasta, mitä työssäkäyvillä ei ole yhtä paljoa eli aikaa. Sulla on aikaa ottaa iisisti. Aikaa nukkua tarpeeksi. Aikaa kokata kunnollisia aterioita vähistäkin aineksista. Sulla on aikaa siivota, lukea kirjoja ja urheilla.
Et menetä omaa aikaasi mihinkään vaan voit itse päättää.
Huom. Eläkeläinen saa alennuksia monista esim kotimaan matkaliput, uimahallit ym.
Olen joskus asiasta keskustellut tuttavani kanssa, joutui sairaseläkkeelle noin 30-vuotiaana. Hän on mm sanonut, että otti aikaa opetella pois syyllisyydestä kun ei pysty olemaan töissä, mutta ei ollut hänen syynsä että joutui sairaseläkkeelle, mitään ei olisi voinut tehdä sitä estääkseen joten miksi syyttää itseään? On hakenut elämäänsä sisältöä mm. ihmissuhteista, harrastuksista, eläimistä jne. Nauttii hyvistä päivistä, koska huonoina aikoina kivut vievät sairaalaan pitkiksi ajoiksi tai sitovat kotiin. Vertaistuki on ollut ihan ehdotonta, koska vaikka tutullani syy on tosiaan fyysinen ja sellainen ettei hän sille mitään voi, niin silti on ymmärtämättömiä ihmisiä jotka laukovat typeryyksiä ja konkreettisestikin vaikeuttavat elämää (esim. eivät usko avuntarpeeseen, kipuihin jne).
Käsittääkseni opintolainan voi saada anteeksi jos on 5 vuotta työkyvytön, selvitäpä Kelasta!