Pienessä nuhassa ja yskässä koulun liikuntatunnille?
Mites teillä toimitaan? Jos lapsella on aamulla vaikka pelkästään kurkku kipeä ja sinä päivänä on liikuntaa, osallistuuko liikuntatunnille? Kurkkukivullahan se flunssa alkaa, sit tulee räkä ja sit yskä muutaman päivän päästä.
Entä, kun on vielä nuhaa, vähän yskää, mutta ei ole ollut missään vaiheessa kuumetta ja on liikuntaa sinä päivänä?
Mitä merkitsette wilmaan, jos lapsi jää pois vaikkapa aamun liikuntatunnilta, mutta menee kouluun muille tunneille istumaan?
Jos aikuisillekaan ei suositella liikuntaa puolikuntoisena, miksi koululaisenkaan pitäisi? Ongelmana on tietysti se, että noilla koululaisilla on vähän väliä flunssia, varsinkin alakoululaisilla.
Kommentit (4)
Itse laitoin kerran viestiä, että lapsen olisi liikuntatunnilla hyvä vain seurata, venytellä tms kevyttä, niin opettaja vastasi että on syytä jäädä kotiin, jos ei ole kunnossa. Eli enpä tiedä mitä seuraavan kerran teen, kun lapsi muutoin on koulunkäyntikuntoinen, mutta ei liikkumiskunnossa.
Liikunnanopet eivät tajua mitä eroa on istumisella ja juoksemisella flunssan aikana. Toisesta voi saada sydänlihastulehduksen.
Meille sanottiin vanhempainillassa että jos lapsi ei voi osallistua liikuntatunnille, niin ei ole koulukuntoinen. Mikä on näin terveysalan ammattilaisen näkökulmasta täysin naurettava väite. Esim. omalla pojalla oli nuhaa, mutta ei kuumetta tai edes yskää. En laittaisi häntä esim. hikilenkille. Mutta aivan hyvin voi mennä istumaan tunnille. Enkä minä saa sairaslomaa siitä syystä että lapsella on "nuhaa", kyllä siinä nauraisi ovesta ulos niin lääkäri kuin työnantaja.
Hankala kysymys. Parasta on, että lapsi ei mene ollenkaan liikuntatunnille, koska silloin kun olen laittanut opettajalle tiedoksi, että täytyy liikkua keveämmin, niin lapsi on kuitenkin juossut itsensä hikimäräksi. Opettaja laittaa viestiä, että ottaa huomioon, mutta mielestäni ei ota!
Ensimmäiset ja viimeiset tunnit on helppoa olla poissa, mutta entä kun liikuntatunnit osuvat keskelle koulupäivää? Nitä olen katunut, että olen päästänyt tunnille.