Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasokkaampaa keskustelupalstaa?

Vierailija
19.09.2019 |

Erityisesti "naisten omaa paikkaa"?
Rekisteröitymisvelvollisuudella. Täällä on ihan turha yrittää saada asiallista keskustelua aikaan kun suurin osa aloituksista ja vastauksista on provoilua ja mielipidevaikuttamisen yritystä.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekisteröitymisen myötä, vapaat mielipideilmaisut loppuvat, tietenkin.

Kuka julkisesti haluaa ilmoittaa poliittisen kantansa, ja muut pikkasen arat mielipiteet.

Onhan tälläkin lehdellä johonkin vain erikoistuneita aiheita, keskustelkaa siellä niistä.

Ja perustakaa itse fiksujen ihmisten keskustelupalsta, jossa keskustellaan filosofiasta, logiikasta, taloudesta sun muista vain asiallisista aiheista,

Ja onhan noita jo usein lehtien sivustoilla, kuten Tiede ja Talouselämä ja muut, siirtykääpä sinne.

Enemmänkin haussa olisi sellainen lempeä ja hyväksyvä, pääosin naisille suunnattu ja keskittyvä, keskustelupalsta. Noiden lehtien keskustelupalstoilla keskustellaan niiden omista aihepiireistä, sitä en nyt hae. Enemmänkin sellainen palsta jossa saa ilmaista itseään turvallisesti aiheesta kuin aiheesta, ilman pelkoa siitä että joku tulee kritisoimaan tai johdattamaan keskustelua sivuraiteille. Vähän niinkuin ystävien kokoontuminen nettimuodossa. Onko jollakin kokemusta tai tietämystä keskustelupalstan perustamisesta?

Kritiikiltä et ole turvassa missään, eikä sivujuonipäivityksiltä voi välttyä. Jos kokee erinlaisen mielipiteen, kritiikin, jne uhaksi kannattaa kehittää itseään ennen kuin leikkiin lähtee. Sillä myötäily ei synnytä keskustelua vaan keskusteluun pitää uskaltaa tuoda jotain uuttakin vaikka saattaa tietämättään esim. loukata toista.

Kun trollit pilaavat keskustelun ja muut ruokkivat heitä, ei siinä voi tehdä yksin oikein mitään keskustelun sujumiseksi ko. ympäristössä. Ei auta että "hyväksyy eriävät mielipiteet", koska keskustelu on joka tapauksessa pilalla. Eri

Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Sillä tavattoman monessa trollin pilaamassa ketjussa on välissä on ihan asiasiallisiakin viestejä omana keskutelunaan.

Ilman trolleja noita tilanteita olisi paljon enemmän. Joskus fiksut ihmiset onnistuvat tarttumaan toisiinsa, mutta joissain keskusteluissa todella tarvitaan tuuria, että vastaan sattuu joku toinen trollien ignooraaja, joka jaksaa sen kaiken sotkun keskellä keskustella.

Itse olen ruvennut vähentämään vastaamista tunteita herättäviin kommentteihin, joiden perustelut näyttävät tahallaan huonoilta. Eri mieltä voi olla myös fiksusti ja ärsyttämättä. Vaikka provosoija ei omasta mielestään trollaisi, hän ansaitsee tulla kohdelluksi kuin trolli. Vain asiallisesti kirjoittajia kannattaisi huomioida, niin sellainen kirjoittelu lisääntyisi.

Samaa mieltä, harrastan tätä itsekin. Yleensä vastaan asiattomaankin kommenttiin kerran (asiallisesti ja rakentavasti), mutta jos kommentoija jatkaa samalla linjalla, en enää reagoi hänen viesteihinsä vaan vastailen sen sijaan sellaisiin kommentteihin joissa on sisältöä. Mitä vähemmän trolliviestehin vastaa/reagoi, sitä vähemmän ihmisiä kiinnostaa niitä kirjoitella.

Vierailija
42/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka julkisesti haluaa ilmoittaa poliittisen kantansa, ja muut pikkasen arat mielipiteet.

Onhan tälläkin lehdellä johonkin vain erikoistuneita aiheita, keskustelkaa siellä niistä.

Ja perustakaa itse fiksujen ihmisten keskustelupalsta, jossa keskustellaan filosofiasta, logiikasta, taloudesta sun muista vain asiallisista aiheista,

Ja onhan noita jo usein lehtien sivustoilla, kuten Tiede ja Talouselämä ja muut, siirtykääpä sinne.

Enemmänkin haussa olisi sellainen lempeä ja hyväksyvä, pääosin naisille suunnattu ja keskittyvä, keskustelupalsta. Noiden lehtien keskustelupalstoilla keskustellaan niiden omista aihepiireistä, sitä en nyt hae. Enemmänkin sellainen palsta jossa saa ilmaista itseään turvallisesti aiheesta kuin aiheesta, ilman pelkoa siitä että joku tulee kritisoimaan tai johdattamaan keskustelua sivuraiteille. Vähän niinkuin ystävien kokoontuminen nettimuodossa. Onko jollakin kokemusta tai tietämystä keskustelupalstan perustamisesta?

Kritiikiltä et ole turvassa missään, eikä sivujuonipäivityksiltä voi välttyä. Jos kokee erinlaisen mielipiteen, kritiikin, jne uhaksi kannattaa kehittää itseään ennen kuin leikkiin lähtee. Sillä myötäily ei synnytä keskustelua vaan keskusteluun pitää uskaltaa tuoda jotain uuttakin vaikka saattaa tietämättään esim. loukata toista.

Keskustelu on hedelmällisimmillään silloin kun se on yhteisten kokemusten jakamista, neuvojen antoa, yleistä pohdiskelua ja näkökantojen avaamista. Kaiken tämän voi tehdä ystävällisesti ja sallivasti. Tällaista keskustelua kaipaan, enkä jyräävää "minä olen oikeassa ja voitan tämän keskustelun"-tyyppistä ajattelua.

Et tunnista itsestäsi käytöstä, josta nyt syytät muita? Sinäkin aloit opettamaan mikä on oikeaa keskustelua ja tällä yrität osoittaa kuinka olet suhteessa muita parempi ihminen ja sait minun provosoitumaan.

Tässä ketjussa kyselen onko kenelläkään tietoa paremmasta keskustelupalstasta tai ohjeita sellaisen perustamiseen, siinä kaikki.

-ap

Olen tuo kirjoittaja joka suositteli Redditiä. Sinne voi myös itse perustaa oman osion (subreddit), tosin jotta sen voi tehdä, pitää olla jonkin verran karmaa kerättynä ensin. Ja jonkun pitää moderoida sitä. Uskoisin että myös suomenkielisen subredditin saa perustaa jos haluaa. Se olisi ainakin teknisesti helppo vaihtoehto!

https://www.reddit.com/r/help/comments/2yob6r/creating_a_subreddit/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta sellainen oli ennen vanhaan vauva-lehden keskustelujen vauva-osasto jonne piti kirjautua. Se vauvaperhe-elämänvaihe on meillä jo ohi, en tiedä millaista siellä nyt on. Aggressiivinen keskustelutyyli ja trollit ovat valitettavasti kaikkialla, missä on vilkasta keskustelua :(

Vierailija
44/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs täällä kyselet tuollaista?

Vierailija
45/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä ei ole lupa keskustella ihan kaikesta...

Vierailija
46/46 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitutus.org

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi