Soolohäät
Yritin etsiä aihetta tästä, mutta en löytänyt joten aloitin uuden keskustelun. Googlettelin myös, mutta en löytänyt vastauksia askarruttaviin kysymyksiin.
Ystäväni meni jokin aika sitten naimisiin ja toimin hänen kaasonaan. Tykkäsin häiden järjestämisestä todella paljon ja hääpari sekä vieraat olivat oikein tyytyväisiä kaasojen aikaansaantiin.
Siitä asti mielessäni on pyörinyt ajatus pääsenkö itse koskaan naimisiin. En ole kiinnostunut miehistä enkä naisista enkä mistään siltä väliltä. Minusta olisi tyhmää ja outoa mennä vihittäväksi jonkun kaverin kanssa (mitä jotkut tekee) ja erota sitten myöhemmin. Enkä halua edes tehdä niin. Olen kuullut ja jonkin verran lukenut soolohäistä, jotka esimerkiksi Japanissa on ollut muutama vuosi sitten iso juttu. Yritin etsiä tietoa "harrastetaanko" Suomessa tällaista. Mietin vain, että vihkimisen sijaan pappi siunaisi tms ja sitten olisivat juhlat. Ajattelen asian niin että juhlisin itseäni, itsenäisyyttäni ja sitä etten tarvitse elämääni kumppania jotta voin järjestää hääjuhlan. Onko aivan pöljä idea? Onko kellään tietoa tällaisesta toiminnasta Suomessa ja onko edes mahdollista?
Kiitos etukäteen vastanneille!
Kommentit (16)
On todella pöljä idea. Sinä haluat siis järjestää juhlat, miksi ihmeessä siihen pitää sotkea joku hääidea mukaan? Häät järjestetään kun kaksi ihmistä menevät naimisiin keskenään, jos aina silloinkaan. Jos yksi ihminen haluaa pitää kekkerit, ne eivät ole häät.
Muuten hyvä idea kyllä, juhlia ei ole koskaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
On todella pöljä idea. Sinä haluat siis järjestää juhlat, miksi ihmeessä siihen pitää sotkea joku hääidea mukaan? Häät järjestetään kun kaksi ihmistä menevät naimisiin keskenään, jos aina silloinkaan. Jos yksi ihminen haluaa pitää kekkerit, ne eivät ole häät.
Minun mielestäni kyllä jokaisella on oikeus omiin häihinsä olipa kumppania tai ei. Ja jos kumppania ei ole tai ei sitä halua niin ei se saa olla este häiden järjestämiselle. Jokainen nainen ansaitsee prinsessahäänsä. :)
Mä olen miettinyt samaa mikäli olen vielä sinkkuna 40 tai suhteeni sattuu päättymään ennen sitä. Maailmalla soolohäiden ideana on olla 200% sinut itsensä kanssa, rakastaa itseään ehdoitta ja pistää itsensä ykköseksi. Valitettavasti monesti näin ei ole, vaikka kuinka itsellemme ja toisille väitämme. Moni nai itsensä jopa pitkän synkän ajanjakson päätteeksi, sillä on vihdoinkin löytänyt sisäisen rauhansa. Se ei silti estä menemästä joskus tulevaisuudessa oikeasti naimisiin.
Äitini järjesti 50v synttärinsä prinsessa teemalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa mikäli olen vielä sinkkuna 40 tai suhteeni sattuu päättymään ennen sitä. Maailmalla soolohäiden ideana on olla 200% sinut itsensä kanssa, rakastaa itseään ehdoitta ja pistää itsensä ykköseksi. Valitettavasti monesti näin ei ole, vaikka kuinka itsellemme ja toisille väitämme. Moni nai itsensä jopa pitkän synkän ajanjakson päätteeksi, sillä on vihdoinkin löytänyt sisäisen rauhansa. Se ei silti estä menemästä joskus tulevaisuudessa oikeasti naimisiin.
No siitä vaan. Mielestäni vähän harhaanjohtavaa kutsua tuollaisia juhlia häiksi, mutta ei kai sanoilla sen suurempaa väliä ole, kunhan vieraat suunnilleen tajuavat, millaisista juhlista on kyse. Ettei tule hämmennystä kun kuvittelevat saapuvansa varsinaisiin häihin.
Mitään pappeja tällaiseen ei mielestäni kannata sotkea, enkä oikein usko että kirkon sakramenteista edes löytyy sopivaa toimintatapaa tuollaisiin juhliin.
Juhlien järjestäminen on kyllä kivaa ja kannatettava ajatus, oli syy mikä tahansa. Vähän aihetta sivuten, meillä oli joskus kaveriporukalla "kesähäät", eli kun kukaan porukasta ei sinä kesänä mennyt naimisiin, niin järjestettiin teemabileet hääteemalla. Oli hauskaa. Ne eivät siis olleet erityisesti kenenkään "häät" vaan ihan vaan bileet, joissa oli hääaiheista ohjelmaa ja rekvisiittaa.
On pöljä idea, jos sen halusit tietää.
En tule soolohäihisi, vaikka kuinka kutsuisit! Ei kai ketään voi vihkiä ns. paremman kätensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä vaan. Mielestäni vähän harhaanjohtavaa kutsua tuollaisia juhlia häiksi, mutta ei kai sanoilla sen suurempaa väliä ole, kunhan vieraat suunnilleen tajuavat, millaisista juhlista on kyse. Ettei tule hämmennystä kun kuvittelevat saapuvansa varsinaisiin häihin.
Mitään pappeja tällaiseen ei mielestäni kannata sotkea, enkä oikein usko että kirkon sakramenteista edes löytyy sopivaa toimintatapaa tuollaisiin juhliin.
Juhlien järjestäminen on kyllä kivaa ja kannatettava ajatus, oli syy mikä tahansa. Vähän aihetta sivuten, meillä oli joskus kaveriporukalla "kesähäät", eli kun kukaan porukasta ei sinä kesänä mennyt naimisiin, niin järjestettiin teemabileet hääteemalla. Oli hauskaa. Ne eivät siis olleet erityisesti kenenkään "häät" vaan ihan vaan bileet, joissa oli hääaiheista ohjelmaa ja rekvisiittaa.
Pidä seurat ja sitten bileet siihen perään, niin silloin saat sen kirkollisenkin osuuden.
Soolohääyö vasta nannaa on. Voit viettää jatkossa soolokuherruskuukaudenkin. Ihanaaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tuskin itse olisit kutsuttu, jos joku sinulle tuttu ihminen tähän päätyisi. Olet sen verran toksinen ja ahdasmielinen.
Mene luostariin. Saat soolohäät, kun sinut vihitään Kristuksen morsiameksi eli nunnaksi.
Eikös Sinkkuelämän Carrie mennyt kihloihin itsensä kanssa, kun halusi lahjoja (oli kyllästynyt ostelemaan muille lahjoja)? 😁 Minusta tuo apn idea on ihan hauska, tulisin mielelläni tuollaisiin juhliin! Miksi kaikkeen pitää suhtautua niin tiukkapipoisesti? Ei se ole pois muilta oikeasti naimisiin meneviltä.
Naikkonen45 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kyllä jokaisella on oikeus omiin häihinsä olipa kumppania tai ei. Ja jos kumppania ei ole tai ei sitä halua niin ei se saa olla este häiden järjestämiselle. Jokainen nainen ansaitsee prinsessahäänsä. :)
Totta kai. Jokaisella on myös oikeus omiin hautajaisiinsa, vaikkei ole kuollut, ja omiin valmistujaisjuhliinsa, vaikkei opiskellut mitään.
Suosittelen, että sinä itse perustat Suomeen firman, joka organisoi juhlia asioihin ja tapahtumiin, joita kyseisillä ihmisillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Sinkkuelämän Carrie mennyt kihloihin itsensä kanssa, kun halusi lahjoja (oli kyllästynyt ostelemaan muille lahjoja)? 😁 Minusta tuo apn idea on ihan hauska, tulisin mielelläni tuollaisiin juhliin! Miksi kaikkeen pitää suhtautua niin tiukkapipoisesti? Ei se ole pois muilta oikeasti naimisiin meneviltä.
Samaa mieltä ehdottomasti. Eikä soolohäitä tai kihlajaisia tarvitse juhlia suurella porukalla. Luulen, että vain lähimmät ihmiset, jotka ymmärtävät asian merkityksen, voivat osallistua pieneen juhlatilaisuuteen edes ilman mitään seremoniaa. Nyt kun joku mainitsi itsensä kihlaamisen, niin se olisi helpompaa. Suunnittelet vain sormuksen hinnasta viis, kerät porukan kasaan, pullo shampanjaa ja illallinen porukan kesken.
Mikäli tuleva kumppanisi sattuisi kyseenalaistamaan tai nauraisi, niin se on merkki siitä, että kyseinen ihminen ei ole oikea sinulle.
Ajan ja rahan haaskausta