Vieraisilla pullan tyrkyttäjät, kertokaa motiivinne
Kommentit (30)
On kohteliasta tarjota jotain kahvin kanssa, etenkin jos on erikseen sovittu kahvitteluista etukateen.
Tyrkyta en toki, laitan vaan esille ja saa ottaa jos haluaa.
Minäkin haluaisin tietää mitä nämä tyrkyttäjät siitä saa?
Joo yritetään olla kohteliaita, mutta kohteliaisuus on sitä, että myös kuunnellaan. Ei kiitos on ei kiitos.
Ja s-tana mä oon niin hyvä leipoja että ekstaasiin joudut kun vähänkin maistat, niin älä nyt siinä yritä esittää!
Eikun en mä tyrkytä ja kunnioitan toisten erilaisia dieettejä, ei tarvi tyrkyttää kun ottajia kyllä porukassa on. Mutta olis kiva jos tulee kylään ainoana vieraana ja tietää emännän yleensä jotain tarjoavan, niin kertois etukäteen jo, että hei nyt oon sellaisella dieetillä, että älä laita mitään, sokeriton tee (tms) tai mitä sulla on käy oikein hyvin nyt.
Katsos se on se kursailukulttuuri, on vaikea tietää onko kyläilijä tosissaan, siksi kysytään enemmän kuin yhden kerran.
Yhtä lailla kohteliasta on kertoa etukäteen jos on dieetillä. On tosi turhauttavaa leipoa ns. turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja s-tana mä oon niin hyvä leipoja että ekstaasiin joudut kun vähänkin maistat, niin älä nyt siinä yritä esittää!
Eikun en mä tyrkytä ja kunnioitan toisten erilaisia dieettejä, ei tarvi tyrkyttää kun ottajia kyllä porukassa on. Mutta olis kiva jos tulee kylään ainoana vieraana ja tietää emännän yleensä jotain tarjoavan, niin kertois etukäteen jo, että hei nyt oon sellaisella dieetillä, että älä laita mitään, sokeriton tee (tms) tai mitä sulla on käy oikein hyvin nyt.
Miksi pitää olla jollain "erityisdieetillä" jos ei halua pullaa?
Vierailija kirjoitti:
Me puhutaan aina nämä asiat läpi, kun kyläilystä sovitaan. Usein toiveena on ettei mitään laitettaisi, jos ihan vaan piipahdetaan kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla kohteliasta on kertoa etukäteen jos on dieetillä. On tosi turhauttavaa leipoa ns. turhaan.
Vai diettaaja voi kieltäytyä pullasta??
Vierailija kirjoitti:
Katsos se on se kursailukulttuuri, on vaikea tietää onko kyläilijä tosissaan, siksi kysytään enemmän kuin yhden kerran.
Juu, vanhempi polvi harrastaa vähän liikaa tuota kursailua. Ottavat sen pullan kyllä oikein mielellään mutta vasta tuputtamalla.
Dieettiläisten/rajoitteisten oletan kyllä kertovan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla jollain "erityisdieetillä" jos ei halua pullaa?
Ettei sitä pullaa hankita ihan vain yhtä ihmistä varten, joka ei sitä kuitenkaan tule syömään?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai diettaaja voi kieltäytyä pullasta??
Siis jos ei oikeasti aio syödä yhtään mitään tai on ruokarajoite syystä tai toisesta niin kutsua vastaanottaessa se on kohteliasta kertoa.
Meiltä on pitkä matka kauppaan mutta tietysti haen tarjottavaa jos joku on tulossa kylään. Tosi oudolta tuntuu jos mikään syötävä ei kelpaakaan.
Mutta kyllä mun tutut osaa aina kertoa etukäteen jos on joku rajoite.
En oo ainoo joka joutuu sen uhriks näemmä
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin saa tietysti ongelman, mutta ongelmattomampi ratkaisu on leipoa jotain, jonka saa tarvittaessa pakkaseen (eli ei siis mitaan kermakakkua).
Ja kai sa nyt itsekin otat niita leipomuksiasi, ei kai se niin mene etta vieraalle tarjoat ja itse istut kasiesi paalla. Eli itse vaan toteaisin tuossa tilanteessa, etta ookoo, jaapahan enemman mulle. :D
Mutta mulla nyt on joka tapauksessa lahes poikkeuksetta jotain leipomusta kotona, eli en koe etta erikseen jotenkin nakisin vaivaa kun leipoisin vierasta varten.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin saa tietysti ongelman, mutta ongelmattomampi ratkaisu on leipoa jotain, jonka saa tarvittaessa pakkaseen (eli ei siis mitaan kermakakkua).
Ja kai sa nyt itsekin otat niita leipomuksiasi, ei kai se niin mene etta vieraalle tarjoat ja itse istut kasiesi paalla. Eli itse vaan toteaisin tuossa tilanteessa, etta ookoo, jaapahan enemman mulle. :D
Mutta mulla nyt on joka tapauksessa lahes poikkeuksetta jotain leipomusta kotona, eli en koe etta erikseen jotenkin nakisin vaivaa kun leipoisin vierasta varten.
Äärest harvat taitaa nykyään leipoa itse?
Oletusarvo on , että vieraalle tarjotaan kahvit ( tai ruokaa) ja perinteisesti kahvileipää. Kohteliaisuussäännöt nääs. Topakka kieltäytyminen on ok ja etukäteenkin voi kertoa ettei välitä herkuista. Selkeä kieltäytyminen pätee myös puhelinmyyjiin ja muihin kaupustelijoihin.
Haluan sulle tietysti kunnon pöhötyksen naamaan 😘
Uusi uhriutumisen muoto on siis löytynyt !
Eiköhän olisi parempi kun tuollaiset ei tyrkyttäytyisi vieraaksi kenenkään kotiin, kun kaikesta pitää näköjään kuitenkin uhriutua ja kiukutella eikä mikään kelpaa.
Tai jos on jotain hoidettavaa asiaa, niin hoidetaan vaan ne asiat sitten ovella jo ja lähteköön sitten heti saman tien sitten ilman mitään turhia oleiluja tuollaiset vieraat. .
Kasvattaako nykymammat kakaransa tynnyrissä vai miten täällä on paikalla noin monta jotka ei tiedä että vieraille tarjotaan joskus (usein) jotain tarjottavaa?
Minä määrään kotonani mitä sä syöt ja sä syöt jos mä tarjoon. Onko selvä!?