Kaveri kehui vähän aikaa sitten kuinka hyvin pärjäävät ilman autoa
On kuulemma hölmöä tuhlata rahaa autoiluun, kun ilmankin tulee toimeen.
Tänään sitten tulikin viestiä, että voisimmeko lainata heille autoa, kun meillä on niitä oikein kaksi.
Aika usein joltakin pummaamassa kyytiä tai autoa lainaksi.
Kommentit (32)
Näitä juttuja lukiessani mietin aina että olen onnekas kun minulla on oikeat ystävät:)
Lainaan mielelläni autoa ystävälleni jolla sitä ei ole, tiedän että saan varmasti apua sieltä suunnalta kun tarvitsen. Vahdin myös ystäväni lapsia kun hänellä menoja, sama toisinpäin. Lainaan rahaa jos tarvii, sama toisinpäin yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä en lainais ikinä mun autoa kellekkään. Miksi te lainaatte?
Eihän tässä ole mitään oikeaa autoa.
Trollaaja, AP tässä tapauksessa, ei tiedä että kaikki eivät ole impanneet aivojaan pilalle ja saattavat muistaa edellisiä avauksia pitkänkin ajan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua maksaa vitonen kauppareissusta. Jos matkaa tulee vain n. 3km? Kattaako kulut?
Kulutus tuplaantuu talvipakkasella lyhyillä matkoilla.
Ilman autoa pärjää hyvin, jos on toimiva joukkoliikenne, ja suurissa kaupingeissa on.Esim.eläkeläis pariskunta tarvitsee auton maalla, mutta kaupungissa ei.
Lyhyet työmatkat onnistuu ilman autoakin. Auton pitäminen on oma vali nta. Itse en ole koskaan pyytänyr kyytiä keneltäkään, bussit, taksi ja vuokrattu auto on tarvittaessa ollut käytössä.
Autottomuus ei ole haitannut elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ajotyylillä tehdään kytkinremontti kerran vuodessa,ylikierrokset myös nostavat jyrkästi öljynkulutusta.En lainaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ajotyylillä tehdään kytkinremontti kerran vuodessa,ylikierrokset myös nostavat jyrkästi öljynkulutusta.En lainaisi.
Nyt vain pitäisi löytää jostain vanha manuaalivaihteinen jossa noin.
Eihän sinullakaan ole...
Vierailija kirjoitti:
Muistuta kaverias et sähän sanoit ettei autoa tartte niin et tartte sitä nytkään vaan soitat itsellesi taksin.
Kuulostaa tietty tylyltä, mutta näinhän sen kuuluu mennä. Viherperhe käyttää taksia tai muuta vuokra-autoa niillä omasta autosta säästyneillä rahoilla. Tulee silti huomattavan edulliseksi.
Itse aion luopua autosta, kun nykyisestä aika jättää. Eli ei mene katsastuksesta ilman isompaa kulua. Autoni onkin jo ikäloppu, kaikki eivät ole edes suostuneet sen kyytiin, ilmeisesti imagosyistä! :D
En lainaa autoa muille kuin pojalleni, jos on tarvista.
Ajattelen asian niin, että jos aiheuttaa kolarin, niin kustannus tulee minun maksettavakseni. Usein nämä lainaajat ovat maksukyvyttömiä ja eivät ehkä kovin rehellisiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain pitäisi löytää jostain vanha manuaalivaihteinen jossa noin.
Eihän sinullakaan ole...
Automaattia en ota seuraavaankaan.Tuo kierrosjuttu pätee myös uusissa autoissa,ohivuodolla ja männänrenkailla on rajat.
Se on tosiaan totta, että ihmiset ei vaan ymmärrä mitä autoilu oikeasti maksaa.
Jos vaikka ostaa käytetyn mutta semmoisen ihan kivan perheauton, se maksaa 20000 EUR. Sillä kun ajelee kolme vuotta, niin siitä arvosta on jäljellä 10000 EUR. Polttoaineeseen mennee vaikka 1500 EUR vuodessa. Sopiva vakuutus voi olla vaikka tonnin luokkaa vuodessa. Huoltoihin mennee keskimäärin 800 EUR vuodessa, tuossa ajassa varmaankin tulee jo jotain jarrujen laittoa nyt ainakin että ihan öljynvaihdolla ei selviä.
Tästä tulee kolmelle vuodelle seuraavat kulut pääpiirteittän:
1) Auton arvon aleneminen, 10000 EUR
2) Polttoaine 4500 EUR
3) Vakuutukset 3000 EUR
4) Huollot 2400 EUR
Yhteensä 19900 EUR, eli karkeasti 20 EUR päivässä.
Mitä halvemman auton hankkii, sitä pienemmällä arvon alenemisella selviää.
Mutta polttoaine/huoltokustannukset nousee. Samoin voi olla että turvallisuus ei ole niin hyvä kuin se voisi olla uudemmassa autossa ja luotettavuuden ikääntyvän auton kärsiessä voi aiheuttaa yllättäviä kuluja kun ei pääsekään sinne minne halusi, silloin kun halusi. Vakuutuskulu saattaa laskea jos on niin halpa kottero että liikennevakuutus / osakasko on täyskaskoa kannattavampi.
Sitten jos ajelee semmoisilla autoilla jotka maksaa 50000 niin niiden arvon alenema kolmessa vuodessa onkin vähän eri luokkaa. Jos auto maksaa uutena 71000 niin sitten voi olla että tuon arvon alenemisen kautta laskelma alkaa kääntymään niin, että taksilla olisi voinut mennä pakolliset menot samaan hintaan. Mutta toisaalta jos on varaa pitää kiinni 70000 EUR autossa sijoitettuna pääomana niin ehkä sitä on sitten varaa ajaa sekä autolla, että taksilla jos siltä tuntuu.
Mutta se on se hinta. Eikä siinä mitään, mä lainaan kaikkia menopelejä kavereille jos ne niitä tarvitsevat enkä itse niitä silloin käytä. Mutta kyllä on ollut joskus lähellä pinnan palaminen kun joku auton lainaaja on muakin valistanut, että 'eihän täällä kukaan autoa tarvitse oikeasti' istuessaan siinä etupenkillä penkinlämmittimen luodessa mukavaa tunnelmaa kun ulkona on +0, ja pimeässä taivaalta tulee kaiken sortin viistoräntää. Se, että tarvitseeko autoa on filosofinen kysymys. Monet on sitä mieltä että ehdottomasti juuri hänelle. Ja monelle varmasti näin onkin, jos asuu jossain missä lapset ei pääse kouluun itse. Kaupunkiseuduilla on erittäin vaikea perustella auton pakollisuutta. Joojoo, lapset ja harrastukset - mutta on ne hoidettavissa muutenkin. Toki joustavuus kärsii, autoringeissä kiristellään kun sä et koskaan hoida niitä kyytejä ja päivässä ehtii vähemmän paikkoihin kun julkiset ei aina kulje just sitä reittiä just sinne just silloin kun sun pitäisi päästä.
...