Mille taholle voi antaa palautetta lääkärin huonosta kohtelusta?
Mietin tässä tosiaankin, minne vois ns. ”reklamoida” lääkärin huonosta kohtelusta potilasta kohtaan. Olin herkän ja äärimmäisen henkilökohtaisen asian vuoksi poliklinikkakäynnillä ja siellä kohtaamani lääkärin käytös oli tylyä. Tilanteessa olisin kaivannut empaattista kohtelua, sen sijaan sain suoranaista v*ttuilua päin näköä.
Aiemmat lääkärikohtaamiseni ennen poliklinikkakäyntiä ovat olleet hyviä.
Minne voin asiasta kertoa, en tästä halua ainakaan vaieta? Tuskin olen ainoa, joka tuon lääkärin kohteluun on tyytymätön.
Kommentit (24)
Suoraan AVI:lle. Skippaa potilasasiamiehet, ne eivät sinun asiaasi aja.
Lääkärin huonoa kohtelua tapahtuu päivittäin. Siitä ei voi lääkäri valittaa AVIiin eikä mihinkään muuallekaan, on vaan kärsittävä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin huonoa kohtelua tapahtuu päivittäin. Siitä ei voi lääkäri valittaa AVIiin eikä mihinkään muuallekaan, on vaan kärsittävä.
Ja p*skat. Huonosta kohtelusta täytyy välittää aina tieto eteenpäin. Lääkärin täytyy kyetä työssään empaattiseen kohteluun, mielipiteistään ynnä muusta riippumatta. Lääkäri on se ihminen, johon potilas turvautuu terveysongelmien yms takia.
Kai ensin pitäisi ottaa yhteys potilasasiamieheen.
Jos palautetta tai keskustelua se kautta ei synny, niin että kuluttaja-asiamies, avi lienee viimeinen vaihtoehto, en tiedä tarkkaan, mutta potilasasiamiehen pitää kyllä tutkia valitukset.
Potilaan tulee saada vastaanotolla asiallista kohtelua, pilkkaaminen, ivaaminen tai muu sellainen ei kuulu lääkärin käytökseen.
Kannaattaa ehdottomasti valittaa, eivät lääkärit niin suuria herroja ole, etteikö heiltä voisi vaatia asiasllista kohtelua, ystävällisyytäkin.
Täytynee ilmoittaa ainakin potilasasiamiehelle asiasta. Katsotaan johtaako toimenpiteisiin, toivottavasti!
Kiitos avusta jo vastanneille.
Ihan turha valittaa mihinkään.Se on sana sanaa vastaan-kumpaa Avi tai lääkärin esimies uskoo -potilasta vai yliopistokoulutuksen saanutta ammattilaista.Saat vain semmoisen voi voi, kun ikävää vastauksen, et muuta.Vaihda lääkäriä, ja toivo, että saat paremman.
Julkinen terveydenhoito on niin surkeaa, ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan AVI:lle. Skippaa potilasasiamiehet, ne eivät sinun asiaasi aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan AVI:lle. Skippaa potilasasiamiehet, ne eivät sinun asiaasi aja.
Voit ainakin tehdä valituksen sairaanhoitopiirin palautesivulle. Siellä käsittelevät asian ja halutetessasi ottavat yhteyttä. Pelkkä sähköpostiosoite riittää sinulta, myös puh.nro voi antaa tai nimettömänä. Olen toiminut näin ja tämä toimii.
Tuttavani kohdalla terveyskeskuksen lääkäri teki pienen virheen, jolla olisi ollut kohtalokkaat seuraukset. Onneksi tuttavani huomasi itse kyseisen virheen ja hän laittoi lääkärin esimiehelle viestiä tapahtuneesta. Virheen tehnyt lääkäri otti opikseen saamastaan palautteesta.
Kyseisen tyypin esimiehelle. Jos kyseessä esim. oli silmäpoliklinikka, valituksen voi tehdä silmäklinikan ylilääkärille.
Toisaalta mitä hyötyä siitä valituksesta on?
Voit myös ilmoittaa klinikalle, jos nimittäin kyseessä on jokin sellainen vaiva jonka vuoksi joudut yhtenään ravaamaan, ettet halua tämän lääkärin potilaaksi. Vaihdon pitäisi olla mahdollinen, ellei sitten ole niin spesialisti, ettei muita alan osaajia ole talossa.
Oliko tilanteessa läsnä esim. avustava sairaanhoitaja? Paha sinun on mitään valittaa, jos ei ole todistajia...
Esimies on tehokkain. Aina käydään asia läpi ja vastataan potilaalle.
T entinen ylilääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin huonoa kohtelua tapahtuu päivittäin. Siitä ei voi lääkäri valittaa AVIiin eikä mihinkään muuallekaan, on vaan kärsittävä.
Ja p*skat. Huonosta kohtelusta täytyy välittää aina tieto eteenpäin. Lääkärin täytyy kyetä työssään empaattiseen kohteluun, mielipiteistään ynnä muusta riippumatta. Lääkäri on se ihminen, johon potilas turvautuu terveysongelmien yms takia.
Lääkärin ei tarvitse olla empaattinen.
Hänen tulee olla tiukan asiallinen kohdellessaan potilasta.
Ei lääkäri voi asettua joka ikisen potilaan asemaan. Hänen käsiensä lukee vuosittain tuhansia potilaita.
Mitä siitä tulis jos lääkärin pitäisi ruveta lääketieteellisen osaamisen lisäki alkaa potilaille psykologiksi, turvakaunaloksia ja olkapääksi.
Sellaiseen ei kukaan lääkäri kykene, ei jaksa, eikä ole aikaa.
Lääkäri antama palvelu eli hoito on hyvää silloin, kun lääkäri asioi potilaan kanssa asiallisesti, ystävällisesti, potilasta kunnioittaen. Leperellä ei tarvitse.
Jos vie liikaa lääkärin aikaa kyselemällä loputtomasti omasta sairaudestaan ja jankkaamalla asioita, niin saattaa lääkäri todellakin hiukan todeta ja näyttää potilaalle, että nyt sun vastaanotto aikasi on lopussa.
Loputtomasti ei kukaan lääkäri pysty aikaa käyttämään yhteen potilaaseen, ei terveyskeskuksessa eikä poliklinoilla.
Ap, kuten tiedät huono kohtelu on aina subjektiivista.
Se on hyvin henkilökohtainen asia ja merkitsee eri ihmisille erilaisia asioita.
Jotkut eivät huonona kohteluna vähän epäystävällistä ja kiireistä lääkärin käytöstä.
Toisille se taas on maailmanloppu ja heidän mielestään lääkärin tulee viedä tämän asian takia oikeuteen.
Ja että lääkärin tulee saada jostain hiukan epäystävällisemmästä sanasta ankara rangaistus.
Lääkäritkin ovat vain tavallisia työntekijöitä, heidän työnsä vain on ihmisten sairaudet.
Kosh kirjoitti:
Esimies on tehokkain. Aina käydään asia läpi ja vastataan potilaalle.
T entinen ylilääkäri
Milloin potilaille on vastattu jos tehnyt valituksen lääkärin huonosta käytöksestä?
Ja kuka niihin palautteisiin ja valituksiin muka vastaisi?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani kohdalla terveyskeskuksen lääkäri teki pienen virheen, jolla olisi ollut kohtalokkaat seuraukset. Onneksi tuttavani huomasi itse kyseisen virheen ja hän laittoi lääkärin esimiehelle viestiä tapahtuneesta. Virheen tehnyt lääkäri otti opikseen saamastaan palautteesta.
Virheen tekeminen ei ole huonoa käytöstä eikä epäystävällisyyttä.
Se on ammatillinen puute lääkärin osaamisessa.
Virhettä ei koskaan tehdä tahallaan.
Mutta huono käytös on aina tahallista ja tarkoitettu nimenomaan potilaan loukkaamiseksi tai vähättelyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan AVI:lle. Skippaa potilasasiamiehet, ne eivät sinun asiaasi aja.
Avi ei ole lääkäreiden esimies.
Tee potilasvalitus.