Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako pyykkikoria teillä on?

Vierailija
16.09.2019 |

Miten lajittelette pyykit? Tarvitsen ideoita.

Meillä on nyt yksi tosi iso pyykki"saavi", mutta se on epäkäytännöllinen. Käytännössä on kolme pesuohjelmaa käytössä: 40 astetta perusvaatteet, 60 astetta alusvaatteet uhreiluvaatteet ja sukat, ja 90 astetta lakanat ja pyyhkeet. Mutta kun on niin eri värisiäkin kaikissa noissa! Jos jakaisin kaikki nuo vielä kahtia tummiin ja vaaleisiin, olisi 6 pyykkikoria. Ei MITÄÄN järkeä.

Tavoite on siis tehdä koko hommasta mahdollisimman yksinkertaista, nopeaa ja helppoa.

Hjälp!

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi, yksi ylä- ja toinen alakerrassa. Yläkerrassa on lakanapyykit, alakerrassa vaatepyykit. Lajittelen, kun vien pyykkiä pesuun.

Vierailija
2/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Vaaleat aina suoraan koneeseen ja tummat sinne koriin.

Vierailija
4/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on elfan korihyllyssä 4 koria. Tummat ja vaaleat sekä 40 ja 60 astetta molemmille. Vähän joutuu katsomaan ettei suoraan heitä, muksu ei aina lajittele lämpötiloja oikein. Lakanat ja pyyhkeet joskus noukin erikseen sieltä 60-korista kun laitan 90 astetta silloin tällöin.

Vierailija
5/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä koria. 

Kolme perheenjäsentä, jokaiselle oma kori.  Jokaisen pyykit myös pestään erikseen. 

Lisäksi erillinen kori liinavaatteille + pyyhkeille.

Vierailija
6/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkäri kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

En koe, että olen pyykkifasisti, kun haluan puhdasta pyykkiä.

Vierailija
7/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Lakanoita ja pyyhkeitä varten toinen ja vaatteille toinen. Lajittelen sitten koneesen laittaessa. Meillä vain kaksi aikuista, ei ole iso homma. 

Vierailija
8/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma 40, tumma 60, vaalea 40, vaalea 60. Lakanapyykin pesen vaihtelevasti 60/90, joten se on noissa 60-koreissa.

Lisäksi pieni kori käsinpesu-ohjelmassa pestäville, joita tulee vähän ja yleensä pesen ne saman tien, mutta joskus joutuvat pari päivää odottelemaan.

Vierailija
9/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Ihan puhdasta tulee 40 asteessa. Sappisaippuaa tahroihin jos sellaisia on.

Vierailija
10/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 pyykkikoria. Liinavaatteet ja lakanat heti koneeseen, niitä ei jumiteta pyykkikorissa. Valkoiset ja värilliset vaatteet erotellaan.

Vierailija
11/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Pyykit suoraan koneeseen jos ovat arkipyykkiä 60 astetta. Jos on jotain muuta vaatetta niin ne odottaa pesua jossain pussukassa. Harvoin on, jokunen valkoinen paita joskus tai villaa.

Vierailija
12/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi. Sinne laittaa lahinna mies pesuun menevat vaatteensa. 

Kun on "pyykkipaiva", mies kertoo siita minulle paivaa ennen, jotta ehdin kerata lahinna makuuhuoneen tuolilla ja lattialla olevat vaatteeni ja vieda ne sinne pyykkikoriin. Mies sitten lajittelee ne siihen apukeittion lattialle kahteen pinoon. :) 

Meilla pestaan tasan kaksi koneellista vaatteita viikossa - tummat ja vaaleat - 30 asteessa.

Joskus viikkobonuksena on lakana- ja pyyhepyykki, joka pestaan 40 asteessa ja kaikki sekaisin. 

Vierailija
13/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme rottinkista koria: yksi tummia varten, toinen vaaleita ja kirjopyykkiä varten, kolmas lastenhuoneessa. Pyykkipäivänä sitten lajittelen pyykit näistä koreista ikean sinisiin kasseihin värin ja pesulämpötilan mukaan. Meidän kuusihenkisessä perheessä pyykkiä riittää, mutta tuo esilajittelu tummien ja muiden värien suhteen helpottaa.

Vierailija
14/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat oikeasti nopeaa ja helppoa, laita ne kuusi pyykkikoria. Sitten ei tarvitse mitään muuta, kuin laittaa vaatteet oikeisiin pyykkikoreihin (helppoa siinä vaiheessa, kun on vain päällä olevat tai jumppakassissa olevat) ja kumota se pyykkikorillinen pesukoneeseen. Meillä on viisi pyykkikoria, enkä ikinä enää suostuisi vähempään.

Vierailija
15/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Ihan puhdasta tulee 40 asteessa. Sappisaippuaa tahroihin jos sellaisia on.

En mä nyt puhunut tahroista (jotka käsittelen aina sappisaippualla, eikä monenkaan tahran kohdalla juuri kuuma lämpötila ole  se poistava tekijä, osan kohdalla juuri päinvastoin), vaan ennen kaikkea ihosta jäävästä rasvasta. Esim. mun miehen t-paidat, sukat ja alkkarit voi pestä kyllä silloin tällöin 40 asteessa, mutta jos pesee jatkuvasti, ne alkavat haista. Meidän aikuisten lakanat pesen 90 asteessa, koska edes 60 asteen pesu ei riitä irrottamaan ihosta jäänyttä rasvaa, etenkään tyynyliinoista.

Pese ihan rauhassa 40 asteessa, mutta älä nimittele pyykkifasisteiksi niitä, jotka haluavat puhdasta pyykkiä.

Vierailija
16/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä laatikostoa kodinhoitohuoneen pöydän alla.

Vierailija
17/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä koria. 

Kolme perheenjäsentä, jokaiselle oma kori.  Jokaisen pyykit myös pestään erikseen. 

Lisäksi erillinen kori liinavaatteille + pyyhkeille.

Meillä tämä sama, emme olekaan ainoita:) Kellään meidän tutulla ei tehdä tällä kaikista helpoimmalla tavalla. Tai meillä ei oikeastaan liinavaatteille ole koria, vaan ne pestään yleensä samantien.

Vierailija
18/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin aloitusta vitsiksi, mutta ei himskatti, täällä ollaankin ihan tosissaan! Nyt mulle iski paniikki jotta kuinka ihmeessä mä oon selvinnyt lähes neljäkytä vuotta yhdellä pyykkikorilla ilman ongelmia ja ihan helpolla...Apua, oonko mä ollu väärässä ja mulla on sittenkin ollut hirmu vaikeeta, en ole vaan tajunnu.

Vierailija
19/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 koska niin pieni wc/kylpyhuone. Onneksi lähes kaikki on tummaa pyykkiä.

Vierailija
20/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin aloitusta vitsiksi, mutta ei himskatti, täällä ollaankin ihan tosissaan! Nyt mulle iski paniikki jotta kuinka ihmeessä mä oon selvinnyt lähes neljäkytä vuotta yhdellä pyykkikorilla ilman ongelmia ja ihan helpolla...Apua, oonko mä ollu väärässä ja mulla on sittenkin ollut hirmu vaikeeta, en ole vaan tajunnu.

Anna toisten tehdä asiat niin kuin haluavat ja tee itse niin kuin haluat. Niin helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi