Olen nyt lähes täysin vakuuttunut seurustelevani narsistin kanssa. Aion jättää hänet. Kuinka minimoida riskit?
Nämä viimeiset kuukaudet elämässäni on ollut yhtä pyöritystä tavattuani tämän miehen.
Ennen häntä olin ollut pitkään yksin, voin erittäin hyvin ja olin onnellinen. Olin rakentanut hyvän elämän, minulla oli paljon päämääriä ja olin hyvin lähellä saavuttaa ne. Ne eivät olleet mitään isoja juttuja mutta itselleni tärkeitä kunnes unohdin ne ja kadotin omat arvoni hetkellisesti. En tiedä mitä ihmettä minulle tapahtui mutta harmikseni olinkin yhtäkkiä toisen ihmisen vietävissä hyvin vahvasti ja kaikista hälyrysmerkeistä huolimatta halusin selvittää, ovatko vaistoni oikeassa vai olenko vain traumojen vuoksi skeptinen tämän ihmisen suhteen. Halusin yrittää.
Olin oikeassa koko ajan. Hän sai minut jopa säälimään itseään ja toisaalta myös hurmaannuin itsevarmuudesta, siitä upeasta huomiosta ja keskipisteenä olemisesta.
Annoin itseni mennä virran mukana johon en olisi uskonut hukkuvani.
Alkuun meillä oli vain pinnallista säätöä joka oli minulle enemmän kuin ok. En oikeastaan kaivannut elämääni muuta. Se oli hauskanpitoa.
Ei mennyt kauaa kun mies halusi tietää minusta kaiken, halusi käyttää kaiken vapaa-aikansa minuun, halusi meille loistavan tulevaisuuden ja hän kertoi rakastavansa minua jo pian tapaamisemme jälkeen. Hän halusi minusta heti vahvan otteen.
Talo oli rakentumassa jo valmiiksi, lapsiakin hän voisi minulle siunata vaikka hänellä niitä oli jo entisestä liitostaan. Exä oli kuulemma hullu ja sekaisin ja mies oli pelastanut exän hengen, oli ollut suhteessa sankari.
Heillä oli ero vasta vireillä.
Mies oli älyttömän itsevarma, hyvin sosiaalinen ja taitava kehumaan itseään. En ole ehkä koskaan tavannut näin itserakasta ihmistä. Hän saisi kenet vain, hän osaa mitä vain ja hänellä on rahaa vaikka minunkin täyspäiväiseen elättämiseen.
Hän kehui minua maasta taivaisiin, tapasin hänen lapsetkin pian.
Hän tarjoutui maksamaan kaiken yhteisen tekemisen ja varmisti, etten hylkää häntä. Hän kertoi kuinka hän on aina ollut rehellinen eikä koskaan satuttaisi ketään.
Toisinaan hän myös itki ja sai minut tuntemaan hämmenystä, myötätuntoa ja kiintymystä vaikka samalla olin ahdistunut siitä omistushalun määrästä, toisten naisten kehumisesta ja itsensä jalustalle nostamisesta.
Pian hän alkoi myös haukkumaan minua, raivoamaan ja manipuloimaan eri tavoin. Hän halusi löytää heikot kohtani ja käytti niitä riitatilanteissa. Hän haukkui minut typeräksi, läskiksi, sairaalloisen mustasukkaiseksi silloinkin kun sain selville, että hän on minua pettänyt.
Ei tietenkään myöntänyt. Kaikki vika oli minussa. Pian riita oli ohi ja hän kehui minut taas maasta taivaisiin. En uskaltanut jättää häntä vielä, sillä puheet olivat vaarallisia kun hän hermostui.
Hän myös halusi, että katkaisen välit ystävääni kun hän miehestä varoitteli.
Sanoi, että hänestä jauhetaan paskaa ja kertoi hyvin pahoja valeita ystävästäni, joihin jopa hetkellisesti uskoin. Mies sanoi muiden olevan vain kateellisia meistä ja minun ei tulisi kuunnella mitään toisten paskan jauhamista. Välimme meni katki ystäväni kanssa mutta onneksi vain vähäksi aikaa koska en enää häpeästäni huolimatta pystynyt salailemaan miehen käytöstä.
Hän uhkaili.
Kuulemma jos hänelle ollaan pahoja niin hänkin on. Häntä ei saa huijata eikä vedättää tai jotain sattuu.
Tällä hetkellä ei ole kyse vain minun elämästäni vaan myös ystäväni.
Tämä oli lyhyesti selitetty. Tämä kaikki on tapahtunut lyhyen ajan sisällä ja olen täysin valmis irrottamaan, tahdon elämäni takaisin.
Ajattelin kehua miestä vuolaasti ja jättää eron minun harteille, minun kypsyttömyyden piikkiin. Niin, että mies tietää saavansa parempaakin.
Tosin toivon ettei kenenkään elämä vahingoitu jatkossa tuon vuoksi.
Kommentit (28)
Tärkeintä on tietää mitä tahtoo.
Narskuhan juuri vetoaa laskemiseen, älä itse tee samoin.
Koska pitkällä tähtäimellä teet oikein.
Joka ottaa askeleen mennä töihinkin häiriköimään on aika syvällä.
Narsisti ei missään olosuhteissa tarkoituksella tapa itseään. Siksi jo ambulanssin soittaminen on hänelle sitä huomiota jota hän hakee. Suosittelen vain lopettamaan kaiken yhteyden pidon. Älä vastaa, älä lue, älä kuuntele. Älä reagoi. Narsisti manipuloi joka ikisessä asiassa, missään hän ei ole vilpitön. Julmaa, mutta totta.
Minun eksäni löysi uuden kädenkäänteessä ja olisivatkohan olleet naimisissa jo vuoden kuluttua erosta. Sikäli hyvä, että minä sain rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei missään olosuhteissa tarkoituksella tapa itseään. Siksi jo ambulanssin soittaminen on hänelle sitä huomiota jota hän hakee. Suosittelen vain lopettamaan kaiken yhteyden pidon. Älä vastaa, älä lue, älä kuuntele. Älä reagoi. Narsisti manipuloi joka ikisessä asiassa, missään hän ei ole vilpitön. Julmaa, mutta totta.
Ei-kuolettavaksi tarkoitettu yritys voi tappaa, ja tappaakin usein. Suomessa on laissa määrätty auttamisvelvollisuus. Vaikka pitäisi toista ihmistä kuinka pahana tahansa, hengenvaarassa olevaa kuuluu auttaa.
Pakko nyt kirjoittaa kun niin monesti narsisteista puhutaan ja olen aikani ihmetellyt erään miehen käytöstä, voiko olla samaa... Tavatessa häntä tuntui kovasti häiritsevän ikäeromme (n.10v), puhui siitä vähän väliä ja minä vakuuttelin ettei minua haittaa vanhempi mies, kuitenkin myöhemmin kävi ilmi että on aiemmin tapaillut vuoden-parin minua vanhempia naisia. Yhdessäollessamme meillä oli hyviä monipuolisia keskusteluita, mukavan spontaania seksiä ja oli hyvin huomioiva ja antelias, mutta usein perui itse ehdottamiaankin tapaamisia ja saattoi olla vastaamatta viestiin, jopa soittoon. Rahaa tuntui riittävän, tuhlaili estoitta, laskeskeli naamani edessäkin setelitukkoa, kertoi miten maksaa aikuiselle lapselleen kuukausien ulkomaanmatkoja yms. Yritti kai saada minua viehtymään varakkuudestaan. Oli ollut sinkku muutaman vuoden, puhui p.skaa deittikumppaneistaan ja exvaimostaan. Välikäden kautta kuulin hänen saaneen lähestymiskiellon eron aikaan, itse kertoili kuinka hienosti hillitsi itsensä vaikka vaimo petti. Haukkui välillä sukulaisiaankin ja muita ihmisiä, välillä myös hieman ärsyttävää sovinistivivahteista vitsailua.
Pidimme tapailussa taukoa ja samantien hänellä oli uusi nainen kainalossa, olivat viestineet jo tapaillessamme. Suhteen päätyttyä muutaman kuukauden päästä otti taas minuun yhteyttä, suhtauduin lähinnä huumorilla. Sitten alkoi puhua rahahuolistaan kun isänsä oli kuulemma kuollut, tavattiin ja juteltiin, vietettiin yö ja seuraava aamupäivä yhdessä. Jonkinajan kuluttua tavattiin uudelleen ja pyysi minulta rahaa lainaksi. Seuraavalla tapaamisella sanoi juuri laittaneensa rahan tililleni, mutta kuulemma vahingossa liikaa ja voisinko nostaa hänelle sen liikaosan, raha ei tietenkään näkynyt tilillä kun oli viikonloppu. No, menin sitten lainaamaan, vaikken yleensä lainaa ennenkuin olen saanut vanhat velat takaisin, hän vannoi minun saavan kaikki ja vielä korkoineen takaisin. Sanoin kyllä että haluan vain omani.
Kun kysyin minne hänen rahansa ovat hävinneet, onko työt loppuneet vai mitä, selitteli ympäripyöreästi jostain palkattomasta vapaasta koska oli niin paljon asioita hoidettavana perintöön liittyen yms.
Viimeisellä kerralla kun soiteltiin hän kuitenkin puhui isästään kuin olisi elossa! Puhui itsensä lopulta pussiin. Tässä vaiheessa minulle tuli viimeistään täysillä fiilis että mies on jotenkin sekaisin.
Ja velkaansa ei ole maksanut vieläkään eikä vastaa viesteihin...
Vierailija kirjoitti:
Hanki lähestymiskielto.
Sen hakeminen on Suomessa tehty maksulliseksi, sen saaminen vaatii niin paljon näyttöä, ettei tuossa vielä näyttö riitä ja sen vaikutus on rajatun aikaa.
Onpa kyllä samanlaisia käyttäytymistapoja ukkeleilla...
Tämä nyt kuulostaa täysin tältä mieheltä josta yritän päästä eroon.
Sitä vielä mietin, että rakastaako hän lapsiaan. Toivon niin, lapsien puolesta. Hän on pitänyt heistä jo hyvää huolta sanojensa mukaan täysikäisyyteenkin saakka ja tosiaan paljon lahjonutkin kyllä heitä tai oikeastaan ostaa kaiken mitä lapset suunnilleen pyytävät.
Lapset olivat ehkä hieman arkoja mutta fiksuja ja hyväkäytöksisiä, tosin en tavannut jokaista.
Mies jopa tatuoi lasten nimet ihoonsa ja sen jälkeen liikuttui siitä hyvin paljon kun kertoi kuinka tärkeitä he hänelle ovat.
Eikä ole mies joka helpolla ehkä itkee mutta näin on pari kertaa käynyt.
Ap