Eväät anoppilaan?
Puolivuosittainen vierailu taas lähestyy ja anopin ruuat ovat aina sellaisia mitä me emme syö. Olen sanonut että kelpaa vaikka makkarakeitto tai makaronilaatikko mutta ei. Siellä on aina niitä aineksia mitä varmasti tietää että emme syö.
Esim silakkapihvit, sienet, maksa, läskisoosi ja sipulia on ängettävä joka ruokaan vaikka tietää että kukaan ei meistä tykkää.
Hänen mielestään meidän pitäisi oppia syömään kys. aineksia.. Ollaan maistettu kyllä mutta lapset eivät syöneet niin oli pakko hakea heille seuraavana päivänä grilliruokaa kun olivat nälissään ja kiukuttelivat. Toki tehtiin tämä anopilta salaa.
Nyt mietinkin kahta vaihtoehtoa, joko otan omat eväät mukaan tai sitten tarjoudun lauantaina viemään kaikki syömään ulos jolloin jokainen voi tilata ruokaa mistä pitää.. lapset saavat varmaan närpityksi jotain syömistä, vaikka sitten pelkkää perunaa..
Kommentit (38)
Eväät mukaan ja kerrot syyn. Tai ette mene ja kerrot syyn.
Miksi se on niin vaarallista jos lapsi kerran söisi vaikka läskisoosisa tai silakkapihvejä. Ja en kyllä usko että siellä oikeasti olisi silakkapihvejä, ei niitä nykyään tee anopitkaan. Joku ei anna lapsensa syödä palaakaan väärällä rasvaprosentilla Oltermannijuustoakaan. Eiköhän sekin on oikeastaan tahallista loukkaamista. Tottakai voit tehdä mukaan omat makaroonilaatikot. Anoppien mielestä makarooni ja pastat ovat vain köyhälistön ruokaa. Heidän mielestään peruna on pelastanut suomalaisten vitamiinit talvellakin. Siis vasta ketetyt perunat, heti syötynä. Ranskanerunoissa ei ole mitään muuta kuin kaloreita. Porkkanaraaste ananaksella ja appelsiinpaloilla mehustettuna on kai vieläkin hyvä arkinen vitamiinilähde. Koita kestää, varmaan mummi rakastaa teitä ehdoitta.
Kyllä meilläkin anoppi on sitä mieltä, että perunaa ja läskisoosia pitää jokaisen syödä päivittäin, jotta osaavat sitten syödä, kun tulee sota, eikä muuta ruokaa saa. On kyllä niin kultainen ihminen, että tekee meille silti muuta ruokaa.
Jos ei kuuntele niin en menisi ollenkaan.
Mun appivanhemmat harrastaa myös tuota samaa ruokaterrorismia.
Aamupala on pullakahvit.
Lounas rasvaista lihaa. Perunaa. Jauhokastiketta. Kiisseliä sokerin kanssa.
Päivällä pullakahvit.
Päivällinen rasvaista lihaa, perunaa, rasvaisia leivonnaisia.
Iltapalaksi lättyjä ja sokeria.
Jos hyvin käy, jommallakummalla pääaterialla on etikkapunajuurisiivuja.
Laktoosi-intoleranssia ei tunneta.
Lapset kränää ja itselläni vatsa on kipeä kaksi viikkoa käynnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Kaksi viikkoa? Ja mä kun kuvittelin olevan herkkävatsainen kun vatsani saattaa oikutella päivän tai pari jos syön jotain mistä ei tykkää.
Ottaisin 0,35 ltr littanoita viskipulloja. Yksi hansikaslokeroon, käsilaukkuun, matkatavaroihin, kenkään jne.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Onko savosta/Karjalasta? Viestistäsi tuli lämpimät muistot omasta varamummosta mieleen. Aina oli kunnon kotiruoat ja aina joka ruoalla, jopa aamiaisella, oli makeaa tarjolla 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Kaksi viikkoa? Ja mä kun kuvittelin olevan herkkävatsainen kun vatsani saattaa oikutella päivän tai pari jos syön jotain mistä ei tykkää.
Kyllä. Minä en siedä rasvaa enkä laktoosia. Ja varmaan se stressikin aiheuttaa oireita (nälvintä, arvostelu ja vittuilu) ja se tuntikausien autossa istuminen.
Eikö miehesikään tykkää äitinsä pöperöistä?
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Mun äiti on ihan samanlainen. Ja kaiken kukkuraksi käskee maistamaan tuhatta ja sataa eri asiaa, joita on leiponut/on leipomassa. Loukkaantuu, kun en vaan maista, koska maistamisestahan ei imeydy yhtään allergeeneja tai kilokaloreita, se on vaan maistamista. Mun vatsa menee yksinkertaiseksi sekaisin vehnästä ja laktoosista ja koska välttelen niitä, niin pienikin määrä tekee vielä suuremmat oireet nykyään. Silti pitää maistaa voihin ja täysmaitoon tehtyä vehnapullaa, koska pakko ja muuten äiti itkee, kun ei enää kelpaa mihinkään.
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Onko savosta/Karjalasta? Viestistäsi tuli lämpimät muistot omasta varamummosta mieleen. Aina oli kunnon kotiruoat ja aina joka ruoalla, jopa aamiaisella, oli makeaa tarjolla 🤗
Savokainuulaista riff raffia.
Ei tuo ole mitään kotiruokaa.
Ihme valittamista. Kunnon ruoka ei hienohelmoille kelpaa. Mummon pitää tarjota mantelimaitoa, tofua, avokadomössöä, kvinoaa? Häpeäistte hipsterit.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Mistä esihistorialliselta ajalta ne anopit olette kaivaneet. Olen 70 v ja anoppi myös ja oma anoppi on 93 v, ja meistä kumpikaan ei ole noin vähillä älyn lahjoilla varustettu.
Minusta olisi ihanaa jos joku vielä tekisi oikeaa ruokaa.
Yleensä kylässä saa kaupan pullava pullaa ja valmispizzoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaarallista jos lapsi kerran söisi vaikka läskisoosisa tai silakkapihvejä. Ja en kyllä usko että siellä oikeasti olisi silakkapihvejä, ei niitä nykyään tee anopitkaan. Joku ei anna lapsensa syödä palaakaan väärällä rasvaprosentilla Oltermannijuustoakaan. Eiköhän sekin on oikeastaan tahallista loukkaamista. Tottakai voit tehdä mukaan omat makaroonilaatikot. Anoppien mielestä makarooni ja pastat ovat vain köyhälistön ruokaa. Heidän mielestään peruna on pelastanut suomalaisten vitamiinit talvellakin. Siis vasta ketetyt perunat, heti syötynä. Ranskanerunoissa ei ole mitään muuta kuin kaloreita. Porkkanaraaste ananaksella ja appelsiinpaloilla mehustettuna on kai vieläkin hyvä arkinen vitamiinilähde. Koita kestää, varmaan mummi rakastaa teitä ehdoitta.
Onneksi vielä joku tekee noita silakkapihvejä. Juuri eilen kävin mummullani kylässä ja oli tehnyt. Maha sekaisin rasvan määrästä, mutta kyllä maistui 😊
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa jos joku vielä tekisi oikeaa ruokaa.
Yleensä kylässä saa kaupan pullava pullaa ja valmispizzoja.
Missä?
Itse tarjoan terveellistä jq hyvää ja raikasta.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on pullakahvit.
Päivällä pullakahvit.
Laktoosi-intoleranssiin saa pillereita ja pitaa olla kylla aika herkka vatsa jos kaksi viikkoa tuosta kipuilee.
Kylla meillakin syodaan suurimmaksi osin terveellisesti mutta jos syodaan makkaraperunat/pyttipannua/kyljyksia/pekonia/grillikylkea/lettuja/ranskalaisia/ym yhden paivan ajan niin hienoista narastysta lukuunottamatta ei ole mikaan terveyskriisi, kroppa kestaa kylla kun ei olla mitaan ituhippeja kuitenkaan (vaikka elainproteiineja syodaan vain korkeintaan pari kertaa viikossa).
Eli kannattaisiko kayda ihan tutkituttamassa etta mista noin herkka vatsa johtuu? :)
Ravintolaan syömään, se on ehdottomasti paras ideasi pitkään aikaan!