"Opiskelijoille ei kelpaa soluasunto, valtion maksama yksiö se olla pitää"
https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2019/05/27/opiskelijoille-ei-…
"Opiskelijoiden asumistuki vuokrayksiössä asumista varten on suurta tuhlausta. Se pidentää opiskeluaikoja. Ja se opettaa elämään sosiaaliturvan varassa. Ei huolta huomisesta, koska sossu maksaa. Väärin se on myös muita jo töissä olevia samanikäisiä nuoria kohtaan. He maksavat palkastaan verot ja omat asumismenonsa. Veroilla maksetaan opiskelijoiden vuokrat. Opiskelijoista voi tulla esimerkiksi lääkäreitä, jotka ansaitsevat palkkaa moninkertaisesti verrattuna heihin, jotka elättävät itsensä heti peruskoulutusvaiheen jälkeen."
NIIN! Tuossa on täyttä asiaa!
Oikeasti, opiskelijoille asumistuet vain soluasuntoihin, opiskelija-asuntosäätiön asuntoihin tai oppilaitoksen asuntoloihin. Jos ei kelpaa, niin sitten maksakoon asumisen omistaan!
Kommentit (13)
Kokkarithan ne on tehtailleet tän nykyisen mallin. Eli asumistuen saaminen solu- tai muuhun kimppakämppään on tehty hankalaksi tai mahdottomaksi. Mitä ne nyt itkee?
Muutos tehtiin varmaan siksi että opintotuet rajattiin, jolloin monet opiskelijat eivät olisi minkään sosiaaliturvan piirissä.
Siinä taas yksi empatiakyvytön ihminen.
Opiskellessani asuin muutaman vuoden solussa ja oli yhtä helvettiä. Ei mitään omaa rauhaa, kämppikset eivät siivoa, bilettävät keskellä viikkoa kokonaisia öitä. Jos huono tuuri sattuu niin jopa varastavat sinulta. Yksi toi mukanaan luteita.
Olin koko ajan ahdistunut ja stressaantunut ja opinnot eivät edenneet. Kunnes pääsin muuttamaan omaan yksiöön, toki ilman mitään kalusteita kiitos luteiden.
Vittuttaa tollaset jotka aukoo päätään opiskelijoiden elämisestä nykypäivänä kun ei itse siitä mitään tiedä.
Eli jos selvitetään keitä soluasunnoissa tänä päivänä asuu, niin siellä on kaikkia muita paitsi opiskelijoita? En ihan usko siihen
Vierailija kirjoitti:
Opiskellessani asuin muutaman vuoden solussa ja oli yhtä helvettiä. Ei mitään omaa rauhaa, kämppikset eivät siivoa, bilettävät keskellä viikkoa kokonaisia öitä. Jos huono tuuri sattuu niin jopa varastavat sinulta. Yksi toi mukanaan luteita.
Olin koko ajan ahdistunut ja stressaantunut ja opinnot eivät edenneet. Kunnes pääsin muuttamaan omaan yksiöön, toki ilman mitään kalusteita kiitos luteiden.Vittuttaa tollaset jotka aukoo päätään opiskelijoiden elämisestä nykypäivänä kun ei itse siitä mitään tiedä.
Miksi et odottanut myrkytyksiä loppuun asti? Ei minun ainakaan pitänyt heittää mitään, edes sänkyä, pois
Vierailija kirjoitti:
Olin koko ajan ahdistunut ja stressaantunut ja opinnot eivät edenneet. Kunnes pääsin muuttamaan omaan yksiöön, toki ilman mitään kalusteita kiitos luteiden.Vittuttaa tollaset jotka aukoo päätään opiskelijoiden elämisestä nykypäivänä kun ei itse siitä mitään tiedä.
Juuri näin! Kämppikseksi voi myös osua yökaudet valvova ja itsekseen naureskeleva hullu, joka herättää muut keskellä yötä. Tiedän, koska olin sellainen itse, kun ääri-inttovertti pääni hajosi solussa.
Vuokranantajana olet ihmetellyt tuota jo pitäkään. Miten ihmeessä suurin osa asunnonhakijoista on tulottomia. Ihan kuin yksiö Töölössä olisi joku ihmisoikeus.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vuokranantajana olet ihmetellyt tuota jo pitäkään. Miten ihmeessä suurin osa asunnonhakijoista on tulottomia. Ihan kuin yksiö Töölössä olisi joku ihmisoikeus.
No tuskinpa olet vuokrannut kämppää yhdellekään asunnottomalle. Kela maksaa esim Helsingissä max 600 euron tuesta 80 %. Ei siis saa sen enempää asumistukea vaikka hakisikin.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
No tuskinpa olet vuokrannut kämppää yhdellekään asunnottomalle. Kela maksaa esim Helsingissä max 600 euron tuesta 80 %. Ei siis saa sen enempää asumistukea vaikka hakisikin.
Sinä puhuit asunnottmista, minä opiskelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Kämppikseksi voi myös osua yökaudet valvova ja itsekseen naureskeleva hullu, joka herättää muut keskellä yötä. Tiedän, koska olin sellainen itse, kun ääri-inttovertti pääni hajosi solussa.
Siis toki minulla oli muitakin päänsisäisiä ongelmia, mutta soluasuminn ei ainakaan auttanut. Eikä ollut hauskaa kämppiksillekään, jotka eräänkin kerran siivosivat huoneeni, kun se oli niin saastainen. Itse en tajunnut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli yhdessä vaiheessa ulkomaalainen solukämppis, joka biletti suunnilleen joka ilta ja toi sinne läjäpäin toisia ulkkiskavereitaan bilettämään. Hirveää papatusta joka ilta aamuyön tunneille asti. Keittiössä ei yhtään ainutta vapaata pistokettakaan, kun olivat laittaneet ne kaikki täyteen jotain omia laitteitaan, joilla valmistivat mm. ruokaa. Hella täynnä heidän kokkaamisiaan, ei toivoakaan päästä tekemään sinne omaa ruokaa. Jopa mikron töpseli oli otettu seinästä pois, kun olivat jonkin oman laitteensa laittaneet sinne. Ja keittiö niin täynnä höyryä, että tuntui kun saunassa olisi, ei meinannut eteensä nähdä. Ainoa plussa siitä, että ymmärsivät sentään oma-aloitteisesti siivota jälkensä.
Arvatkaa, alkoiko ottamaan minua, ja ilmeisesti muitakin suomikämppiksiä pannuun tuollainen.
Lähemmäs 60 % opiskelijoista käy töissä ja kattaa sillä todennäköisesti sen yksiön, jos sen saavat. Sossun asumistukiraja on esimerkiksi Helsingissä 664 euroa, jolla saa juuri ja juuri sen tyydyttäväkuntoisen homeisen 15 neliön solun. Opintotuki ja opintolaina sekä asumistuki voivat juuri ja juuri kattaa homeisen solun asumiskustannukset, mutta senkin jälkeen on vähän siinä ja siinä, pitääkö hakea sossun tukea. Toinen vaihtoehto on mennä töihin, ja moni valitsee tämän vaihtoehdon. Samalla saa mahdollisuuden ehkä asua vähän tilavammassa asunnossa.
Hallitus itse päätti opiskelijoiden siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin. Vaihdoin solusta yksiöön, kun erotus muuttui se myötä siedettäväksi osa-aikatöillä. Kokemukseni mukaan hyvin suuri osa opiskelijoista käy samalla töissä, koska ei halua nostaa järjettömiä määriä opintolainaa, joten lasketaanko heidät silloin mielestäsi yhä vain opiskelijoiksi? Palkka vain pysyy pienenä, koska opiskellakin pitää ehtiä.