Ekaluokkalainen yksin julkisissa Hgissä?
Tuolla yksi blogisti kertoi että hänen lapsensa kulkee Lauttasaari Munkkiniemi koulumatkan yksin julkisilla, eli matkaa tulee tunti suuntaansa.
Miten teillä muilla Hgissä asuvilla? Uskallatteko päästää tuon ikäiset yksin kulkemaan keskustaan tms. Me ei olla meidän lasta päästetty, ja ollaan ajateltu että joku 11 tai 12 olisi sopiva ikä.
Kommentit (16)
Riippuu siitä onko vaihtoja jne.
Meiltä kulkee suora työmatkailijoiden suosima bussi kotoa koululle. Siinä uskaltaa kulkea.
En uskaltaisi keskusta-alueilla. Mutta ei se mun mielestä olekaan paikka lapsiperheille. (Ja alapeukkuja ropisee!) Lisäksi en ymmärrä, miksi ekaluokkalainen täytyy Helsingissä tunkea tunnin matkan päässä olevaan kouluun, kun kouluja on lähempänäkin. Erityiskoulu liian varhaisessa vaiheessa voi olla huono juttu. Niissä voi usein opetuksesta jäädä jotkin perusasiat pois.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi keskusta-alueilla. Mutta ei se mun mielestä olekaan paikka lapsiperheille. (Ja alapeukkuja ropisee!) Lisäksi en ymmärrä, miksi ekaluokkalainen täytyy Helsingissä tunkea tunnin matkan päässä olevaan kouluun, kun kouluja on lähempänäkin. Erityiskoulu liian varhaisessa vaiheessa voi olla huono juttu. Niissä voi usein opetuksesta jäädä jotkin perusasiat pois.
Helsingissä ei aina ne lähikoulut ole asiallisia. Lauttasaaressa on ollut todella katastrofaalinen koulutilanne.
Mannerheimin lastensuojeluliiton ohje on 12 vuotta, mutta musta tuokin on aika matala ikä päästää lasta yksin Helsingin keskustaan pyörimään.
Mun molemmat lapset on erityiskouluissa. Ykkösellä ja kakkosella ollaan iltiksessä ja vanhemmat kuskaa. Kolmosella aletaan kulkea itse.
Me kuskataan kyl vielä yläkoululaista ja lukiolaista, kun ollaan töissä siinä koulujen välissä.
Helsinki on hulluja motoristeja ja huumekuskeja täynnä.
Kannattaa neuvoa tien ylitys tarkkaan. Lapset kävelee nykyään kattomatta sivulle suojatielle kuulokkeet korvilla naama puhelimessa.
Siellä Helsingin keskustassa on kouluja jonne lapset kulkee muualta julkisilla. Harvalla on niin onnellinen tilanne että vanhemmat voivat kyyditä piltin autolla kouluun. Keskustaan nyt muutenkin on ikävä tunkea autolla, mutta vielä hankalampaa olisi jos vanhemman pitäisi saattaa lapsi kouluun julkisilla ja jatkaa siitä töihin ties minne. Kyllä ne lapset vaan pitää opettaa kulkemaan se koulumatka, siinäkin tapauksessa, että koulu on siellä pahamaineisessa Helsingin keskustassa.
Siis miksi meille on rantautunut tällainen jenkkikulttuuri, jossa sitä omaa kullannuppua ei vaan voi laskea koulutielle? Opetatte kulkemaan liikenteessä, vaihtamaan kulkuneuvoa ja tsekkaamaan turvalliset ihmiset (kaupan kassa, poliisi, vartija, julkisen liikennevälineen kuski). Pienikin lapsi oppii.
Omat ekaluokkalaiset olisivat pärjänneet, mutta liikennevälineen vaihto olisi ollut liian stressaavaa. Tosin tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa missä vaihto tapahtuu.
Tiesittehän muuten, että ihan ydinkeskustassakin asuu lapsia ja normaalisti kasvavat aikuiseksi? Omat lapseni ovat saaneet mennä keskustaan 8-9 vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Siellä Helsingin keskustassa on kouluja jonne lapset kulkee muualta julkisilla. Harvalla on niin onnellinen tilanne että vanhemmat voivat kyyditä piltin autolla kouluun. Keskustaan nyt muutenkin on ikävä tunkea autolla, mutta vielä hankalampaa olisi jos vanhemman pitäisi saattaa lapsi kouluun julkisilla ja jatkaa siitä töihin ties minne. Kyllä ne lapset vaan pitää opettaa kulkemaan se koulumatka, siinäkin tapauksessa, että koulu on siellä pahamaineisessa Helsingin keskustassa.
Jos kulkee väliä Lauttasaari Munkkiniemi kouluhan ei ole keskustassa. Matkaan menee lapselta tunti ja vaihtojakin on. En mä laittaisi tuonikäistä kulkemaan yksin tuollaista matkaa missään. Koulubussit ja kuljetukset on sitten eri asia. Onneksi meillä on ollut lasten koulut ihan vieressä, mutta tunnen useita jotka ovat muuttaneet lähemmäs hyvää koulua ennen kuin lapsi mennyt kouluun. Vanhempien työmatkat pidentyneet mutta lapsi saanut turvallisen matkan.
Jos lapsi itse on sujut koulumatkansa kanssa, niin mikä ettei. Oon ite aikoinani ysärillä kulkenut Oulunkylästä Eiraan koulussa ja ihan mielelläni sitä reittiä kuljin. Ehkä näin siksi, etten tiennyt paremmasta? Nykyään lyhyt työmatka on nimittäin tosi tärkeä mulle, mutta ehkä ala-asteella toisaalta oli niin lyhyet päivät, ettei matkan pituus haitannut. Välillä luin matkoilla, välillä katselin maisemia. Ja vähän säälin ja pidin outoina sellaisia luokkakavereita, joilla oli hirveän tarkat rajat siitä, missä he saivat liikkua :)
Lauttasaari-Munkkiniemi on kyllä tosi pitkä matka, mutta jos on suora yhteys ja reipas lapsi niin kyllä se varmaan onnistuu. Omiani en olisi mielellään laittanut mutta jos on pakko niin minkäs teet.
Musta tulee noin pienelle lapselle tosi pitkä ja raskas päivä. Ja kun ikää tulee lisää niin noin pitkä koulumatka estää kaiken harrastamisen.
Harva aikuinen haluaa itselleen tunnin työmatkoja.
Kolmannelle alkaaa suurin osa kulkea.