Auton omistaminen on Suomessa niin kallista, että työ- ja kauppamatkatkin saattavat tulla halvemmaksi taksin kyydissä
"Analyysin esimerkkihenkilö halusi kuukauden aikana ajaa taksilla samat ajot kuin autolla: joka arkipäivä työmatkan edestakaisin ja lisäksi kaksi kauppamatkaa viikossa.
– Tuloksena oli, että taksilla ajaminen oli halvempaa kuin oman auton omistaminen, VertaaEnsin kertoo kokeilun tuomista numeroista.
Vertailussa oman auton kustannukset ovat 730 euroa kuukaudessa. Laskelma sisältää lyhennykset, korot, arvonalennukset, polttoaineet, renkaat, huollot, vakuutukset, katsastukset, pysäköinnit ja ajoneuvoverot.
Vaihtoehtona olevan taksin kustannukset ovat 724 euroa kuukaudessa. Sillä saa vertailussa käytetyt työ- ja kauppamatkat."
Eikä siis ole mielipide, vaan faktaa tästä uutisesta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/auton-omistaminen-tulee-suomessa-ni…
Jokainen jolla on edes 2 aivosolua ymmärtää tämän, että Suomessa taksit tulevat halvemmaksi kuin oman auton pitäminen.
Kommentit (14)
Mä olen joskus kirjoittanut samansuuntaisia viestejä tänne, ja voi sitä alapeukutuksen määrää 😂
Helsingissä alle puolella kotitalouksista on oma auto. Kun ei sitä tarvitse useatkaan joilla se yhä on, yhtään mihinkään.
Ole kuten helsinkiläinen.
Siis voiko samassa laskelmassa olla sekä lyhennykset (ostohinta) että arvon alentuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vertailussa oman auton kustannukset ovat 730 euroa kuukaudessa. Laskelma sisältää lyhennykset, korot, arvonalennukset, polttoaineet, renkaat, huollot, vakuutukset, katsastukset, pysäköinnit ja ajoneuvoverot/quote]
Arvonalenemaa ja lyhennystä ei tule laskea molempia sillä muuten kulut tulee tuplana. Lisäksi tässä verrataan uutta autoa. Toki esim hetkellä tämän saa näyttämään vielä paremmalta.
Ei taatusti tule halvemmaksi täällä maaseudulla. Työmatka on 35 km suuntaansa ja kaksi kauppareissua viikossa ei riitä. Lisäksi neljä kertaa viikossa harrastuskuljetukset lapselle. Auto on ja pysyy, itse asiassa kaksi autoa.
Me käydään kaupassa keskimäärin viisi kertaa viikossa. Lisäksi käydään välillä hakemassa kiinalaisesta ruokaa ja toimitetaan myös muita asioita.
Lisäksi keskimäärin kerran kolmessa kuukaudessa käydään anoppilassa minne on matkaa 220 km suuntaansa.
Hintaero on vain muutaman euron. Esimerkkitapauksessa autolla ajetaan vain työ- ja kauppamatkat. Yleensä sillä autolla ajetaan kyllä muutkin matkat, ja ainakin perheellisellä niitä vapaa-ajan ajoja kertyy melkoisesti. Mutta ilmeisesti esimerkkitapaus on sinkku. Arvonalenemaksi lasketaan uuden auton arvonalenema ensimmäisenä vuonna. Harva kuitenkaan vaihtaa autoa joka vuosi, ja toisena vuonna arvonalenema on pienempi kuin ensimmäisenä vuonna. Jutussa mainittiin, että jos saa työajosta kulukorvauksia, kannattaa olla oma auto, tai jos ajoa on runsaasti.
Kun veljeni asui pääkaupunkiseudulla, hänellä ei ollut omaa autoa, mutta eipä hän juurikaan taksillakaan ajellut. Enimmäkseen hän käytti joukkoliikennettä ja polkupyörää. Kun hän lähti lomareissulle, hän vuokrasi auton.
Tiedän myös Kuopiosta yhden sinkun, joka on laskenut, että halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) tulee kulkea arkena bussilla, ja kun lähtee (esim. lomalla) jonnekin, mihin ei joukkoliikenneyhteyksiä ole, vuokraa auton.
Vierailija kirjoitti:
Me käydään kaupassa keskimäärin viisi kertaa viikossa. Lisäksi käydään välillä hakemassa kiinalaisesta ruokaa ja toimitetaan myös muita asioita.
Lisäksi keskimäärin kerran kolmessa kuukaudessa käydään anoppilassa minne on matkaa 220 km suuntaansa.
Eikö kauppaan ole kävelymatka?
Missä hevonvitunperseessä te asutte?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailussa oman auton kustannukset ovat 730 euroa kuukaudessa. Laskelma sisältää lyhennykset, korot, arvonalennukset, polttoaineet, renkaat, huollot, vakuutukset, katsastukset, pysäköinnit ja ajoneuvoverot/quote]
Arvonalenemaa ja lyhennystä ei tule laskea molempia sillä muuten kulut tulee tuplana. Lisäksi tässä verrataan uutta autoa. Toki esim hetkellä tämän saa näyttämään vielä paremmalta.
Jos autoa lyhentää esim 50 senttiä niin eikö se ole silloin laiton kun siinttä puuttuu osia?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Me käydään kaupassa keskimäärin viisi kertaa viikossa. Lisäksi käydään välillä hakemassa kiinalaisesta ruokaa ja toimitetaan myös muita asioita.
Lisäksi keskimäärin kerran kolmessa kuukaudessa käydään anoppilassa minne on matkaa 220 km suuntaansa.
Jokaiselle kauppareissullehan ei autoa edes tarvitse. Joskus voi mennä polkupyörällä tai kävelläkin. Yleensä kauppoja on joka kylällä 3km säteellä.
Ei 5 kertaa viikossa tarvitse autoilla kauppaan. Tai jos autoilee, niin kannattaisi tehdä joku ostoslista ettei unohda ostoksia joka kerta että sinne täytyy mennä peräti viidesti.
Mutta koska auto sitä, niin auto tätä!
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä alle puolella kotitalouksista on oma auto. Kun ei sitä tarvitse useatkaan joilla se yhä on, yhtään mihinkään.
Ole kuten helsinkiläinen.
Tarvitsee oikeasti. Siihen vaan sopeudutaan, kun ei ole varaa.
T. Autoton helsinkiläinen, joka ei edes elä tuilla, kuten varsin suuri osa täällä.
Jokainen, jolla on edes kaksi aivosolua, ymmärtää, ettei esimerkkilaskelma päde kuin pieneen osaan autoilioista. Ajaako muuten kaikki keskivertoautoilijat taksin hintaisella autolla?