Tallinnan bussit & lastenrattaat
Yleensä ollaan liikuttu Tallinnassa kävellen, mutta seuraavalla reissulla olisi tarve käyttää bussia. Olen käsittänyt, että alle 7-vuotiaat lapset kulkevat ilmaiseksi, kuten myös aikuinen, joka kulkee alle 3-vuotiaan kanssa. Nuorin lapsi ehtii täyttää 3 v. pari viikkoa ennen matkaa, joten minun pitää ostaa siis itselleni lippu.
Miten tämä käytännössä menee? Rattaat jätetään paikoilleen ja mennään kuskin luo näyttämään/ostamaan lippu vai onko lukijoita nykyään muuallakin kuin bussin etuosassa? Olen siis aikaisemmin kulkenut yksinäni bussilla ja silloin qr-koodin lukijoita oli vain kuskin luona. Silloin olin siis ostanut tuollaisen qr-lipun, vaihtoehtoja ilmeisesti riittää..? Ehkä kysymys onkin enemmän se, että mikä lippu olisi järkevintä ostaa (jos lukijoita on muuallakin kuin kuskin luona, jolloin rattaita ei tarvitsisi jättää yksin)?
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa auttaa (tai edes tajusi villakoiran ytimen) :) Yksin olen siis liikenteessä lasten kanssa ja juuri 3-vuotta täyttävä tarvitsee vielä ne rattaat mukaan, vaikkei kotioloissa rattaissa juuri enää istukaan.
Kommentit (19)
Yhden matkanko meinaat kulkea vai useampia? Jos jälkimmäinen, osta Ûhiskaart, johon voit ladata joko rahaa tai ostaa yhden tai useamman päivän lippuja. Lukijoita on joka oven kohdalla.
Jos ostat qr-lipun etukäteen, matkan hinta on euron. Jos ostat kertalipun kuskilta, hinta on 2e.
Kannattaako pelkästään turvallisuuden vuoksi kuitenkaan ottaa rattaita mukaan? Valjaat päällä kävellessä lapsi pysyy samalla lailla turvassa kuin rattaissa, mutta liikkuminen esim. busseissa ja laivassa on paljon helpompaa kuin rattaiden kanssa.
Onko pakko kertoa, että lapsi on yli kolme? Itse muistan, että automaatteja oli myös keskemmälle bussia. Ja ne toimii luottokortillakin. En muista toimiiko ne debit-kortilla. Ja kolme matkan jälkeen se ei laskuta enempää. Ja niihin uhis-kortteihin(mitä ne nyt olikaan) saa ladattua sen päiväkotiin. Eli silloin tuskin pitää joka matkaa leimata.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko kertoa, että lapsi on yli kolme? Itse muistan, että automaatteja oli myös keskemmälle bussia. Ja ne toimii luottokortillakin. En muista toimiiko ne debit-kortilla. Ja kolme matkan jälkeen se ei laskuta enempää. Ja niihin uhis-kortteihin(mitä ne nyt olikaan) saa ladattua sen päiväkotiin. Eli silloin tuskin pitää joka matkaa leimata.
Väärin. Yhden ja useamman päivän lipuilla pitää ehdottomasti leimata jokainen matka, vaikkei ne enää mitään maksakaan kun lipun on kerran ostanut. Mutta sakot tulee leimaamattomasta matkasta jos tarkastaja tulee. Ja kohtelu ei ole hellää.
Tuolta vois tietenkin lukea vaikka ohjeet. Chattikin löytyy jos on kysyttävää.
https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-tran…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Yhden ja useamman päivän lipuilla pitää ehdottomasti leimata jokainen matka, vaikkei ne enää mitään maksakaan kun lipun on kerran ostanut. Mutta sakot tulee leimaamattomasta matkasta jos tarkastaja tulee. Ja kohtelu ei ole hellää.
Mihinkäs alapeukuttaja perustaa mielipiteensä, että olen väärässä?
Villakoiran ydin mahtaa olla köyhyydessä tai pihiydessä.
Onko siihen Ühiskaartiin pakko kirjoittaa oma nimi vai miksi siinä on se nimikohta?
Vierailija kirjoitti:
https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-tran…
Näissä ohjeissa ei puhuta yhtään mitään lastenrattaista ja muutenkin Googlen avulla asiasta ei löydy juuri mitään tietoa. Sen takia kysyin.
Rattaat on siis sen takia mukana, että tulemme kävelemään bussista huolimatta kilometrikaupalla, eikä noin pieni jaksa kävellä niin pitkiä matkoja.
Teemme ehkä nelisen matkaa bussilla, eli ilmeisesti kannattaa sitten hankkia tuo vihreä kortti. Aikaisempaa kokemusta siis vaan tuosta qr-lipusta, mutta siinä arveluttaa vain tuo kuskin luo ramppaaminen.
Ilman lippua en halua kulkea, sillä Tallinnan julkinen liikenne on kuitenkin varsin edullista, joten riskiä tarkastajista en halua ottaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen Ühiskaartiin pakko kirjoittaa oma nimi vai miksi siinä on se nimikohta?
Ei ole pakko. Mutta sen voi rekisteröidä yhdelle käyttäjälle, jolloin nimi tarvitaan. Silloin kukaan muu ei saa käyttää sitä ja voit ladata kortille rahaa netissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-tran…Näissä ohjeissa ei puhuta yhtään mitään lastenrattaista ja muutenkin Googlen avulla asiasta ei löydy juuri mitään tietoa. Sen takia kysyin.
Rattaat on siis sen takia mukana, että tulemme kävelemään bussista huolimatta kilometrikaupalla, eikä noin pieni jaksa kävellä niin pitkiä matkoja.
Teemme ehkä nelisen matkaa bussilla, eli ilmeisesti kannattaa sitten hankkia tuo vihreä kortti. Aikaisempaa kokemusta siis vaan tuosta qr-lipusta, mutta siinä arveluttaa vain tuo kuskin luo ramppaaminen.
Ilman lippua en halua kulkea, sillä Tallinnan julkinen liikenne on kuitenkin varsin edullista, joten riskiä tarkastajista en halua ottaa.
Ei QR-lipun kanssa tarvitse kuskin luo mennä. Ne oranssit lukijat lukee nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-tran…Näissä ohjeissa ei puhuta yhtään mitään lastenrattaista ja muutenkin Googlen avulla asiasta ei löydy juuri mitään tietoa. Sen takia kysyin.
Ei QR-lipun kanssa tarvitse kuskin luo mennä. Ne oranssit lukijat lukee nekin.
Ja se on kerrottu tuolla ohjeissa.
Olenko ymmärtänyt oikein , että Tallinnan busseissa on erilaisia leimauslaitteita ja osa lipputyypeistä pitää leimata etuovella olevalla laitteella? Itse kun olen siellä matkustanut ja "töpeksinyt", niin apua ei saa, vaikka pyytäisi monella kielellä. Kuskilta ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt oikein , että Tallinnan busseissa on erilaisia leimauslaitteita ja osa lipputyypeistä pitää leimata etuovella olevalla laitteella? Itse kun olen siellä matkustanut ja "töpeksinyt", niin apua ei saa, vaikka pyytäisi monella kielellä. Kuskilta ei ainakaan.
Ainakin ratikassa on niin, että kun maksaa lähimaksulla, niitä laitteita on vain ratikkojen etuoven vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-tran…Ei QR-lipun kanssa tarvitse kuskin luo mennä. Ne oranssit lukijat lukee nekin.
Ja se on kerrottu tuolla ohjeissa.
Noissa ohjeissahan nimenomaan sanotaan, että QR-lipun lukija on etuoven luona, mistä saa juurikin sen kuvan, ettei kaikki lukijat osaa lukea niitä.
"Itse kun olen siellä matkustanut ja "töpeksinyt", niin apua ei saa, vaikka pyytäisi monella kielellä."
Kokeilitko viron kieltä?
Vierailija kirjoitti:
"Itse kun olen siellä matkustanut ja "töpeksinyt", niin apua ei saa, vaikka pyytäisi monella kielellä."
Kokeilitko viron kieltä?
Lasnamäen bussissa kaikki puhuivat venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilitko viron kieltä?
Lasnamäen bussissa kaikki puhuivat venäjää.
Epäilemättä. Itse en keksi yhtään syytä, miksi menisin Lasnamäen bussiin.
Lipunlukijoita on myös keskiovien kohdalla.