Miksi tuot lapsesi likaisena päiväkotiin?
Olen pienten ryhmässä töissä ja harmittaa, kuinka jotkut perheet tuovat lapsensa likaisena hoitoon.
Lapsella on lähes aina yön yli ollut täysi pissavaippa ja kasvoilla edellispäivän liat. Samat vaatteet pesemättöminä monta päivää päällä ja eräälläkin perheellä reppuun laitettu vaihtovaatteeksi käytettyjä likaisia vaatteita.
Vanhemmat ovat ulkoisesti ihan siistinnäköisiä ihmisiä, mutta ainakin lasten kohdalla hygieniasta ei jakseta tai välitetä huolehtia?
Kommentit (54)
Tiedän sairaanhoitajan, joka vei 2-vuotiaansa aamulla yövaipassa ja yöpuvussa päiväkotiin. Hän laittoi mukaan kassiin päivävaatteet ja puhtaan vaipan, hoitaja pesi lapsen pepun pk:n vessatiloissa, vaihtoi vaipan ja puki lapselle päivävaatteet. Oli kuulemma tosi kätevää ja aamulla oli nopea lähteä töihin kun ei lasta tarvinnut sen kummemmin hoitaa, kengät jalkaan ja menoksi. Hän vaikutti ihan normaalijärkiseltä äidiltä. Toivon että joku pk:ssa uskalsi sanoa asiasta, itse en työpaikalla jotenkin kehdannut ottaa puheeksi. Perhe ei ollut mikään sosiaalitapaus, ehkä joillain ei vain oikeasti välähdä mitä kuuluu itse hoitaa ja mikä kuuluu päiväkodille.
Tuon lapseni pestynä, huolehdittuna ja ruokittuna Henkka maukan kuteissa kuten näyttävät kaikki muutkin ryhmän lapset olevan joten juttusi on huttua, Lisää äkkiä täit ja kihomadot listaasi, että olet uskottavampi,
Anteeksi kaikki miehet, puhun nyt vain omastani, mutta ihan poikkeuksetta, kun hän laittaa lapset nukkumaan, aamulla nousee sängystä lapset joilla on edellisiltaiset iltapalat ja hammastahnat suupielissä. Olen sanonut sadasti, mutta ei auta.
Sama juttu vaatteiden kanssa: hän ei vaan huomaa pikkutahroja, eikä välitä pienestä nuhjuisuudesta, samat vaatteet vaan aamulla päälle ellen minä ole puuttumassa tilanteeseen. Yöpaidallakin voi ihan hyvin mennä päikkyyn. Vaippaikäiset meillä ei ole ollut hoidossa, mutta voisin kuvitella, kuinka mieheni logiikalla vaipan vaihtoon on turha hukata aikaa. Lapsi ylös vaan sängystä, vaatteet päälle ja menoksi.
Ihan hauskintahan tässä on se, että kukaan ei ajattele, että onpa huono isä, vaan vika on tietenkin laiskassa tai jotenkin muuten ongelmaisessa äidissä. Isä on heti supersankarista seuraava, kun edes tuo lapsensa päiväkotiin!
Ja oikein hyvä isä on, ei edes tyhmä, mutta likainen naama ja vaatteet ei ole niin justiinsa ja kykyä "mitähän muut minusta ajattelee" ei ole.
T. Äiti, joka ei työnsä takia ole joka ilta ja aamu katsomassa mitä lapsille puetaan ja onko naama pesty
Vierailija kirjoitti:
Ja päiväkodit monet on tosi likaisia paikkoja, siivouksesta huolimatta. (sitten on niitä paikkoja, joissa siivotaan, jos siivotaan...) Ja ne vessat!! Hyi, ei missään nimessä voi pitää samoja vaatteita päiväkausia, ei myöskään työntekijät.
Niin ovat! Olin töissä päiväkodissa ennen oman lapsen saamista ja se törkyisyys ällötti.
Oma lapsi vaihtaa päiväkotivaatteet päivittäin. Jostain syystä koko lapsi haisee välillä todella pahalta päiväkotipäivän jälkeen. Ei voisi kuvitellakaan, ettei käyttäisi lasta päivittäin suihkussa.
No, alalla olevanahan ap tiedät, että lapsen puhtauden yms laiminlyöminen on lasuasia. Puhtaus, riittävä ja tarkoituksenmukainen vaatetus ja riittävä ravinto.
Eli pomon puheille ja lasu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sairaanhoitajan, joka vei 2-vuotiaansa aamulla yövaipassa ja yöpuvussa päiväkotiin. Hän laittoi mukaan kassiin päivävaatteet ja puhtaan vaipan, hoitaja pesi lapsen pepun pk:n vessatiloissa, vaihtoi vaipan ja puki lapselle päivävaatteet. Oli kuulemma tosi kätevää ja aamulla oli nopea lähteä töihin kun ei lasta tarvinnut sen kummemmin hoitaa, kengät jalkaan ja menoksi. Hän vaikutti ihan normaalijärkiseltä äidiltä. Toivon että joku pk:ssa uskalsi sanoa asiasta, itse en työpaikalla jotenkin kehdannut ottaa puheeksi. Perhe ei ollut mikään sosiaalitapaus, ehkä joillain ei vain oikeasti välähdä mitä kuuluu itse hoitaa ja mikä kuuluu päiväkodille.
Meidän lapset aloittivat juuri pöiväkidisaa ja siellä sanoivat, että voivat tulla yökkäreissä aamulla jos helpottaa aamulähtöjä. Useat niistä jotka tulee ennen kuutta toimivat näin. Lupasivat tarvittaesaa laittaa lapset jatkamaan uniakin jos tarpeen.
Mieheni pentu, ei ole onneksi minun vastuullani meneekö täynnä p*skaa hoitoon vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kaikki miehet, puhun nyt vain omastani, mutta ihan poikkeuksetta, kun hän laittaa lapset nukkumaan, aamulla nousee sängystä lapset joilla on edellisiltaiset iltapalat ja hammastahnat suupielissä. Olen sanonut sadasti, mutta ei auta.
Sama juttu vaatteiden kanssa: hän ei vaan huomaa pikkutahroja, eikä välitä pienestä nuhjuisuudesta, samat vaatteet vaan aamulla päälle ellen minä ole puuttumassa tilanteeseen. Yöpaidallakin voi ihan hyvin mennä päikkyyn. Vaippaikäiset meillä ei ole ollut hoidossa, mutta voisin kuvitella, kuinka mieheni logiikalla vaipan vaihtoon on turha hukata aikaa. Lapsi ylös vaan sängystä, vaatteet päälle ja menoksi.
Ihan hauskintahan tässä on se, että kukaan ei ajattele, että onpa huono isä, vaan vika on tietenkin laiskassa tai jotenkin muuten ongelmaisessa äidissä. Isä on heti supersankarista seuraava, kun edes tuo lapsensa päiväkotiin!
Ja oikein hyvä isä on, ei edes tyhmä, mutta likainen naama ja vaatteet ei ole niin justiinsa ja kykyä "mitähän muut minusta ajattelee" ei ole.
T. Äiti, joka ei työnsä takia ole joka ilta ja aamu katsomassa mitä lapsille puetaan ja onko naama pesty
Olen nainen ja meillä lasten naamat saattaa olla ihan hirveen törkyset minun hoitovuorolla. Mulla on jonkinlainen vaikeus hahmottaa ja nähdä kasvoja, enkä vain näe niitä (kasvoja) jos en oikein asiakseni katsomalla katso. En huomaa likaa naamasta. Vaatteiden tahrat näen kyllä.
Vaikea uskoa.
Päinvastoin oikeastaan, lapsen sai kuivittaa ja pestä kotiin tullessa, vaihtaa puhtaat kotivaatteet. En kyllä moiti, lapselle oli kyllä vaihdettu vaippa ja vaatteet tarpeeseen. Varavaatteita oli niin paljon kuin kaappiin mahtui.
Harmi kyllä jos totta tuollainen. Itse elin periaattella puhtaita oli kun kotoa lähdettiin :)
En ole koskan vienyt lastani likaisena mihinkään.
Lapseni ei ole koskaan ollut likainen.
Tekisin lasun, jos kohtaisin työssäni likaisia penikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja meillä lasten naamat saattaa olla ihan hirveen törkyset minun hoitovuorolla. Mulla on jonkinlainen vaikeus hahmottaa ja nähdä kasvoja, enkä vain näe niitä (kasvoja) jos en oikein asiakseni katsomalla katso. En huomaa likaa naamasta. Vaatteiden tahrat näen kyllä.
Olet silti varmasti hyvä äiti, kuten mieheni on hyvä isä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma ja olen perhepäivähoitaja. En vain osaa kasvoihin kiinnittää sillä tavalla huomiota, että erottaisin niissä mitään likaa tai naarmuja tai mustelmiakaan. Mulle kaikki kasvot ovat ihan samanlaisia, ja pitää oikein tosissaan keskittyä, että edes muistaisin pyyhkiä varmuuden vuoksi lasten kasvot ruokailun jälkeen. Joskus unohtuu ja sitten hävettää, kun vanhemmat kysyvät, että mitäs olette syöneet, kun on punaista naamassa. No hyvin joka tapauksessa lapset hoidan, vaikka joskus joku ruokatahra olisikin kasvoihin jäänyt. Mutta likaisissa vaatteissa en lapsia kyllä pidä, koska ne yököttävät itseänikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset aloittivat juuri pöiväkidisaa ja siellä sanoivat, että voivat tulla yökkäreissä aamulla jos helpottaa aamulähtöjä. Useat niistä jotka tulee ennen kuutta toimivat näin. Lupasivat tarvittaesaa laittaa lapset jatkamaan uniakin jos tarpeen.
Teillä on ilmeisesti vuoropäiväkoti jos on auki ennen kuutta aamulla? Tuolloin tosiaan voi olla järkevääkin pitää lapsella yöpaita päällä, jos hänet on tarkoitus laittaa vielä jatkamaan unia. Ns. tavallisessa päiväkodissa yleensä ei lapsia laiteta pääsääntöisesti enää nukkumaan ja jos lapsi on jostain syystä nukkunut yön huonosti, hän voi nukkua hetken ennen aamupalaa ja muiden lasten saapumista niissä päivävaatteissa. Yleensä sinne tulee ennen klo 7 kuitenkin jo niin paljon muitakin lapsia, ettei ehkä uni enää maistu kuitenkaan.
Ja päiväkodit monet on tosi likaisia paikkoja, siivouksesta huolimatta. (sitten on niitä paikkoja, joissa siivotaan, jos siivotaan...) Ja ne vessat!! Hyi, ei missään nimessä voi pitää samoja vaatteita päiväkausia, ei myöskään työntekijät.