Millä pääsee myyristä eroon?
Meillä myyräongelma ja haluan siitä eroon. Antakaa vinkkejä millä olette päässeet niistä. Vai pääseekö niistä koskaan ...
Kommentit (6)
Olen lukenut jostain, etta kanankakkarae-lannoite saataisi olla hyva luonnonmukainen myyran karkoite.Sita kun siroittelee omenapuiden ym juurelle, niin tehoaa.Kannattaa varmaan kokeilla...
meillä ei myyrät juhli, ne pistellään poskeen silmänräpäyksessä - nähty on lukemattomia kertoja.
Naapurien tontit on nytkin täynnä myyrien kasoja, vaikka naapureilla on kissoja - meillä taas ei myyrien jälkiä näy.
ja näiden pitäisi pitää myyrät loitolla. Työkaverini neuvoi kylvämään valkosipulia istutusten juurelle, mutta hänkin lohdutti minua sanomalla, ettei myyristä pääse millään eroon :). Minulla ei vielä ole omakohtaista kokemusta myyrän aiheuttamista tuhoista, olen vasta perustamassa puutarhaa, naapurissa myyrä on tehnyt tuhojaan, joten eiköhän ne meidänkin tontille vielä ehdi!
Muutettiin tähän vajaa pari vuotta sitten ja ekan talven jälkeen takapihan nurmikko oli täynnä myyränkoloja, nyt menneen talven jälkeen kolme koloa löysin tontin reunassa olevasta perennapenkistä.
Meillä oli viime kesänä märisemässä kaksi patterilla toimivaa karkotinta, kanankakkaa käytin lannoitteena istuttamilleni omena- ja luumupuille ja sitten sain äidiltäni lähetyssaarnaaja -kukkaa, jotka istutin keskikesällä myyräalueelle.
Tiedä sitten mikä noista auttoi, vai löytyikö parempaa purtavaa myyrille jostain muualta.
Ton lähetyssaarnaajan äitini löysi jostain messuilta, osti alkukeväästä juurakot ja kasvatti ensin ne sisällä+partilla. Niiden piti olla monivuotisia, mutta nyt kyllä näyttää siltä, ettei yksikään selvinnyt talven yli.
Huomasimme muuten, että noi myyräkarkoittimet toimii tosi hyvinä hiirenkarkottimina myös. Toinen jäi talveksi maahan mutta toisen säilöimme pihavarastoon. Siellä meillä oli hiiret ongelmana, mutta sen jälkeen kun myyränkarkotin sinne vietiin ei yhtään hiirenpaskaa ole sieltä löytynyt.
ja astioihin, joista myyrät ei pääse läpi. Narsissit maistuu niistä myös pahalta. Keisarinpikarililja lemuaa myös kamalalta myyristä.
Jos asuu metsän laidassa, kannattaa asettaa pöllönpönttöjä ja yrittää houkutella joku pienempi pöllö pihapiiriin. Noista tisleistä ja myyränkarkottimista olen kuullut myös. Voimakkaat hajut ilmeisesti karkoittaa myyriä, koska kanankakalla lannoittamani porkkanapenkit jäi viime vuonna rauhaan, vain yksi porkkana hävisi penkin päästä mutta perunamaalta lannoitus unohtui ja myyrä söi kolmasosan sadosta.
Koirat on yllättävän hyviä, mutta ei mitään takuuvarmoja. Pitää olla viisas yksilö. Meidän vanha karhukoira-pystykorva jaksaa kärsivällisesti kytätä ja kuunnella ja nappaa myyrän paikkoja sotkematta. Kissoissakin on eroja.
No tolta ainakin tuntuu. Meillä toista kesää käytössä sellaset maahan tökättävät myyräkarkottimet, jotka pitää ääntä. Ja tänä keväänä oon suihkinu eri paikkoihin sellasta myyräkarkotetta, olikohan koivutislettä tms. tuoksuu kovasti tervalle tai savulle.
Tehokkainta oli varmaan loukut viime talven ajan tuolla pihavarastossa. Sieltä niitä jäi kiinni uskomattoman paljon. Mutta vieläpä noita pihalla vilisee. Viime kesänä tekivät paljon tuhoa noille viljelyksille. Mutta myyrä kannan pitäs olla laskussa, menee kuulemma sykleissä....koitan lohduttaa itteäni.