uskonnon tunnit ja ei kirkkoon kuuluminen
eihän uskonnon tunnille ole pakko osallistua jos ei kuulu kirkkoon , eikä koulu järjestä et tunteja ??
Kommentit (6)
Uskonnonopetukseen ei tarvitse osallistua jos ei kuulu kirkkoon.
Minäkin kuulun siviilirekisteriin, eikä ala-asteella ollut tarjota elämänkatsomustietoa, joten uskontotuntien ajan tein jotain muuta. Ekaluokalla tosin opettajana minulla oli joku " himouskovainen" nainen, joka ei voinut ymmärtää, miksi en osallistunut uskontotunnille. No, harvoin sellaisia kohdalle sattuu...
Nyt on oma lapsi aloittamassa koulun, ja ollaan mietitty sitä, osallistuuko hän uskontotunneille vai ei. Mies on vähän sitä mieltä ollut, että lapsi voisi osallistua, ettei tarvitsisi olla " erilainen" , ja osallistuisi samoihin juttuihin kuin muutkin lapset. Minä taas en haluaisi lapseni osallistuvan uskontotunneille. Lapsen tuleva koulukin on sellainen, missä on monia erilaisia uskontokuntiin kuuluvia; ev.lut, ortodoksit, katolilaiset, islamilaiset ja siv.rekit, joten varmasti lapsi ei tule olemaan ainut, joka ei osallistu tavallisille uskontotunneille, eikä ole ainut " erilainen" .
poka:
eikä koulu järjestä et tunteja ??
ettei koulu järjestä ET-opetusta... Ymmärrän toki, että pienessä koulussahan se voi olla aikamoinen " resurssiongelma" , mutta nykylain mukaan myös kirkkoonkuuluvilla on halutessaan oikeus valita ET! Että kysy, mitäs siitä tuumaavat... Itse olen sitä mieltä, että ei-tunnustuksellinen uskonnonopetus olisi yleissivistävää - minulla oli onnea sikäli, että meidän uskonnonopettajamme yläasteella (jolloin jo halusin erota kirkosta muutenkin, mutten " uskaltanut" ennen kuin täytin 18) oli mielettömän fiksu ja yleissivistynyt mies, joka itsekin oli kiinnostunut uskontoTIETEESTÄ ja jo silloin 80-luvun alussa opetti meille paljon myös muista uskonnoista. Erittäin mielenkiintoista ja valaisevaa. ET:n puolestaan tulisi olla pakollista kaikille - ET-tunneilla pohditaan elämää ja oikeata ja väärää ihmisyyden ja filosofian kantilta. Minun kaksi koululaistani ovat ET:ssä ja heidän koulussaan se on ainakin järjestetty siten, että koko alakoulun ET-oppilaat ovat samoilla tunneilla. Ja hyvin tuntuu menevän! Johtuisiko sitten oppilasaineksesta, krhm. ;-) ET-tunnit ovat aina olleet esikoiseni lempitunteja.
myös uskonnonopetus on nykyään ei-tunnustuksellista.
" ylläolevaan korjauksena
myös uskonnonopetus on nykyään ei-tunnustuksellista."
Näin ei kyllä valitettavasti monessakaan paikassa ole.
En kyllä tiedä nykykäytäntöä, ja varmaan osin koulukohtaista. Mutta aikoinani kun itse oli peruskoulussa ja lukiossa, en siis kuulunut kirkkoon vaan siviilirekisteriin. Muistelen, että äitini teki jonkinlaisen selvityksen asiasta eikä minun täytynyt osallistua uskontotunnille.Tosin ylä-asteella halusin käydä uskontoa, kun tuntui jotenkin nololta olla " erilainen" . Ja koska meidän koulussa ei järjestetty elämänkatsomus -tunteja, niin koululla ei ollut tarjota mitään vaihtoehtoa. Mutta siis ehdottomastikaan ei ole pakko!