Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaapa käytännön vinkkejä ensimmäistä kertaa New Yorkiin matkustavalle. Ei siis nähtävyyksiä vaan ihan konkreettisia ohjeita.

Vierailija
12.09.2019 |

Esim. miten käyttää taksia, miten, missä ja kenelle antaa tippiä ja miten toimia muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Siis toki olen ihan normaalijärjellä varustettu henkilö, joka on matkustellut paljonkin, mutta haluaisin tietää, mitä kulttuurillisia juttuja, joita ei välttämättä etukäteen tiedä, tulisi ottaa huomioon New Yorkissa.

Airbnb:ssä asutaan, ei hotellissa.

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Areenan dokumenteista löytyy tällainen: Kiehtova maailma: Pääsylippu New Yorkiin. Ei ehkä mitään vinkkejä sisällä, mutta mielenkiintoinen kuitenkin :). 

Vierailija
102/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis wot? Nykissä ei tartte taksia mihinkään, jos ei hairahdu asumaan aivan yläkaupungilla tai jonnekin brooklyniin. Metro toimii ja itse jaksan kävellä helposti vaikka Times Squarelta Broadwayta alakaupungille.

Hotellia en koskaan ota yli 20th streetin, koska midtownissa ei ole oikeaa elämää.

Koskaan ei ole mitään sattunut vaikka yksin parikymppisenä tuli tehtyä bilereissuja monta ja hortoiltua yöllä klubilta hotelliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippejä n. 10% kaikille. Taksin saa kadulta huutamalla ja metrolla pääsee näppärästi. Etäisyydet ovat valtavia. Ei kannata kovin pitkälle majoittua.

Ravintolassa ei riitä, 15% on vielä niukka. 20% tuottaa jo nätin hymyn. Itsepalvelupaikoissa ei tipata, mutta muuten kaikesta palvelusta: taksit, joku tuo tai kantaa jotain jne. Niihin riittää se 10%.

Mitähän mä siitä nätistä hymystä siinä laskun maksuvaiheessa enää ilahdun? Eli jos sitä hymyä asiallisen asiakaspalvelun kanssa ei näy palveluvaiheessa, jää tippi kyllä saamatta kokonaan. 

Jos et pysty kunnioittamaan paikallisia tapoja on sinun parempi olla matkustamatta. Ravintolla se 15-20% annetaan ihan peruspalvelusta. Poikkeuksellisen hyvästä annetaan sitten vielä enemmän. Tuolla kun palkat muodostuvat suureksi osin tipistä tapa on tuollainen. Saat ravintolan vihat niskoillesi ja annat itsestäsi todella surkean kuvan jos jätät kokonaan tippaamatta.

Mitä sen on väliä, en minä sinne samaan ravintolaan mene uudestaan, jos palvelu on huonoa. En koskaan maksa tippiä, typerä tapa, ei ole minun ongelmani, jos niillä on typerät systeemit.

Kuudes kerta oli, kun käytiin viimeksi.

Ttu oot urpo. Jos et ole valmis maksamaan kun muut tekevät työtä sinun eteesi, et todellakaan ansaitse mitään hyvää tässä elämässä.

Ja silti olen niin paljon saanut, on maallista mammonaa yli oman tarpeen, rakkautta ja ystäviä. Mites sulka?

Vierailija
104/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippejä n. 10% kaikille. Taksin saa kadulta huutamalla ja metrolla pääsee näppärästi. Etäisyydet ovat valtavia. Ei kannata kovin pitkälle majoittua.

Ravintolassa ei riitä, 15% on vielä niukka. 20% tuottaa jo nätin hymyn. Itsepalvelupaikoissa ei tipata, mutta muuten kaikesta palvelusta: taksit, joku tuo tai kantaa jotain jne. Niihin riittää se 10%.

Mitähän mä siitä nätistä hymystä siinä laskun maksuvaiheessa enää ilahdun? Eli jos sitä hymyä asiallisen asiakaspalvelun kanssa ei näy palveluvaiheessa, jää tippi kyllä saamatta kokonaan. 

Jos et pysty kunnioittamaan paikallisia tapoja on sinun parempi olla matkustamatta. Ravintolla se 15-20% annetaan ihan peruspalvelusta. Poikkeuksellisen hyvästä annetaan sitten vielä enemmän. Tuolla kun palkat muodostuvat suureksi osin tipistä tapa on tuollainen. Saat ravintolan vihat niskoillesi ja annat itsestäsi todella surkean kuvan jos jätät kokonaan tippaamatta.

Mitä sen on väliä, en minä sinne samaan ravintolaan mene uudestaan, jos palvelu on huonoa. En koskaan maksa tippiä, typerä tapa, ei ole minun ongelmani, jos niillä on typerät systeemit.

Kuudes kerta oli, kun käytiin viimeksi.

Taas yksi suomalainen joka kouluttaa amerikkalaisia Suomen tavoille. Kylla niita typeria tapoja riittaa Suomessakin. Ala tule seitsematta kertaa.

On taalla kaynyt niinkin etta ravintola on halyttanyt poliisit paikalle jos ei ole tippia jatetty. Rikosnimike: Theft of services.

Voi luoja miten typera olet! Mika sina olet kelleen mittaan kieltamaan. Hapean sinua. Ei me tipata, jos palvelu ei ole tipin arvoista. Hyvin on mennyt 30 vuotta.

Vierailija
105/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jatkuva tippailu osoittaa kuinka kehitysmaa USA on.

Ei.

Sillä meinaan saa palvelua -umpimielinen murjottava ärmätti tuntee käytöksensä välittömästi palkassaan joten kummasti alkaa homma sujua. Suomalaisella suojatyöpaikka-asenteella ei kauaa pärjäisi.

Lisää vaan tännekin tuota meininkiä!

Hyvät tyypit pärjäävät kuitenkin aina ja huonoista ei ole paskankaan väliä.

Vierailija
106/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit on ihan surkeita. Älä osta ainakaan niitä tuliaisiksi.

Vierailija
107/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Suomalaisen jättimarketin irtokarkkivalikoima hakkaa jenkkilän karkit (niin karkkikaupat kuin Wal-Martit 6-0)

Vierailija
108/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinatownissa on edullista. Metro voi olla ongelmallinen kun joskus junat eivat pysahdy kaikilla asemilla mutta onhan siella bussejakin joilla voi liikkua. 

Vierailija
109/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ehdottomasti 2 luottokorttia mukaan. Siis ihan ehdottomasti! Ellet matkusta kaverin kanssa, jolla on oma luottokortti. Ilman luottokorttia ei käytännössä välttämättä pärjää. Ja jos yhteen tulee vika (niinkuin meillä tuli joku aikakatkaisu), niin olet kuzessa. Ihmisarvo on nolla jos ei ole rahaa, ja pikemminkin sanottuna: toimivaa luottokorttia.

Saisiko esimerkkejä tilanteista joihin tarvitsee luottokortin? Itse en kyllä ole New Yorkissa huomannut että luottokortti olisi pakko olla.

Vierailija
110/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ehdottomasti 2 luottokorttia mukaan. Siis ihan ehdottomasti! Ellet matkusta kaverin kanssa, jolla on oma luottokortti. Ilman luottokorttia ei käytännössä välttämättä pärjää. Ja jos yhteen tulee vika (niinkuin meillä tuli joku aikakatkaisu), niin olet kuzessa. Ihmisarvo on nolla jos ei ole rahaa, ja pikemminkin sanottuna: toimivaa luottokorttia.

Saisiko esimerkkejä tilanteista joihin tarvitsee luottokortin? Itse en kyllä ole New Yorkissa huomannut että luottokortti olisi pakko olla.

En ole se jolta kysyit mutta.... miksi jollain EI ole muka luottokorttia?

Melkoisen epäilyttävää olla ilman.

Ja tiedän kyllä millaista r  o sk av  äk eä liikkuu ilman luottista.

Vierailija
111/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoni on, että vaihtakaa matkakohdetta. NY on pahimmanlaatuinen pe*släpi.

Vierailija
112/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni on, että vaihtakaa matkakohdetta. NY on pahimmanlaatuinen pe*släpi.

Neuvosi on todella huono.

NY on upea paikka.

Vierailija
113/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa vaikka vuokrata auto ilman luottokorttia.

Vierailija
114/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tippaaminen joka paikassa, joka hetki

- jos et tykännyt ravintolassa palvelusta, jätä tippaamatta (suuttuvat kyllä)

- hot dog-kojuja 100 m välein, voit haukata huikopalan melkein missä vain

- sovita vaatekaupassa vaate, kokoero

- tarkista säänmukaiset vaatteet ennen lähtöä, huhtikuussa tärisin kevyellä takilla, kaipasin jopa kevyttä pipoa päähän

- jos meet tyyliin kaupunginteatteriin katsomaan näytöstä niin pukeutuminen on tosi rentoa (t-paita + lenkkarit), itse olin ylipukeutunut housupuvussani.

Vierailija
115/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Suomalaisen jättimarketin irtokarkkivalikoima hakkaa jenkkilän karkit (niin karkkikaupat kuin Wal-Martit 6-0)

Amerikkalaiset aikuiset eivat syo pussikaupalla karkkia. Karkkipaiva on tuntematon kasite. Karkkihyllyilla nakee harvoin asiakkaita. Halloweenin aikaan kylla menee kaupaksi.

Vierailija
116/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Amerikkalaiset aikuiset eivat syo pussikaupalla karkkia. Karkkipaiva on tuntematon kasite. Karkkihyllyilla nakee harvoin asiakkaita. Halloweenin aikaan kylla menee kaupaksi.

Suklaapatukoita menee sitäkin enemmän. Amerikkalaiset karkit maistuu kuvottavan esanssiselta.

Vierailija
118/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manhattanilla on aikamoinen hintahaitari esim ravintoloissa. Kantsii vähän skannata listaa jo ulkona. Kylässä on nimittäin enemmän hyvin maksukykyistä porukkaa kuin koko Suomessa. Aivan huippupaikkoihin ei toisaalta turisti edes pääse, vaikka olisi pöytävaraus.

Sitä ne tietää, että on turisti? Kaupunkihan on kansojen sulatusuuni, voisin ihan hyvin olla paikallinen.

Aivan huippumestoihin ei pääse, ellei ole tunnettu tai tunne jonkun sellaisen, joka järjestää sisäänpääsyn. Pukukoodi voi myös olla niin tiukka, ettei monella ole matkassa vaadittavaa vaatetusta. Pöytävarauksia 'katoaa', jos vääränlainen porukka pyrkii sisään.

Mitkä paikat olisi tällaisia? Syötiin NYn perusturistireissulla useammassa 3 michelin tähden paikassa ja peruspikkumustalla pääsi jokaiseen sisään. Pöytävaraukset piti vaan tehdä ajoissa.

Vierailija
119/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jelly Bellyt ovat kyllä parhaita karkkeja ikinä 😊

Vierailija
120/159 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-tippaaminen joka paikassa, joka hetki"

WRONG. Ravintoloissa tipataan jos on tarjoilu poytaan. Taksille annetaan ylimaaraista.

Olen asunut USAssa yli 40 vuotta ja ainoat tipit annan kampaajalla, ravintolassa ja valet-parkkeerajalle. Ruokakaupassa aina kysytaan tarvitsenko apua ostosten lastaamisessa autoon jos auttavat eivat ota tippia vastaan, "kuuluu kaupan palveluun".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan