Vierailija

Lasten isä vaatii viikko-viikko-systeemiä ja lasten kuluja varten perustettaisiin yhteinen käyttötili. Itse en suostu tähän, koska miehen kanssa saa vääntää joka ikisestä lasten vaatteesta ja hänellä on hyvin harhainen käsitys vaatteiden hankinnasta. Esimerkiksi, olemme riidelleet siitä, että tarvitseeko lapsi oikeasti muita kenkiä vuoden aikana kuin yhdet lenkkarit ja kuomat. Kuulema halpoja ja hyviä vaatteita saa kirppareilta, mutta mies ei kierrä kirppiksiä sitä varten vaan minun pitäisi etsiä niitä halpoja vaatteita. Eli kaiken kaikkiaan sanon ettei tuo yhteinen tilisysteemi toimisi.

Ainoat tarjoamani ehdotukset ovat siis, että jompikumpi on lähi- ja toinen etävanhempi. Voin olla elatusmaksuja maksava etä, jolloin isä saisi hankkia aivan miten haluaa lasten tarvikkeet. Johonkin extraan voisin tarvittaessa osallistua. Toinen vaihtoehto on lähivanhemmuus (kuten toistaiseksi on ollut), jolloin hankin tarvittavan kuten itse katson parhaimmaksi. Isä maksaa reiluista tuloistaan vain minimielatustukea, mutta en jaksa riidellä asiasta, kun tapaamiset sujuvat kuta kuinkin sovussa. Isä kuitenkin valittaa tästäkin, sillä hänestä minimikin on liikaa, koska puheidensa mukaan hankkisi kaiken halvemmalla, jos vain haluaisi. Jostain syystä hän ei halua olla lähivanhempikaan, mutta ei suostuisi olemaan etäkään.

Kommentit (12)

Vierailija

Olen mies ja eroamassa. Vastaan, että ei toimi teillä, jos käsitys vaatteista on tuota luokkaa. Kannatan kuitenkin tuota yhteistä tilliä, niin rahasta ei tule riitaa, mutta lapsi tarvitsee oikeasti muutakin kuin parit kengät vuodessa. Meillä ei vielä päätöstä, kuka etä ja kuka lähi. Mielelläni voisin se lähi olla.

Vierailija

Mitään unelma ratkaisua ei ole ja teidän parisuhde tavallaa jatkuu rahasta riitelyllä, kunnes lapset alkaa vastaamaan itse itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja eroamassa. Vastaan, että ei toimi teillä, jos käsitys vaatteista on tuota luokkaa. Kannatan kuitenkin tuota yhteistä tilliä, niin rahasta ei tule riitaa, mutta lapsi tarvitsee oikeasti muutakin kuin parit kengät vuodessa. Meillä ei vielä päätöstä, kuka etä ja kuka lähi. Mielelläni voisin se lähi olla.

En suosittele yhteistä tiliä, jos toinen vanhempi käyttää sitä baarireissuihin ja taksiajeluihin. Tällaistakin sattuu. Kumma käsitys täällä, että kaikki sujuu eron jälkeen kuin tanssi, jos ei sujunut ennen eroakaan.

Vierailija

Ei missään tapauksessa yhteistä tiliä! Mielummin molemmilla omat tilit sitä varten ja siitä voidaan vaikka puolen vuoden välein tarkistaa mitä summia on mennyt. Et todellakaan suostu exän tyhmiin juttuihin. Jos joku asia tuntuu tyhmältä, niin se on tyhmä, luota mutu-tunteeseen.

Vierailija

Yhteinen tili ei kyllä toimi edes ajatuksen tasolla, jos isän käsitys lapsen kulutuksesta on tuo. Suosittelen yhteyttä lastenvalvojaan, puolueettoman laskennan tekemistä ja pitäytymistä siellä sovitussa elareissa.

Vierailija

Ihan kuin meillä, ap. Ex-miehellä on aivan vääristynyt käsitys lastenvaate- ja tarviketarpeista mutta johtuu osin siitä ettei ole itse koskaan vastannut niistä eikä toisaalta halua ottaa vastuuta edelleenkään. Maksaa suostumuksestani minimielareita, vaikka lastenvalvojalla laskettu elatusosuus olisikin monta sataa euroa suurempi/kk. Marisee silti jatkuvasti, ettei voi mennä niin paljon lasten kustannuksiin. Haluaisi "yhteisen lasten tilin", jotta voisi syynätä asiaa. En todellakaan ole suostunut tähän koska tiedän ettei se toimisi. Jos jotain niin ainoastaan lisää stressiä ja tappeluita toisi enkä kaipaa sellaista. Ja olisipa aika hankalaa käytännössä ostaa esim.lasten ja omat ruoat erikseen kun kuitenkin yhteisestä padasta syödään.

Minusta sinä kuulostat järkevältä äiti-ihmiseltä, pidä vain pääsi.

Vierailija

Mammoja täällä pelottaa, että tiliotteessa näkyisi kuinka suuri osa "elatusmaksuista" kuluu oikeasti siideriin, punaviiniin, ja taksimatkoihin Afrikka-bileistä kotiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teet listan tarvittavista vaatteista ja kengistä nyt tulevaksi talveksi. Ex hankkii ne. Jos ei pelitä, teette uuden sopimuksen.

Ei toimisi ainakaan meillä. Ex hankkisi halvimmat kämäiset kamppeet mitä kuvitella saattaa eikä ikinä tunnustaisi niissä olevan mitään vikaa. Todennäköisesti jättäisi puolet hankkimatta koska omasta mielestään listalla olisi kuitenkin turhuuksia. Näin mahdollisesti yli jäävät rahat käyttäisi hyvällä omalla tunnolla itseensä. Näyttöä on.

Samasta syystä lasten vuoroviikkoasuminen olisi hirveä jo ajatuksena. Aina saisi olla sydän syrjällään miettimässä, onko lapsilla asiat ok kun isä saattaa ihan hyvin pukea päälle toinen toistensa vaatteita (eli aivan vääränkokoisia), ei pese niitä vaikka huomaa likaiseksi eikä aina muista sitäkään että toisinaan lapsilla on tarve syödä. Ruoaksi saattaa laittaa sitten jotain omaa lempparia eli todella tulista ja mausteista ja pitää lapsia kiittämättöminä kun ei oikein maistu. Onneksi haluaa olla lasten kanssa vain vuorokauden joka toinen viikonloppu, ei kuulemma enempi kestä "sitä sirkusta". Vuoden Isä-pystiä kuitenkin odottelee, presidentti soittanee hetkenä minä hyvänsä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat