Suosittele "märkää" omenapiirakkareseptiä
Olen etsinyt täydellistä omenapiirakkareseptiä, enkä ole löytänyt. Osaan leipoa, joten taidoista sen ei pitäisi olla kiinni. Joko piirakka on liian löysää ja märkää ja silti mautonta, tai sitten pohja on jauhoista ja paksua ja mautonta.
Mikä on sinun suosikkireseptisi? En uskalla kokeilla kaikkia googlaamiani :D
Kommentit (18)
Minä yleensä yhdistän toscapiirakan ja omenapiirakan. Se on oikein hyvää.
Kiitos Kotilieden reseptistä ja mantelijauhosta! Googlettelinkin tuon mantelijauhoreseptin ja voisin kokeilla sitä
AP
Olen tehnyt tänä vuonna. Raparperipiirakkaa, mansikkatorttua, lakkatorttua, mustikkapiirakkaa.
Vielä on omenapiirakka tekemättä. Hyvä resepti kelpaa minullekin.
Terv. Hopeakettu
Mikäs valkoroskien ja yläasteikäisten kokoontuminen vauvapalstalla nyt on?
Vierailija kirjoitti:
https://kotiliesi.fi/resepti/maisemakahvilan-raparperipiirakka/
tämä, mutta omenilla
Moitittu liian makeaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://kotiliesi.fi/resepti/maisemakahvilan-raparperipiirakka/
tämä, mutta omenilla
Moitittu liian makeaksi?
Voi hyvinkin olla. Meillä ei usein leivota, ja kun tein tätä oli paljon vieraita, ja moni vieraista otti lisääkin. Tosin en ikinä laita ihan niin paljon sokeria kuin ohjeissa pyydetään. Mehutkin teen sokerittomina.
Vierailija kirjoitti:
Mantelijauho.
Mantelijauhetta kannattaa kokeilla. Sillä saa pehmeitä leivonnaisia, ja siinä on hieno makukin. Ymmärtääkseni sillä korvataan vain osa vehnäjauhoista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen tenyt tällä ohjeella omenapiirakkaa kohta neljäkymmentä vuotta ja hyväksi on kehuttu:
Pohja
100g margariinia tai voita
2 dl hienoa sokeria
3,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 dl kermaviiliä
Sekoita kuivat aineet, lisää joukkoon kermaviili ja sulatettu rasva. Hämmennä taikinaksi, painele se pyöreän piirakkavuuan pohjalle tasaiseksi, nosta taikinaa myös hieman reunoiksi.
Laita uuni kuumenemaan 200C.
Pese ja viipaloi omenat
Täyte
5 dl omenaviipaleita
2 tl kanelia
3/4 dl hienoa sokeria
1 tl vaniljasokeria
1/2 dl mantelilastuja
Levitä omenaviipaleet taikinan päälle säteittäin. Sekoita kaneli ja sokerit ja ripottele tasaisesti omenasiivujen päälle. Lisää vielä mantelilastut. Paista uunin puolivälissä n 30 min. Tarjoa haaleana vaniljajäätelön, tai -kastikkeen kanssa.
Kiitos paljon kivoista ohjeista ja vinkeistä!
AP
"Osaan leipoa, joten taidoista sen ei pitäisi olla kiinni. Joko piirakka on liian löysää ja märkää ja silti mautonta, tai sitten pohja on jauhoista ja paksua ja mautonta."
Nuo kaksi lausetta ovat kyllä keskenään hiukan ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
"Osaan leipoa, joten taidoista sen ei pitäisi olla kiinni. Joko piirakka on liian löysää ja märkää ja silti mautonta, tai sitten pohja on jauhoista ja paksua ja mautonta."
Ei ole, vaan ohjeista kiinni. Olen saanut hyvää ja huonoa myös kahviloissa, joissa piirakat ovat siis onnistuneet ohjeiden mukaisesti, mutta eivät ole minulle maistuneet em. syistä. Makuni on leivonnaisten kohdalla vain hyvin vaativa :D
ap
Minä teille märän piirakan näytän!
Riitta
Minulla on. Se resepti oli tuossa pöydällä, kun vesilasi kaatui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan ohjeista kiinni. Olen saanut hyvää ja huonoa myös kahviloissa, joissa piirakat ovat siis onnistuneet ohjeiden mukaisesti, mutta eivät ole minulle maistuneet em. syistä. Makuni on leivonnaisten kohdalla vain hyvin vaativa :D
ap
Jep, huonoja ohjeita todellakin on olemassa. Havaintojeni mukaan kahviloiden omenapiirakoissa suurin ongelma on usein tuo kuivuus tai sitten omenaa on käytetty liian säästeliäästi. Voihan olla että useimmat sitten sellaisesta pitävät kun sitä kerta tarjolla on, mutta itse sellaisen ostettuani koen rahojeni menneen hukkaan. Harmi ettei koostumusta yleensä saa etukäteen selville.
Lisään vielä, että rakastan, jos piirakassa on eri tekstuureja, eli päällä saa olla jotain makeaa rouskuvaa.
AP