Onko muilla ongelma äiti tai anoppi, joka tyrkyttää vanhentuneita 70luvun oppeja vauvanhoitoon ?
Minulla on, molemmat ! Kun tein tupakkalakon raskauden alussa anoppi ihmetteli asiaa ja totesi polttaneensa kaikki kolme raskauttaan. Antoi myöhemmin vauvalle kahvia omalla lusikallaan ja pussaili tätä suulle.
Äitini taas oli antamassa kolmekuiselle perunaa ja appelsiinimehua..
Kommentit (36)
Sanot isovanhemmille että silloin oli silloin, nyt tiedetään tehdään erilailla. Ja anna heille luettavaksi nykyiset suositukset. Ja korostat että he eivät saa nähdä lasta, jos he eivät noudata niitä ohjeita mitä te annatte.
Sinun pitää saada myöskin miehesi samalle kannalle, jotta esim anoppi taikka jopa äitisi ei kierrä asiaa hänen kauttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko 70-luvulla syntynyt, aika vanha äidiksi?[/
Yllätys yllätys, äidiksi voi tulla yli 40-v. Sillä ei ole mitään merkitystä. Itsekin olin 42 kun viimeisen kerran raskaaksi tulin.
Onko tämä siis sinulle suuri ylpeydenaihe, että sinä olet vanha ja äitisi vasta vanha onkin isovanhempana?
Ylpeileekö 18 vuotias että tuli äidiksi? En oikein ymmärrä sinua, miksi olisin ylpeä siitä että sain lapsen? Sinun maailmassasi on näin? Haukut kaikkia joilla ei ole lapsia, taikka jotka saavat lapsia eri aikaan kuin sinä? Ihminen on hedelmällinen 40-vuoden jälkeenkin, eikä kaikille satu sitä oikeaa miestä kohdalle joka haluaa lapsen juuri silloin kun "pitäisi" ne lapset saada. Ehkä enemmän voisi kysyä, miksi miehet ei ymmärrä että naisten hedellällisyys ei ole ikuista.
Vierailija kirjoitti:
Sanot isovanhemmille että silloin oli silloin, nyt tiedetään tehdään erilailla. Ja anna heille luettavaksi nykyiset suositukset. Ja korostat että he eivät saa nähdä lasta, jos he eivät noudata niitä ohjeita mitä te annatte.
Sinun pitää saada myöskin miehesi samalle kannalle, jotta esim anoppi taikka jopa äitisi ei kierrä asiaa hänen kauttaan.
Joo tunnin kestävä kirjallinen koe ennen kuin saa nähdä tai hoitaa lasta. Semmoinen inssi.
Kanta.fi:ssä minusta ei ole mitään. Olenko olemassa?
Kriittiset riskitiedot: Tietoja ei ole.
Lähetteet: Tietoja ei ole.
Suun terveydenhuolto: Tietoja ei ole.
Terveys- ja hoitosuunnitelma: Tietoja ei ole.
Terveystietojen luovutukset: Tietoja ei ole.
Todistukset ja lausunnot: Tietoja ei ole.
Tutkimukset: Tietoja ei ole.
Eh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tunnin kestävä kirjallinen koe ennen kuin saa nähdä tai hoitaa lasta. Semmoinen inssi.
Kyllä, ainakin ja varsinkin sellaisille isovanhemmille tunkevat 3kk lapselle appelsiinimehua ja kahvia.
Itse syntynyt 90-luvulla.
Omat vanhempani ihmetteli suuresti, miten ihmeessä minä ostelen niitä kalliita korvikkeita.
Kun itse voin tehdä täysmaidosta ja sokerista. Kuulemma minutkin niin vauvana syötetty.
No ei siinä mitään ihan normaali minusta tuli jne. Mutten itse kyllä tuota reseptiä kokeile. :D
Heh, oma äitini ainakin säännöllisesti neuvoo kurittamaan lapsia luunapein ja tukistuksin. Hänellä on useita esimerkkejä kerrottavana kuinka on saanut kiukuttelun loppumaan meiltä ja serkuilta.. anoppi taas sai kohtauksen kun en pistänyt juuri kotiin päässyyttä keskosvauvaa nukkumaan pihalle -30 pakkaseen. Muutoin ovat ihan kelpo neuvoja antaneet ja hyväntahtoisia toki. Tuo ulkonanukuttamisriehuminen jäi kyllä mieleen. Olemme hyvissä väleissä, saan joskus naureskella vanhuksille ja toisinpäin.
Mun appivanhemmat hämmästyvät joka kerta, kun 5-12kk vauva osoittaa haluavansa äitinsä syliin (vaikka ei ole nälkäinen). Etenkin jos vauva näkee minut vilaukselta ja alkaa itkeä isänsä tai mummonsa sylissä katsellen minun perääni. Kommentoivat "voiko se muka olla noin tarkka". Meillä on siis 3 lasta joista kolmas nyt vauva ja jokaisen kanssa sama juttu. Neuvomisen onneksi jättivät tokan jälkeen.
Vähän tällaista on ilmassa, vaikka opit on kai enemmän 80-luvulta. Pikkuvauvoille ollaan tuputtamassa vettä, vaikka imetys riittää nesteytykseksi, taaperolle maitopullo sänkyyn ratkaisee kaikki nukahtamisongelmat ja tuttia pitää oppia syömään. Lisäksi vauva kylmettyy heti, ellei sillä ole päällä useampaa vaatekertaa. Meillä on ympäri vuoden sisällä lähes 25 astetta, kerrostalossa vaikea säätääkään lämpöä.
Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että joissain asioissa ei ole niin tarkkaa ja monella tavalla päästään ihan hyvään lopputulokseen, mutta jos vanhemmat on perustellusti valinneet jonkin kasvatustavan, voisi sitä kunnioittaa. Ihan hyvin kyllä kunnioittavatkin, kunhan jupisevat veljen perheen kasvatustyylistä minulle ja varmaan sama toisinpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse koetta mutta eihän sellaiselle voi jättää vauvaa hoitoon joka luulee että sille on ok syöttää appelsiinimehua tai kahvia. Totta kai mummo voi silti nähdä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, 70-luvun opeilla kasvatettu nuorinkin äiti on jo 40v ikäinen. Tai tietty 90-luvulla on voitu soveltaa 70-luvun oppeja, mutta todennäköisesti ei sentään.
Missä sanottiin että ap on nuori äiti? Minä sain lapsen 39v. ja tosiaankin äitini olisi neuvonut 7-luvun ohjeilla jos olisi neuvonut, mutta ei niin tehdyt.
Toi kahvin tarjoaminen pitää kieltää heti, vauvan elimistö ei käsittele kahvin kofeiinia kunnolla että periaatteessa on pahoinpitely. Myöskin kaikki muu tarjoilu ilman vanhempien lupaa pitää lopettaa. Uhkaat sitten vaikka että ette anna tavata jos eivät lopeta vauvan terveyden vaarantamista. Sillä vanhemmat päättävät mitä ja milloin vauvalle annetaan ruokaa. Voi olla myös hengenvaarallisia allergioita joten ilman lupaa ei pidä kenenkään syötellä toisten vauvoja!
Pahoinpitely? 16v sitten, kun esikoiseni oli vauva, ihan neuvolassa neuvottiin antamaan teelusikallinen kahvia vauvan ummetukseen. Appelsiinimehun juottaminen tuttipullolla kuulosti kyllä hurjalta silloinkin. Itse olen syntynyt 70-luvulla ja äitini näitä silloisia suosituksia kertoi. Mitään tuputtamista en olisi hyväksynyt, saati sitten nyt, nelikymppisenä! :D
Nuorimmat 70-luvulla syntyneet ovat nyt 39-vuotiaita.
Syntyneet siis vuonna 1979 ja välillä huominen - joulukuun vika.
He kaikki ovat vielä 39-vuotiaita.
- Älä pidä sylissä ettei totu
- Kasta tutti sokeriveteen niin maistuu paremmalta
- Anna voita ja perunaa
- Anna appelsiinimehua
- Ei niitä hampaita tarvitse pestä kuin leikki-ikäiseltä vasta
Mm. tälläisiä helmiä jakoi anoppini jolle ei uskalla jättää lapsia hoitoon, kun tämän mielestä 2v ja 4v pärjää hyvin kaksin pihalla (anoppi asuu rivarissa jonka takana metsä ja lähellä vilkas ajotie).
Joo tuo suulle pusuttelu ja tutin putsaaminen omassa suussa, en edes muista monta kertaa kielsin tuon anopilta ja appiukolta lasten ollessa pienempiä... Appiukon kanssa on myös se ongelma että hänen mielestään 2vuotiaalle on ok antaa piiskaa. Se ei ole ok minkään ikäiselle!
Mun 70-lukuvanhemmat soitti jo synnärille ohjeita että vauvaa pitää alkaa sitten heti kurittamaan, itkuun ei saa vastata, syliin ei saa ottaa ja heti pitää ottaa luulot pois ettei lapsi ala luulla olevansa tärkeä.
Muutenkin ovat oikein rehvastelleet miten minua vauvana jo nipisteltiin kynsillä jos en totellut, sit kun kasvoi tukka noin annettiin tukkapöllyä, sit kun opin puhumaan piiskattiin risulla ja remmillä, ja teini-ikäisenä isä sitten pahoinpiteli useaan otteeseen paljain nyrkein.
Myös teroitettiin että ei tarvi aina olla edes mitään syytä vaan voi kurittaa ENNALTAEHKÄISEVÄSTI jotta lapsi tietää paikkansa eikä luule liikoja.
Joten näin sitä opastetaan jatkamaan suvussa satoja vuosia kulkenutta väkivallan kulttuuria ja lapsen nöyryyttämistä. Tämä ei johtanut vielä välirikkoon, mutta se johti lun vanhempani näyttivät vähän esimerkkiä miten sitä lasta pöllytetään. Siis minun lpseeni kohdistuen.
Jotkut okkeasti luulee että 70-luvun kasvatus oli hyvää...
Minä kerroin miniälle kaikenlaisia kuviteltuja lastenhoito-ohjeita ihan siksi, että niillä varmistin, että vauvaa ei lykätä meille yöhoitoon. Kun lapselle tuli hampaita, ryhdyin puhumaan miniälle, että kohta saan antaa pullaa jne. ja niin onnistuin laistamaan hoitovastuusta taaperoajan. Seuraavaksi selvitin erilaisia K12 -pelejä ja mietin, joko olisi aika hankkia sellainen, jos lapsi haluaa pelata...
Kohta joudun miettimään, että ei kai se yksi siideri 14v:lle kovin paha asia ole.
Fiksu anoppi esittää tyhmää, jotta saa pitää oman elämänsä ja yöunensa. Hyvä suhde lapsenlapseen ei edellytä hoitopäiviä eikä etenkään -öitä.