Haluatko sinä avioliitossa toteuttaa itseäsi? Viitaten hesarin juttuun
Tilaajille osoitettu artikkeli https://www.hs.fi/elama/art-2000006233068.html
”Ihmiset myös asettavat Vaarasen mielestä eri vaatimuksia ja odotuksia avioliitolle kuin ennen. Jos aiemmin arvostettiin esimerkiksi turvaa, vakautta, statusta ja rakkautta, nyt tärkeää on tarve toteuttaa itseään suhteessa.”
Olenko liian vanha, kun en ymmärrä, mitä tuo ”itsensä toteuttaminen parisuhteessa” merkitsee? Ymmärrän kyllä, että itseään toteutetaan, mutta en ymmärrä, mitä tekemistä parisuhteella on sen kanssa.
Kommentit (16)
Vanha minäkin, mutta voisiko tarkoittaa, että puolison kanssa haluaisi olevan jotain kiinnostavaakin? Siis kmuutakin kuin seksi pari kertaa viikossa ja lauantaisin Prismassa käynti? Yhteisiä harrastuksia, yhteisiä intohimoja yms? Jos molemmat toteuttavat itseään omilla tahoillaan, johtaako se erilleen kasvamiseen? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha minäkin, mutta voisiko tarkoittaa, että puolison kanssa haluaisi olevan jotain kiinnostavaakin? Siis kmuutakin kuin seksi pari kertaa viikossa ja lauantaisin Prismassa käynti? Yhteisiä harrastuksia, yhteisiä intohimoja yms? Jos molemmat toteuttavat itseään omilla tahoillaan, johtaako se erilleen kasvamiseen? En tiedä.
Mielestäni yhteiset harrastukset ja intohimot ovat itsestäänselvyyksiä hyvässä avioliitossa. Ei niitä pidä erikseen mainita.
Kaipa tuo "itsensä toteuttaminen parisuhteessa" tarkoittaa sivusuhteita.
Varmaankin tarkoittaa sitä, että ihmiset tarvitsevat itselleen enemmän tilaa kuin ennen. Oli perheen yhteiset tekemiset, miehellä ehkä harrastuksiaan mutta monet vaimot keskittyivät vain kotiin. Minusta ihan hyvä, ne onnistuvat liitot ovat onnellisempia kuin esim. nyt 60 v naimisissa olleilla joissa useasti se elämä on mennyt enemmän toisen sääntöjen mukaan kun ei ole annettu tarpeeksi ilmaa molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sitä, että jos mies rakastaa vaeltamista hän voi lähteä ilman vaimoaan joka siitä ei tykkää. ja jos vaimo haluaa opiskella kieliä ja mennä ryhmän mukana kielimatkalle Pariisiin voi tuon tehdä ilman, että heti tulee noita pettämisepäilyjä. Perinteisissä liitoissa kaikki yritettiin tehdä yhdessä.
Kun ei artikkelia pysty lukemaan, niin mahdotonta tietää, mitä Vaaranen tuolla tarkoittaa. Ilman taustatietoja voisin itse kuvitella sen tarkoittavan esimerkiksi sitä, että myös parisuhteessa/av(i)oliitossa on omia, itselle tärkeitä asioita. Omassa parisuhteessani meillä on esimerkiksi omat rahat ja vapaus niillä hankkia ja harrastaa. Molemmat laittavat saman summan asumis- ja ruokakuluihin, mutta kaikki loppu on omaa. Mies tykkää moottoripyöräilystä ja omistaa kaksi rekisterissä olevaa pyörää, itse tykkään matkailusta ja matkustan myös ilman häntä. Eli vaikka ollaan sitouduttu toisiimme, molemmat "toteuttavat itseään" luomalla omaa uraansa, harrastamalla, matkustelemalla, pitämällä yhteyttä omiin ystäviinsä jne.
Mikä ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että haluan ja varmasti puolisonikin haluaa parisuhteeltamme myös nimenomaan turvaa, vakautta ja rakkautta. Statusta en tässä yhteydessä ymmärrä.
Me "toteutetaan itseamme" ihan yhdessa. Meilla on muutama yhteinen harrastus (kuntosali, jooga, matkailu, luontoretket) ja niissa kaydaan myos enimmakseen yhdessa. Kavereita nahdaan yhdessa siten, etta joskus miehen kavereita tulee meille ja joskus mun. Tai mennaan vierailulle jomman kumman kavereitten luo. Mulla ei oikeastaan edes ole tarvetta joihinkin tyttojen iltoihin - toki niissa kayn valilla mutta mieluummin olisin senkin ajan miehen kanssa. Me ollaan tiivis yksikko ja viihdytaan toistemme seurassa kaikkein parhaiten.
Tiedan myos liittoja joissa parit "toteuttavat itseaan" pelkastaan erikseen (so. kummallakin on omat harrastukset, kaverit ja menot) ja toisia nahdaan "laatuajan" merkeissa ehka kerran viikossa. Viela pahempi on lapsiperheet, toinen on kaytannossa lapsenvahtina kun toinen on "toteuttamassa itseaan" ja kotona kaydaan vaan syomassa, naimassa ja nukkumassa ilman, etta mitaan erikoisempaa enaa tehdaan yhdessa.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että ennen ehkä toinen enemmän saneli mitä halutaan ja toinen sitten seuraili ja toteutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yhteiset harrastukset ja intohimot ovat itsestäänselvyyksiä hyvässä avioliitossa. Ei niitä pidä erikseen mainita.
Ei parisuhde tarvitse yhteisiä harrastuksia. Se tarvitsee yhteistä aikaa, mutta se voi tulla ihan ruokapöydän ympäriltäkin tai muusta arkisesta tilanteesta.
Tiedan myos liittoja joissa parit "toteuttavat itseaan" pelkastaan erikseen (so. kummallakin on omat harrastukset, kaverit ja menot) ja toisia nahdaan "laatuajan" merkeissa ehka kerran viikossa. Viela pahempi on lapsiperheet, toinen on kaytannossa lapsenvahtina kun toinen on "toteuttamassa itseaan" ja kotona kaydaan vaan syomassa, naimassa ja nukkumassa ilman, etta mitaan erikoisempaa enaa tehdaan yhdessa. [/quote]
Jotkut jopa ihan nauttivat siitä yhdessä syömisestä, naimisesta ja nukkumisesta. Ovat ehkä jopa yhteistä joogaa tärkeämpiä.
Tuosta lainauksesta tulee mieleen, että aiemmin on pidetty sitä saavutuksena, että on päässyt suhteeseen, jossa on noita ensiksi mainittuja asioita. Nykyisin niitä pidetään yhä enemmän ja enemmän itsestäänselvyytenä, kun huonoon parisuhteeseen harvemmin on pakko jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sitä, että jos mies rakastaa vaeltamista hän voi lähteä ilman vaimoaan joka siitä ei tykkää. ja jos vaimo haluaa opiskella kieliä ja mennä ryhmän mukana kielimatkalle Pariisiin voi tuon tehdä ilman, että heti tulee noita pettämisepäilyjä. Perinteisissä liitoissa kaikki yritettiin tehdä yhdessä.
Tämä. Mutta usein tuntuu, että ei ole nykyliitoasa mitään muuta yhteistä kuin osoite.
Minun aika, minun harrastukset, minun rahat, minunminunminun.
Olen ollut suhteessa jossa nää ei kohdannut ollenkaan. Ei siitä mitään tullut. Millä perustein nää ihmiset sit alkaa perustamaan perheitä? Sit pari lasta jaloissa huomataam et "ollaan niin erilaisia et ero" NO S.HIT SHERLOCK.
Nyt mulla on mies jonka kanssa tehdään myös juttuja yhdessä, mut taas jotain pieni harrastuksia joka ei toista kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedan myos liittoja joissa parit "toteuttavat itseaan" pelkastaan erikseen (so. kummallakin on omat harrastukset, kaverit ja menot) ja toisia nahdaan "laatuajan" merkeissa ehka kerran viikossa. Viela pahempi on lapsiperheet, toinen on kaytannossa lapsenvahtina kun toinen on "toteuttamassa itseaan" ja kotona kaydaan vaan syomassa, naimassa ja nukkumassa ilman, etta mitaan erikoisempaa enaa tehdaan yhdessa.
Jotkut jopa ihan nauttivat siitä yhdessä syömisestä, naimisesta ja nukkumisesta. Ovat ehkä jopa yhteistä joogaa tärkeämpiä.
No meilla nuo kolme toteutuu paivittain ihan itsestaanselvasti - naitten lisaksi siis nuo muut jutut. :) Jokainen aamu syodaan aamupala (viikonloppuisin prameampi brunssi) yhdessa, ja iltaruoka samoin. Valilla lounaskin, jos tulen toista lounastunnilla kotiin.
Sankyyn mennaan heti yhdeksan jalkeen - yhdessa - ja nukahdetaan ehka siina puoli yhdentoista maissa. Siina jaa hyvin tunnista puoleentoista viettaa sita paivittaista laatuaikaa, ja sen jalkeen nukahdetaan lusikkaan.
no aika oudolta sekin kuulostaisi, jos ihminen olisi parisuhteessa ja sitten toteuttaisi itseään sen ulkopuolella..
Tottakai minä haluan toteuttaa itseäni parisuhteessa. Tämä tarkoittaa sitä, että katson parisuhteeni olevan olennainen osa elämääni, eikä elämästäni irrallaan. Toivon myös, että kumppanini tukee ja auttaa minua itseni toteuttamsiessa ja sitoudun itse auttamaan ja tukemaan häntä itsensä toteuttamisessa.
Ja minun mielestäni tämä ei millään lailla vähennä parisuhteen pysyvyyttä tai merkitystä, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mutta usein tuntuu, että ei ole nykyliitoasa mitään muuta yhteistä kuin osoite.
Minun aika, minun harrastukset, minun rahat, minunminunminun.
Olen ollut suhteessa jossa nää ei kohdannut ollenkaan. Ei siitä mitään tullut. Millä perustein nää ihmiset sit alkaa perustamaan perheitä? Sit pari lasta jaloissa huomataam et "ollaan niin erilaisia et ero" NO S.HIT SHERLOCK.
Nyt mulla on mies jonka kanssa tehdään myös juttuja yhdessä, mut taas jotain pieni harrastuksia joka ei toista kiinnosta.
Kaikissa suhteissa ei ole edes tavoitteena hankkia lapsia. Jos molemmat ovat toisella kierroksella, olleet sinkkuina useita vuosia edellisen parisuhteen/liiton jälkeen ja jopa asuneet yksin vuosikymmeniä, niin on ihan luonnollista haluta myös omaa tilaa ja aikaa parisuhteessakin, vaikka olisi kuinka sitoutunut suhteeseen.
Olen selvästikin vanha, koska arvostan edelleen yli 20 vuoden avioliiton jälkeen turvaa, vakautta ja rakkautta. Statusta on tullut siinä sivussa.