Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiällä FAS-diagnoosi?

Vierailija
09.09.2019 |

Miten aikuisiällä lähdetään tutkimaan, voisiko olla jokin FASD-syndrooma tmv (en tiedä oikeaa termiä tälle)?

Äitini on juoppo, johon olen katkaissut välit vuosia sitten. Olen alkanut epäillä, että hän olisi juonut kun odotti minua. Minun on aina ollut vaikea hahmottaa asioita, matematiikka oli minulle aivan järjettömän vaikeaa aina, muistini on aina ollut äärettömän huono, kärsin tasapaino-ongelmista, olen äärettömän kömpelö ja loukkaan itseni todella helposti.

Vasta nyt aloin miettiä, että ehkä äitini on juonut minua odottaessaan, kun asia on ollut enemmän otsikoissa ja on puhuttu myös siitä, että monet aikuiset hakevat itselleen diagnoosin, kun sitä ei lapsena ole diagnosoitu.

Miten tätä siis lähdetään tutkimaan? Jollain testeillä, verikokeilla, miten? Äitini ei koskaan ole myöntänyt tehneensä mitään tällaista raskausaikana, vaikka olen kuullut perhetuttavilta jälkikäteen, että äitini ainakin tupakoi minua odottaessaan, vaikka on kiistänyt tämän jyrkästi. Päinvastoin on aina kehuskellut miten eli niin terveellisesti raskauden aikana.

Myös siksi epäilen äitini sanaa tässä, että hänellä ei mielestään ole ongelmaa alkoholin kanssa, vaikka hänellä oli aina kotona piilossa pulloja, joi joka päivä ja kun olin vanhempi, keksi tekosyitä juopotella. Siivouspäivä, silitys, mankelointia, raskas päivä, vessan pesu, juhlapyhä, juhlapyhän aatto, samalla viikolla juhlapyhä jne. Koskaan se ei jäänyt yhteen, kun sitten kun oli esim. silittäessään juonut 3 pulloa, miksi jättää se siihen, siitä saattoi hyvin jatkaa baariin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihan tavalliselta lääkäriltä saisit lähetteen tutkimuksiin. Aikuisena ei ole liian myöhäistä selvittää, mistä oireet johtuvat. Alkoholivaurioita on monen tasoisia. 

Vierailija
4/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihan tavalliselta lääkäriltä saisit lähetteen tutkimuksiin. Aikuisena ei ole liian myöhäistä selvittää, mistä oireet johtuvat. Alkoholivaurioita on monen tasoisia. 

Odottelen lääkärinaikaa, mutta ajattelin jo kysellä täältä, josko joku olisi lähtenyt asiaa tutkimaan itseltään ja tietäisi kertoa, miten asiaa tutkitaan. Ja onko ylipäänsä mahdollista saada diagnoosi ja miten vaikeaa se on, jos on lapsena jäänyt diagnosoimatta.

-Ap

Vierailija
5/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kliinisesti havainnoidaan onko alkoholisyndroomaan sopivia ominaispiirteitä, mm. normia lyhytkasvuisempi, poikkeavia kasvonpiirteitä yms. Neuropsykologisilla testeillä tutkitaan oppimisongelmia. Verikokeilla tuskin mitään selviää. Ja en ole asiantuntija, netistä löytyy tietoa.

Vierailija
6/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskivertoa naista pidempi ja poikkeavia kasvonpiirteitä minulla ei ole, siksi en aiemmin ole osannut asiaa ajatella. En ole ihan hirveästi löytänyt tietoa siitä, miten asiaa tutkitaan, esim. millaisilla testeillä, siksi kyselen.

Onko täällä joku, joka olisi aikuisena diagnoosin saanut? Miten kauan siihen meni ja miten sitä tutkittiin? Oliko vaikea saada diagnoosi?

-Ap

Vierailija
7/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko googlannut kasvonpiirteet?

Voihan teillä olla jotain nepsy-piirrettä suvussa ja samasta syystä äitisi on turvautunut alkoholiin.

Vierailija
8/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan teillä olla jotain nepsy-piirrettä suvussa ja samasta syystä äitisi on turvautunut alkoholiin.

Olen tutkinut ja googlettanut, mutten näe samankaltaisuutta omissa kasvoissani. Kukaan ei koskaan ole myöskään minulle sanonut, että näyttäisin oudolta tmv. Päinvastoin minua on aina sanottu erikoisen kauniiksi kasvoiltani.

En osaa sanoa suvustamme paljoa, lapsuudessani olimme tekemisissä vain isovanhempieni kanssa ja hekin kuolivat kun olin pieni, eikä äitini heistä oikein koskaan puhunut, muutakuin pahaa tietysti. Tiedän vain joitakin sairauksia, joita suvussamme kulkee.

-Ap

Vierailija
9/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinyt samaa. 70-luvulla oli äitini mukaan kehotus juoda pieniä annoksia konjakkia keskenmenon ehkäisemiseksi. Äidilleni ainakin maistui. Onko oikeasti ollut tällainen "suositus", vaiko ihan huuhaata. Nimittäin alko on aina hänelle maistunut muutenkin.

Vierailija
10/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt samaa. 70-luvulla oli äitini mukaan kehotus juoda pieniä annoksia konjakkia keskenmenon ehkäisemiseksi. Äidilleni ainakin maistui. Onko oikeasti ollut tällainen "suositus", vaiko ihan huuhaata. Nimittäin alko on aina hänelle maistunut muutenkin.

Muistelisin jostain lukeneeni, että on ollut ihan suositus, sitä en muista että mihin, mutta johonkin. Itse olen syntynyt 90-luvulla, silloin on kai jo tiedetty alkoholin vaikutuksesta sikiöön paljon enemmän ja ollut jo "kiellettyä" silloin?

Se on kyllä jännä, miten aina alkoholistit keksivät mitä ihmeellisimpiä tekosyitä juomiselleen. Sitä olen ihmetellyt, että miksi niitä tekosyitä pitää keksiä, jos kerran niin usein juominen on ihan normaalia?

-Ap

Vierailija
11/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun käyt lääkärissä ja saat selvyyden miettimääsi asiaan. Kertomasi perusteella ei vaikuta siltä että olet FAS. Kyllä piirteet erottaa jo lapsuudessa. Oppimisvaikeuksiakin on paljon, eikä niille yleensä löydy syitä.

Vierailija
12/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun käyt lääkärissä ja saat selvyyden miettimääsi asiaan. Kertomasi perusteella ei vaikuta siltä että olet FAS. Kyllä piirteet erottaa jo lapsuudessa. Oppimisvaikeuksiakin on paljon, eikä niille yleensä löydy syitä.

Olen kyllä miettinyt, että erittäin suurella todennäköisyydellä kasvoissani olisi jotakin outoa, jos minulla olisi FAS. Luin juuri jostain artikkelista, että aina kasvoissa ei ole mitään outoa, vaikka olisikin FAS.

Oppimisvaikeuksia ei ollut koskaan muuten kuin matematiikassa ja muistini on aina ollut todella huono, minun on välillä mahdoton muistaa vaikka, mikä päivä on tai mitä tein eilen. 

Toki kaikki tämä voi olla vain huonoa tuuria tai sitten johtua siitä, että äitini ainakin tupakoi odottaessaan minua. 

-Ap

Vierailija
13/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkinut ja googlettanut, mutten näe samankaltaisuutta omissa kasvoissani. Kukaan ei koskaan ole myöskään minulle sanonut, että näyttäisin oudolta tmv. Päinvastoin minua on aina sanottu erikoisen kauniiksi kasvoiltani.

En osaa sanoa suvustamme paljoa, lapsuudessani olimme tekemisissä vain isovanhempieni kanssa ja hekin kuolivat kun olin pieni, eikä äitini heistä oikein koskaan puhunut, muutakuin pahaa tietysti. Tiedän vain joitakin sairauksia, joita suvussamme kulkee.

-Ap

Kyllähän FAS-kasvonpiirteitä voi olla vaikka olisi kauniskin. Muistan lukeneeni artikkelin FAS-aikuisesta joka oli mielestäni kaunis mutta kun mietti asiaa, niin bongasi kasvonpiirteitä. Niitä on mm.

-keskivertoa pienempi pää

-epätavallisen pitkä väli nenän ja suun välillä

-sileä "räkäränni"

-ohut ylähuuli

Ulkoiset piirteet eivät ole läheskään niin tunnistettavia kuin joissain muissa kehityshäiriöissä.

Vierailija
14/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Kyllähän FAS-kasvonpiirteitä voi olla vaikka olisi kauniskin. Muistan lukeneeni artikkelin FAS-aikuisesta joka oli mielestäni kaunis mutta kun mietti asiaa, niin bongasi kasvonpiirteitä. Niitä on mm.

-sileä "räkäränni"

-ohut ylähuuli

Ulkoiset piirteet eivät ole läheskään niin tunnistettavia kuin joissain muissa kehityshäiriöissä.

Niinhän se on, mutta minulla ei ole mitään noista, siksi epäröin nytkin, olisiko minulla FAS. Tutkitutan asian silti, mutta epäilen kyllä. Se tietysti olisi todella hienoa, jos tätä tutkiessa löydettäisiin joku tämän kaiken selittävä "vika".

Olen kyllä tutkinut paljon näitä kasvonpiirteitä, mutta minulla ei kyllä ole niistä mitään. Vasta pari päivää sitten aloin miettiä kuitenkin tämän mahdollisuutta, kun luin jostain artikkelista että aina ei FAS-potilailla ole mitään poikkeavaa ulkonäössä ja paljon muita vaivoja kuitenkin, mitä minullakin on.

-Ap

Vierailija
15/15 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

-sileä "räkäränni"

-ohut ylähuuli

Monilla suomalaisilla on noita piirteitä vaikka ei olisikaan mitään FASsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi