Kalevalakorun taso on menossa alas. Ensin kamala Sylkevä Tyttö- riipus ja nyt nuo Häiväoja-sormukset
Kommentit (28)
Nuohan on -60 luvun uusiotuotantoa. Ei mitään uutta. Aika magee tuo rinkula.
En ole itse koskaan ostanut Kalevalaa, mutta olen joitakin koruja saanut lahjaksi. Juhlissa tykkään pitää Pore -sarjan kaulakorua ja korviksia, mutta ne korvikset ovat niin painavat, että aiheuttavat kipua. Viimeksi pystyin pitämään niitä 2 minuuttia, ennen kuin oli pakko vaihtaa korut johonkin kevyempiin. Siinä yksi syy, miksi en viitsi itse Kalevalaa ostaa. Hurjaa laittaa rahaa sellaiseen, jota ei välttämättä voi käyttää.
Kauhee! Ja kiva hinta! Otetaan vanha design uustuotantoon, ei tule kalliiksi firmalle.
Onneksi hienompia koruja saa muualta asialliseen hintaan, jos niitä on vailla.
Katsoin ensin kuvahaulla, että ihan nättejähän nuo sormukset ovat. Sitten kun näin ne mallin sormissa, niin yllätyin, kuinka rumalta näyttävät! Todella epäkäytännöllisetkin vielä.
Minusta Kalevala Korut ovat aivan ihania! Ajattomia ja kotimaisiakin.
Olen antanut ja saanut niitä lahjaksi paljon. Osa KK-koruistani on 90-luvulta ja vieläkin käytössä. Osa on keräilytuotteita, koska niitä malleja ei enää valmisteta.
Designia on moneen makuun ja joku tykkää toisesta, toinen ei. Mutta minusta nämä heidän modernit korunsa ovat hienosti uudistaneet mallistoa, ovat tyylikkäitä ja aikaa kestäviä. Sopivat niin minimalistiseen kuin runsaampaankin tyyliin. Osaa koruista voi pitää monella eri tavalla, mikä ilahduttaa.
Sylkevä tyttö ei kyllä ole minustakaan kovin onnistunut.
Häiväoja on aika futuristinen sormus! Sopii sellaiselle taiteelliselle arkkitehti-tyypille. Ei ole ihan jokatytön koru.
Tiedän ihmisen jolle sopisivat. Minulle liian isoja.
Minä pidän vanhanmallisista kalevalakoruista, joissa on kopioitu tai jäljitelty hautalöytöjen yms. koruja. Niillä on omanlaisensa maine ja status, mikä ei ole ollenkaan huono juttu. Jos haluaa näyttää historianopettajalta ja onnistuu siinä muidenkin silmissä muun muassa koruvalintoineen, tavoite on saavutettu.
Nuo Häiväojan suunnittelemat sormukset näyttävät siltä kuin olisi pakon edessä pitänyt suunnitella jotakin vähän erilaista, ja unessa onkin Suuri Säilyketölkinavaaja tuonut ratkaisun.
Se Sylkevä tyttö -riipus on kauhea. Yleensä Kalevala Koru -korujen taustoja on kiva esitellä, mutta "kyllä tytötkin saa sylkeä" ei välttämättä avaudu toivotulla tavalla eli tasa-arvoisuuden osoittajana, koska myös muilta kuin tytöiltä sylkeminen on vain huonoa käytöstä. Asiaa ei yhtään auta se, että korussa tyttö selvästi oksentaa, ei sylje.
Mikä ihmeen kotimaisten tuotteiden haukkumakampanja täällä on meneillään? Yhtenä päivänä haukutaan Finlaysonia, toisena Marimekkoa, kolmantena Arabiaa ja nyt Kalevala Korua?
Miksi? Ettekö halua suosia suomalaista? Kotimainen tavara tuo meille työtä ja toimeentuloa.
Onko itäisen maan kauppasaarrossa rypevät trollit näitä aloituksia tänne kehitelleet?
Minusta nuo Kalevala korun historialliset mallit ovat ihania. Niissä on mystiikkaa ja alkuvoimaa. Niiden taustatarinat ovat kiehtovia.
Ollessani työni puolesta kauppaneuvotteluissa Sveitsissä sain kovasti kiinnostusta osakseni, kun käytin muinaiskorujani. Lähetin myöhemmin liikelahjaksi erään riipuksen ja se otettiin ilolla käyttöön.
Huh, Kim Simonsson on hieno taiteilija. Tuo sylkevä tyttö näyttää ainakin kuvissa silti pahalta. Doukasista en tiedä mitään.
Linkki olisi ollut kiva, ettei kaikkien tarvitse itse etsiä.
Kalevala-korun kauneimmat korut suunnitteli Tony Granholm R.I.P.
Itsekin tykkään niistä vanhoista kalevala koruista. Ohiksena tähän, että onko kukaan ostanut Kelttikorut sivustolta koruja. Minusta ihan kivan näköisiä koruja.
Pidän myös Kalevala-koruista ja varsinkin niistä muinaismuistoihin perustuvista malleista. Käytän usein pronssista Hannunvaakuna-riipusta, mielestäni se on hyvin kaunis.
Sylkevä tyttö on kyllä ihan karsea.
Minulla on käärmesormus ja Michael Monroen tähtisormus. Jo niiden kanssa on vaikea saada talvisin hanskat käteen, saati sitten jättirinkuloiden !
Paremmin tuo iso sormus sopii Kalevalakorulle kuin nuo uudemmat pienet piperrykset helmineen. Tuntuu että Kalevalakorulla on ollut tyyli hukassa viimeiset 15 vuotta, että tehdään vaan tavallisia nättejä koruja ilman että ne sopivat millään tavalla firman imagoon. En ole oikein koskaan ymmärtänyt noita Vanamoita ja muita uudempia herkkiä malleja. Kalevalakorulla oli kuitenkin joskus ihan omanlaisensa tyyli, nuo on samaa mitä kaikilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käärmesormus ja Michael Monroen tähtisormus. Jo niiden kanssa on vaikea saada talvisin hanskat käteen, saati sitten jättirinkuloiden !
Ehkä niitä ei ole tarkoitettu joka päiväiseen käyttöön?
Joo ei mun makuun nämä modernit Kalevala korut. Niitä perinteisempiä historiallisia mulla kyllä on enemmänkin ja tykkään: Hattulan lintu pronssiriipus, Käärmesormus, hopeinen Kuutar-riipus, Hannunvaakuna-riipus, sellaiset lintukorvakorut ja riipus jossa on iso punainen kivi linnun ruumiina ja hopeasta pää ja yläosa, sekä rintakoru jossa iso kuukivi hopeakoristellussa korukehyksessä.
Kalevala-korut on muutenkin vähän "muistoja menneiltä vuosikymmeniltä"... Ei enää oikein iske - ehkä siksi yrittävät jotain erilaista. Metsään menee, olet oikeassa.