Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuttuako tutun lapsen ikäviin kotioloihin?

Vierailija
08.09.2019 |

Tuttu lapsi 7v tuli minulle pari viikkoa sitten kertomaan eräästä ikävästä tapahtumasta, joka kotona oli sattunu. Huolestuin kovasti, mutta kehotin lasta puhumaan opettajalleen. Nyt sattumalta tapasin tämän lapsen ja kysyin häneltä oliko puhunut opettajalle, lapsi vastasi että oli yrittänyt puhua mutta opettaja oli vastannut että omista vanhemmista ei saa puhua pahaa. Olin ihan ihmeissäni ja huolestuin vielä lisää tästä lapsesta, mietin nyt että voiko oikeasti opettaja vain kuitata asian näin ja pitäisikö minun puuttua jotenkin asiaan tai ilmoittaa johonkin

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi lapsen vanhempien kanssa keskustella vaan pitää juoruilla vielä kouluunkin?

Jos lapsi on puhunut esimerkiksi fyysiseen, psyykkiseen tai seksuaaliseen väkivaltaan liittyvistä asioista AP:lle ja sittemmin opettajalle, niin todellakaan niistä ei lähdetä vanhemmille puhumaan, vaan suoraan toimivaltaisille viranomaisille (sosiaalitoimi). Vanhempien ei kuulu tuossa vaiheessa päästä uhkailemaan lasta hiljaiseksi, vaan asian on tultava viranomaisten tietoon. Se, että vanhemmat kuulevat asiasta sinulta ja sinulle lupaavat puuttua asiaan, ei todellakaan tarkoita, että lapsen elämässä tapahtuisi mitään muutosta parempaan, jos sitä ei heiltä joku oikeasti vaadi. 

Jos tuollaisia on jutellut niin tuskinpa edes idiootti ap vain antaa olla.

Vierailija
22/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi on kertonut sinulle ap? Olisi helpompi neuvoa jos tietäisi minkälainen asia kyseessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi lapsen vanhempien kanssa keskustella vaan pitää juoruilla vielä kouluunkin?

Riippuu varmaan asian laadusta.

Jos olisi esim. hyväksikäyttöä, menisitkö torumaan vanhempaa tai jos haluat puuttua lapsen pahoinpitelyyn, menisitkö ottamaan kuonoosi?

Jos lapsi kerran itse haluaa asiasta puhua, eikä opettaja usko, koulunterkkarille, ja ap seuraa tilannetta tai heti se lasu, jos on niin vakava asia kysymyksessä

Voistko ap yhtään avata?

Vierailija
24/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan asian laadusta.

Jos olisi esim. hyväksikäyttöä, menisitkö torumaan vanhempaa tai jos haluat puuttua lapsen pahoinpitelyyn, menisitkö ottamaan kuonoosi?

Jos lapsi kerran itse haluaa asiasta puhua, eikä opettaja usko, koulunterkkarille, ja ap seuraa tilannetta tai heti se lasu, jos on niin vakava asia kysymyksessä

Voistko ap yhtään avata?

Jos olisi kyse vakavasta asiasta, antaisitko sinä vain olla ja lässyttäisit että menepä kertomaan opettajalle?

Eli ei, en usko että ktse on sellaisesta asiasta, jota ap ei voisi ihan asiallisesti selvittää vanhempien kanssa.

Tai sitten ap on vain pöllö.

Vierailija
25/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lapsen tukistaminen on "lapsen pahoinpitely" ja "perheväkivaltaa" ja viranomaiskoneisto hyppää täysille kierroksille siitä kuultuaan.

Vierailija
26/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän opettaja ole mikään sosiaalihoitaja, joka voi selvittää lapsen kotioloja. Jos kotona on tapahtunut jokin vakava välikohtaus/ pahoinpitely tms niin ilmoitus lastensuojeluun. Sieltä lähtevät selvittämään. Kun ei tietoa mitä on tapahtunut, niin vaikea neuvoa täsmällisesti.

SosiaaliHOITAJA??? WTF???

Opettaja on lapselle läheinen aikuinen, jonka tulee kuulla lapsen asia silloin, kun lapsi opettajalle sen luottaa. Kuten joku yllä kirjoitti, lapsi ei ehkä kerro enää kun hänet on näin ohitettu.

Ap: sinä myös olet lapselle läheinen ja luotettava aikuinen. Toimi äläkä vieritä vastuuta lapselle.

No ei todellakaan kuulu opettajan toimenkuvaan.

Ja jos jotain perin ikävää seuraisi, niin ope toteais tyynesti, että tiesin, muttei kuulunut mun toimenkuvaan pitää lapsen puolta ja järjestäää hänelle apua.

Vierailija
27/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän opettaja ole mikään sosiaalihoitaja, joka voi selvittää lapsen kotioloja. Jos kotona on tapahtunut jokin vakava välikohtaus/ pahoinpitely tms niin ilmoitus lastensuojeluun. Sieltä lähtevät selvittämään. Kun ei tietoa mitä on tapahtunut, niin vaikea neuvoa täsmällisesti.

Opettaja on lapselle läheinen aikuinen, jonka tulee kuulla lapsen asia silloin, kun lapsi opettajalle sen luottaa. Kuten joku yllä kirjoitti, lapsi ei ehkä kerro enää kun hänet on näin ohitettu.

Ap: sinä myös olet lapselle läheinen ja luotettava aikuinen. Toimi äläkä vieritä vastuuta lapselle.

Ja jos jotain perin ikävää seuraisi, niin ope toteais tyynesti, että tiesin, muttei kuulunut mun toimenkuvaan pitää lapsen puolta ja järjestäää hänelle apua.

No niinhän ap tekee.

Vierailija
28/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lapsen tukistaminen on "lapsen pahoinpitely" ja "perheväkivaltaa" ja viranomaiskoneisto hyppää täysille kierroksille siitä kuultuaan.

No pahoinpitely ja väkivaltaahan se onkin. Vai saako pomo tukistaa sinua töissä, jos teet jonkun mokan ja aiheutat firmalle ylimääräisiä kustannuksia? Saanko minä tukistaa sinua, jos törkkäät minua kaupassa vahingossa kärryilläsi? 

Vierailija
29/29 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Open toimenkuvaan kuuluu tehdä ilmoitus tai ainakin laittaa asia eteenpäin terkkarille. Toisaalta ope voi aina sanoa, että ei ole kuullut tai nähnyt mitään tai ymmärtänyt lasta.