Liian vaativien opintojen keskeyttäminen ja karenssi
Olen opiskellut vuoden verran korkeakoulussa. Opiskelut eivät kuitenkaan etene ja olen joutunut maksamaan opintotukia takaisin. Haluaisin keskeyttää opinnot ja hakea opiskelemaan jotakin muuta, mutta onko se todella tehty tässä maassa näin mahdottomaksi?
Typeränä heti lukion jälkeen päätin kokeilla kiinnostavaa alaa vaikka epäilin jo silloin pärjäämistäni. Minulle kuitenkin vakuuteltiin, etten menettäisi mitään. Nyt olen siis tilanteessa, jossa opintojen jatkamisesta seuraisi opintotukien takaisin makselua ja puuttuvien opintopisteide selittelyä ja keskeyttämisestä taas seuraisi karenssi, eli en saisi työttömyystukeakaan. Entä jos en pääsekkään opiskelemaan toista alaa, vaikka hakisin? Entä jos en saa töitäkään? Tuntuu epäreilulta, että opiskelun aloittamalla sain ilmeisesti itseni tilanteeseen josta ei ole ulospääsyä. Neuvoja?
Kommentit (14)
Outoa, että opintojen vaativuus on syynä: olethan sinä päässyt sinne sisäänkin. Oletko varma, ettei ole kyse jostain muusta? Eli esim. olet jollain lailla sairas tai muuten vajaakuntoinen. Vaarana on nimittäin se, että tuo vaativuusongelma toistuu toisessakin opiskelupaikassa, jos et hoida perusongelmaasi kuntoon (jos tällainen siis on). Tsemppiä jatkoon kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Lähetä opetusministeriöön kirje jossa selität kokonaisuudessaan ja asiallisisesti tilanteesi, heidän päätösien seurauksena tilanteesi on tukala eivätkö he sitä edes välttämättä tiedä
Tämän voisin toki tehdäkin. Tosin heitä tuskin oikeastaan kiinnostaisi...
Ap
No jos asut yksin eikä sinulla ole omaisuutta tai säästöjä, saat toimeentulotukea työttömyysetuuden sijaan. Eli tuo työttömyysetuuden menettäminen ei nyt kovin paha ole. Uuden opiskelupaikan saaminen tietty vaikeutuu, kun ensikertalaisuus on mennyt.
Mikä ala? Yliopisto vai Amk? Muutkin on tuskailleet matikan kanssa, lääkelaskut tai inssimatikka esim. Juttele tilanteestasi opintoneuvojan tai luotettavan maikan kaa, laita eka esim sähköposti, johon voit laittaa ongelmat ja sit varatulla ajalla käytte sen läpi. Noin ei jää mitään käsittelemättä, jos ajanvarauksessa esim itkettää. Tee se myös nyt heti, kun jutut on tuoreeltaan mielen päällä.
Vierailija kirjoitti:
No jos asut yksin eikä sinulla ole omaisuutta tai säästöjä, saat toimeentulotukea työttömyysetuuden sijaan. Eli tuo työttömyysetuuden menettäminen ei nyt kovin paha ole. Uuden opiskelupaikan saaminen tietty vaikeutuu, kun ensikertalaisuus on mennyt.
Kannattaa tutkia, voiko saman tiedekunnan sisällä vaihtaa pääaineeseen, joka olisi itselle parempi.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että opintojen vaativuus on syynä: olethan sinä päässyt sinne sisäänkin.
Onkohan ap näitä, jotka ovat päässeet sisään papereilla? On mahdollista, että hyvät yo-paperit eivät valmista yliopistossa opiskeluun, jos ekana vuonna tulee paljon uutta asiaa, joka aiemmin omaksuttiin lukemalla pääsykoekirjallisuus.
Ei ne opinnot ole sulle liian vaativat, jos olet päässyt sisään. Sulla on joku muu ongelma, joko terveydessä tai opiskelutekniikassa.
Mutta mulla on kokemusta tuosta. Ekana opintovuonna parisuhteeni meni pahasti pieleen ja sekosin. Sitä myöten en sitten saanut yhtään opintopisteitä, mistä seurasi että opintotuki katkesi myös. En tietnkään ollut myöntänyt sekoamistani enkä mennyt mihinkään oikeisiin tutkimuksiin joista olisi saanut oikean diagnoosin - vaikka olin kyllä kaksi kertaa yön yli sairaalassa kun yritin juosta auton alle - joten kela ei sitten seuraavinakaan vuosina myöntänyt opintotukea, mutta ne kaksi sairaalakertaa riitti sentään todisteeksi ettei tullut täyttä koko vuoden tukien takaisinperintää. Menin lähiöbaariin tarjoilijaksi/tiskaajaksi iltaisin, ja rahoitin sillä opintoni, kunnes sain oman alan töitä pari vuotta myöhemmin. Opinnot sujui myöhemmin ihan ok kun sain pääni taas kasaan ja olen menestynyt ammatissani ihan hyvin. En ollutkyvytön, mulla oli vain tunne-elämän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että opintojen vaativuus on syynä: olethan sinä päässyt sinne sisäänkin. Oletko varma, ettei ole kyse jostain muusta? Eli esim. olet jollain lailla sairas tai muuten vajaakuntoinen. Vaarana on nimittäin se, että tuo vaativuusongelma toistuu toisessakin opiskelupaikassa, jos et hoida perusongelmaasi kuntoon (jos tällainen siis on). Tsemppiä jatkoon kuitenkin!
Niin mäkin luulin. "Kyllähän mä varmaan pärjään jos kerran sisäänkin pääsin:))" Opiskelen hyvin matemaattispainotteista alaa. Jossain vaiheessa vain meni tiiäks yli hilseen. Opiskelemalleni alalle on helppo päästä sisään. Reilusti alle puolet sisään päässeistä valmistuu määräajassa. Tätä kukaan ei tosin hakuvaiheessa kertonut, enkä itse tajunnut selvittää. Eikä myöskään sitä, että opintojen lopettaminen ilman ongelmia on tehty mahdottomaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap näitä, jotka ovat päässeet sisään papereilla? On mahdollista, että hyvät yo-paperit eivät valmista yliopistossa opiskeluun, jos ekana vuonna tulee paljon uutta asiaa, joka aiemmin omaksuttiin lukemalla pääsykoekirjallisuus.
Jos näin on, niin hyvillä papereilla pääsee ensikertalaiskiintiön ulkopuoltakin jollekin sopivammallekin alalle. Pakollisten aineiden ällillä ja eximioilla pääsee aina jonnekin, jos ei Helsinkiin, niin maakuntiin aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, muttei se valmistautumattomuus silloinkaan ole mikään väistämättä pysyvä ominaisuus:
Vastaan nyt kaikille samalla kertaa. En päässyt sisään yo-papereilla, vaan pääsykokeella. Insinöörialojen pääsykoe on amkissa pelkkä vitsi. Eli siis kyseessä ei tapauksessani myöskään ole yliopisto. Kyllä, olen liian tyhmä jopa amkiin(kuten moni muukin teistä olisi jos on insinöörialasta kyse). Pääsin todella, siis todella reilusti sisään ja olisin päässyt jo yläasteen taidoilla. Olen koittanut hoitaa tätä asiaa opettajien ja ohjaajien kanssa, mutta hekin ovat lopulta olleet sitä mieltä, että alan opiskelu vain ei sovi minulle ja opiskelu on vain liian vaativaa minulle matemaattisten aineiden osalta kuten monelle muullekin.
Näin ihan oikeasti voi käydä, jos opiskeltavan alan ammattilaisista on pulaa ja pääsykokeet ovat siksi vedetty nollatasolle. Niihin ei tarvinnut valmistautua mitenkään etukäteen ja ysin matikan numeron omaava kasiluokkalainen olisi todennäköisesti selvinnyt sisään. Myönnän, että voisin toki läpäistä koulun jos opiskelisin 12-14h vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan olisi terveellistä eikä hyväksi, joten siihen en lähde. En usko, että ongelmia tulisi toisen alan kanssa, joka ei olisi niin matematiikkapainotteinen, sillä ongelmia on aiheuttanut nimenomaan matematiikka, fysiikka ja tekniset laskut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nyt kaikille samalla kertaa. En päässyt sisään yo-papereilla, vaan pääsykokeella. Insinöörialojen pääsykoe on amkissa pelkkä vitsi. Eli siis kyseessä ei tapauksessani myöskään ole yliopisto. Kyllä, olen liian tyhmä jopa amkiin(kuten moni muukin teistä olisi jos on insinöörialasta kyse). Pääsin todella, siis todella reilusti sisään ja olisin päässyt jo yläasteen taidoilla. Olen koittanut hoitaa tätä asiaa opettajien ja ohjaajien kanssa, mutta hekin ovat lopulta olleet sitä mieltä, että alan opiskelu vain ei sovi minulle ja opiskelu on vain liian vaativaa minulle matemaattisten aineiden osalta kuten monelle muullekin.
Näin ihan oikeasti voi käydä, jos opiskeltavan alan ammattilaisista on pulaa ja pääsykokeet ovat siksi vedetty nollatasolle. Niihin ei tarvinnut valmistautua mitenkään etukäteen ja ysin matikan numeron omaava kasiluokkalainen olisi todennäköisesti selvinnyt sisään. Myönnän, että voisin toki läpäistä koulun jos opiskelisin 12-14h vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan olisi terveellistä eikä hyväksi, joten siihen en lähde. En usko, että ongelmia tulisi toisen alan kanssa, joka ei olisi niin matematiikkapainotteinen, sillä ongelmia on aiheuttanut nimenomaan matematiikka, fysiikka ja tekniset laskut.
Ap
Tämä ilmiö on ollut todellinen yliopiston puolella kauemminkin esim. fysiikassa. Siihen johtaa peruskoulun ja lukion aivan luokattoman huono ja vähän vaativa matemaattisten aineiden opetus. Väli koulun ja korkeakoulun välillä on liian suuri, eivät opiskelijat ole tottuneet rankkaan työntekoon oikealla tekniikalla. Myös peruskäsitteet ja harjaantuneisuus ovat hukassa.
Miksi et hakisi mieleisellesi alalle. Voisit saada aiemmista opinnoistasi hyväksilukuja, niin ei tarvitsisi ihan kaikkea opiskella. Olisi kannattanut hakea jo nyt syksyn täydennyshaussa, mutta eihän mikään estä sinua selvittämästä, voisitko vaihtaa samassa oppilaitoksessa jollekin paremmin sinulle sopivalle alalle. En tunne ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia, mutta onko siellä samaan tapaan kuin yliopistossa yhteisiä 'yleisaineita' (tutkimusmenetelmiä, kieliä, ym) ja onko valinnaisia aineita? Voisitko sinä saada niitä suoritetuksi niin paljon, että edes joillekin kuukausille kertyisi riittävästi opintopisteitä ja saisit opintotukea?
Nyt on kai pian haku tammikuussa alkaviin koulutuksiin. Hae nyt sellaiseen, johon varmasti pääset, niin sinun ei enää tarvitse kärvistellä nykyisessä paikassa koko lukuvuotta, jos et sitten keskeytä sitä kokonaan.
Lähetä opetusministeriöön kirje jossa selität kokonaisuudessaan ja asiallisisesti tilanteesi, heidän päätösien seurauksena tilanteesi on tukala eivätkö he sitä edes välttämättä tiedä