Mistähän johtuu fysiologisesti että suihkussa käyminen rentouttaa niin paljon?
Usein kun on sressaantunut ja menee kuumaan suihkuun 20 minuutiksi, niin on erittäin rento olo ainakin puoli tuntia sen jälkeen. Mistähän tuo johtuu?????
Kommentit (4)
Olen hidas suihkussakävijä ja minulla menee suihkussa kauemmin kuin 20 minuuttia, mutta en ole kertaakaan huomannut että se rentouttaisi.
Paikkaat suihkun lämmöllä sitä lämpöä, mitä et saa muilta ihmisiltä, esim. kumppanin läheisyyttä.
Mulla oli aikoinaan amme ja aina kun siellä kuumassa kylvyssä löhötessäni olin huvikseni veden pinnan alla, mulle tuli hyvin outo olo, että tässä on jotain niin tuttua ja turvallista...olen tullut siihen tulokseen, että se muistuttaa mua kohdussa olosta. Ehkä voi kuulostaa naurettavalta, koska eihän sellaista voi tietenkään muistaa, mutta mä en tiedä miten muutenkaan tuon tuttuuden tunteen voisi selittää.
Mutta joka tapauksessa lämmin vesi nyt rentouttaa tosiaankin - niin mieltä kuin kehoakin.
Lapsivesiajoista äidin kohdussa turvassa. Siksi juuri kauhuelokuvissa käytetään alitajuista kuvaa hyväksi kontrastia varten jossa tätä äärimmäisen turvan kokemusta järkytetään leffoissa usein siten että äärimmäinen väkivalta liittyy siihen. Puukkoa, ammehukutusta jne.