Miksi vihreä on maailman harvinaisin silmien väri? Eikös suomalaisissa vihreä ole yleinen? Ruskeat silmät taas on maailman yleisin silmien väri. Tästä pohdintaa
Aika ihmeellinen juttu, että ruskeat silmät ovat maailman yleisin silmäväri, ja samanaikaisesti moni pitää "suklaasimmuja" viehättävimpänä.
Mutta yleisin ei vaan voi olla viehättävin ihan vain tarjonnan lain mukaan. Tämän mukaan vihreän pitäisi olla viehättävin silmien väri mitä on, koska se on harvinaisin. Harvinaiset asiat ovat arvokkaita, ei yleiset.
Suomalaisilla on todella usein vihreät silmät, mutta miksi meillä on niin paljon tätä harvinaisinta väriä?
https://owlcation.com/stem/Rarest-Eye-Color-in-Humans
Mitenkähän nuo prosentit menee noin suurin piirtein suomalaisissa silmien värien suhteen.
Kommentit (52)
Perusgenetiikan kertaus ois paikallaan.
"Suklaasimmuja" pidetään viehättävinä nimenomaan täällä Suomessa, jossa ne ovat harvinaisempia kuin esim. siniset/harmaat.
Maailmalla, vaikkapa nyt Aasian, Afrikan tai Etelä-Amerikan seuduilla taas siniset silmät ovat paljon eksoottisemmat kuin ruskeat.
Ap:n logiikalla Suomessa vaalea ja sinisilmäinen ei voi olla kaunis, koska suurin osa kansasta on sellaisia. Ei kauneutta niin mitata. Eikä harvinainen ominaisuus automaattisesti tarkoita, että sitä pidetään kauniina. Ap voi itse keksiä useitakin esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
"Suklaasimmuja" pidetään viehättävinä nimenomaan täällä Suomessa, jossa ne ovat harvinaisempia kuin esim. siniset/harmaat.
Maailmalla, vaikkapa nyt Aasian, Afrikan tai Etelä-Amerikan seuduilla taas siniset silmät ovat paljon eksoottisemmat kuin ruskeat.[/quote
Siniset silmät ovat geenivirhe, onko yllättävää että kyseisen virhegeenin omaavat ihmiset ovat tuhonneet ja orjuuttaneet muita kansoja vuosituhansia?
Siniset on rumimmat. Mitä haaleammat sen pahempi.
Omasta mielestäni ruskeat silmät ovat mitäänsanomattomimmat. Varmaan juuri siksi, kun ovat niin yleisiä. Mutta toisaalta ei niissä ole oikein mitään katseltavaakaan verrattuna sinisiin tai metsänvihreisiin.
En ymmärrä suklaasimmujen ihannointia.
Vierailija kirjoitti:
Siniset on rumimmat. Mitä haaleammat sen pahempi.
Näin vihreäsilmäisenä siniset on oikeastaan viehättävin silmien väri. Jakaisin vihreän silmän geenini mielellään sinisen silmän geenien kanssa.
Harvinaisten on parempi yhdistyä. Kuin yleiseen.
Pian maailmassa ei ole ollenkaan vihreitä tai sinisiä, kun enemmistö eli ruskeat breeds us out niin sanotusti.
Eksoottisuus viehättää. Mun tyttärelläni on keväisen koivunlehden väriset silmät eli kauniin vaaleanvihreät ja esimerkiksi Meksikossa käydessään hän saa jatkuvasti kuulla ihailuja silmiensä väristä. Siis ihan tuntemattomatkin pysähtyvät kadulla ja sanovat, että tyttärelläni on kauneimmat silmät, mitä he ovat ikinä nähneet.
Minulla on vihreänsinisenharmaat silmät, joissa myös vähän keltaruskeita pilkkuja. Omasta mielestä nämä ovat vihreät, mutta on näitä jotkut sinisiksi, harmaiksi, sinivihreiksi ja vihreänharmaiksi sanoneet. "Puhtaan" vihreäsilmäisiksi laskettavia lienee vähän.
Oonkohan narsisti tai jotain kun mulla on vihreät silmät, ja mun mielestä vihreäsilmäiset on kauneimpia. Jostain syystä liitän se luotettavuuteen ja kiinnostavuuteen. Parhaimmat ystävät on aina olleet vihreäsilmäisiä. Itselläni on armottomat riippuluomet ja rumat kulmakarvat, eli sen vuoksi en omista silmistäni tykkää kun peiliin katson.
Vierailija kirjoitti:
Eksoottisuus viehättää. Mun tyttärelläni on keväisen koivunlehden väriset silmät eli kauniin vaaleanvihreät ja esimerkiksi Meksikossa käydessään hän saa jatkuvasti kuulla ihailuja silmiensä väristä. Siis ihan tuntemattomatkin pysähtyvät kadulla ja sanovat, että tyttärelläni on kauneimmat silmät, mitä he ovat ikinä nähneet.
Niinpä tietysti. Ei kannata olla naiivi. Just saying,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla, vaikkapa nyt Aasian, Afrikan tai Etelä-Amerikan seuduilla taas siniset silmät ovat paljon eksoottisemmat kuin ruskeat.[/quote
Siniset silmät ovat geenivirhe, onko yllättävää että kyseisen virhegeenin omaavat ihmiset ovat tuhonneet ja orjuuttaneet muita kansoja vuosituhansia?
Siniset silmät ovat geenimutaatio, ei geenivirhe.
Mulla on ruskeat silmät ja mielestäni ne ovat kauneinta ulkonäössäni. Tykkään myös tummanruskeista hiuksistani. Ja ihan supisuomalaista sukua olen.
Mulla on smaragdin väriset silmät, joita usein ihastellaan. Muuten olen kuitenkin ihan tavallisen näköinen, joten ei ne silmät paljon pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiivi missä suhteessa? Suurin osa kommentoijista on ollut naisia. Suomessa taas kukaan ei reagoi mitenkään erityisesti vihreisiin silmiin, koska täällä ne ovat niin tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vihreänsinisenharmaat silmät, joissa myös vähän keltaruskeita pilkkuja. Omasta mielestä nämä ovat vihreät, mutta on näitä jotkut sinisiksi, harmaiksi, sinivihreiksi ja vihreänharmaiksi sanoneet. "Puhtaan" vihreäsilmäisiksi laskettavia lienee vähän.
Vihreissä silmissä on usein harmaa rengas ulkoreunassa ja ruskeampaa sisälaidalla. Se minkäverran kullakin nuo eri värit näkyy vaihtelee. Toisilla ei ole juuri ollenkaan ruskeaa ja toisilla selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiivi missä suhteessa? Suurin osa kommentoijista on ollut naisia. Suomessa taas kukaan ei reagoi mitenkään erityisesti vihreisiin silmiin, koska täällä ne ovat niin tavallisia.
Naiset on niin ennustettavia kuten tietynlaiset miehet on huomanneet. Toisaalta huijarit on huomanneet että ne jotka on täysin varmoja ettei heitä voi huijata on helpompia huijattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin ennustettavia kuten tietynlaiset miehet on huomanneet. Toisaalta huijarit on huomanneet että ne jotka on täysin varmoja ettei heitä voi huijata on helpompia huijattavia.
En nyt oikein tajua, mitä tarkoitat, Vai oletatko, että kun tyttäreni kulkee meksikolaisen puolisonsa kanssa Meksikossa kadulla, miehet tulisivat iskemään tytärtäni? Voin kertoa, että näin ei todellakaan käy :D Miehet, jotka tyttäreni silmiä ovat kehuneet, ovat olleet hänen puolisonsa sukulaisia tai kavereita.
Mulla on hazelin väriset silmät. Enemmän vihreään taittuvat. Äidillä ja veljillä ruskeat silmät ja isällä siniset.
Kato kooklesta.