Olen sairaanhoitaja ja teitittelen kaikkia 40v ja sitä vanhempia.
Jotkut vaikuttavat jotenkin vaivaantuneilta, mutta en anna sen haitata. Teitittely on asiallista, kun potilas on keski-ikäinen.
Kommentit (32)
Minä olen viiskymppinen hoitaja ja en teitittele ketään. Minusta se on vanhanaikaista.
Tulee mieleen jotkut vanhat Suomi- filmit, jossa piiat teititteli isäntiään ja emäntiään.
Ihan hyvä juttu. Minusta ei ole sopivaa, että itseäni huomattavasti nuoremmat ihmiset sinuttelevat minua.
Teitittely on ihan hyvä tapa ja suosittelen sen säilyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana sitä on kuin piika.
Niinpä, teitittely vielä korostaisi sitä. Sinuttelu on tasa-arvoista.
Jos nyt ihan satavuotias, voin jättää sen "sä"n pois ja kiertää sen vaikka kysymällä "onko kipuja" sen sijaan että kysyisin onko sulla kipuja.
Teitittely on muinaisjäänne.
On ihan piristävää ja mieltä ylentävää, kun joku sinuttelee, saa asiakkaan tuntemaan olonsa nuoremmaksi mahdollisesti. Sekä silloin tuntee olevansa tuttavallisempia.
Pidän sinuttelusta.
Käyttädyt huonosti. Vielä näet vaivaantumisen, ja silti jatkat? No pian suakin teititellään. Tiedätpähän sitten.
Kertoo siitä kuinka juntti olet. Neljäkymppisiä ei nykypäinä teititellä (kun ei ole koskaan elämässään teititelty, niin siitä ei tule luontevaa myöskään sitten kun ovat vanhojakin), vaan ehkä kuusi-seitsenkymppisiä ja siitä eteenpäin. Ja tuolle vanhalle hoitajalle samat sanat; häpeän sinun ja kaltaistesi puolesta kun teillä ei ole lainkaan tilannetajua, joitain kahdeksankymppisiä todellakin teititellään. Niin ja se teitittely yhdelle hengelle ei ole "olkaa hyvät", mikä lähes jokaisen muka-kohteliaan käytöstavat omaksumattoman suusta kuuluu. Kun on lusikalla annettu..
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä kuinka juntti olet. Neljäkymppisiä ei nykypäinä teititellä (kun ei ole koskaan elämässään teititelty, niin siitä ei tule luontevaa myöskään sitten kun ovat vanhojakin), vaan ehkä kuusi-seitsenkymppisiä ja siitä eteenpäin. Ja tuolle vanhalle hoitajalle samat sanat; häpeän sinun ja kaltaistesi puolesta kun teillä ei ole lainkaan tilannetajua, joitain kahdeksankymppisiä todellakin teititellään. Niin ja se teitittely yhdelle hengelle ei ole "olkaa hyvät", mikä lähes jokaisen muka-kohteliaan käytöstavat omaksumattoman suusta kuuluu. Kun on lusikalla annettu..
Ei kuusi-seitsenkymppisiä teititellä!
MIksi haluat tämän ilmoittaa? Haluatko pitää ihmisiin etäisyyttä?
Kokemukseni mukaan edes 80-vuotiaat eivät halua, että heitä teititellään. Kyllä ihmisen minuus säilyy lähes samanlaisena, vaikka ikää olisi 80. Kyllä Liisa on Liisa, olkoot ikä sitten 10 tai 80. Varsinkin sairaana ihmiset ovat lasten asteella.
Miltä kuulostaa vanhainkodissa, jos huudat jonkun sairaan vanhuksen korvaan:oletteko rouva Virtanen jo syönyt? Ei ole kovin kotoisa tunnelma, vaan vaikutat paremmin aika töykeältä. Kysy samalla, elääkö hän, kun on nyt noin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa vanhainkodissa, jos huudat jonkun sairaan vanhuksen korvaan:oletteko rouva Virtanen jo syönyt? Ei ole kovin kotoisa tunnelma, vaan vaikutat paremmin aika töykeältä. Kysy samalla, elääkö hän, kun on nyt noin vanha.
Minä nimenomaan opin teitittelyn työskennellessäni vanhainkodissa hoitoapulaisena ennen sairaanhoitajakouluun pääsyä. Olin silloin 18v. Siellä kaikki hoitajat teitittelivät vanhuksia ja se oli mielestäni vanhaa ihmistä kunnioittavaa. Ei siellä ollut mitään "rouva Virtasia", vaan kysyin esim. "haluatteko lähteä lepäilemään ruoan jälkeen?". Ei siinä ollut mitään jäykkää tai virallista, se oli luontevaa vanhemman ihmisen kunnioitusta. Nyt olen 52v ja edelleen teitittelen vanhempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan opin teitittelyn työskennellessäni vanhainkodissa hoitoapulaisena ennen sairaanhoitajakouluun pääsyä. Olin silloin 18v. Siellä kaikki hoitajat teitittelivät vanhuksia ja se oli mielestäni vanhaa ihmistä kunnioittavaa. Ei siellä ollut mitään "rouva Virtasia", vaan kysyin esim. "haluatteko lähteä lepäilemään ruoan jälkeen?". Ei siinä ollut mitään jäykkää tai virallista, se oli luontevaa vanhemman ihmisen kunnioitusta. Nyt olen 52v ja edelleen teitittelen vanhempia ihmisiä.
En paremmin osaisi sanoa!
N55v. asiakaspalvelussa
Elämä ja tavat ovat muuttuneet siitä, kun olit 18. Minusta kannattaisi sopia vanhainkodissa, mitä vanha ihminen haluaa. He ovat siellä kotonaan. Jos haluavat sinuttelua, minusta se on luontevaa.
Mitä varten teitittelyä pitää miettiä ja ketä teitilee?
Kun se tulee luontevasti palvelutehtävissä on aivan sama minkä ikäisiä teitittelee. Ihmiset eivät edes huomaa sitä, jos muu palveluasenne on myönteistä ja haluaa palvella.
MInä olen 60 vuotias ja teitittelen ihan nuorista alkaen. Yksikään ei ole saanut hysteeristä kohtausta siitä asiasta. Olen hyvä työssäni ja myös sanallisesti lahjakas, niin asiakkaan teitittely tai sinuttely on yksi hyttysen kakka valtameressä.
Inhoan yli kaiken asiakaspalvelijoita, jotka oikein vääntävät teitittelyä tai sinuttelua. Siinä korostuu vain se kuin että kesittyisi työhönsä. Oletan, että sairaanhoitsu nimenomaa keskittyisi merkittävimpiin asioihin työssään kuin miettisi sydärin saaneen potilaan äärellä miten tässä on nyt tärkeää miettiä potilaan ikä ja teititelläänkö häntä. Voihan itku ja tyhmyyden ylistys, sanon minä.
En ole Keski-ikäinen, enkä siedä teitittelyä