Juttelin illanvietossa oman fuksiryhmän kanssa, ja meistä melkein 1/3 on psykin polin asiakkaita
Kuvittelin olevani ainoa mielenterveysongelmainen koko yliopistossa, mutta monella opiskelukaverilla oli vielä enemmän diagnooseja! Mikä tätä yhteiskuntaa oikein vaivaa? :( Mikä ajaa ihmiset mielenterveysongelmien partaalle? :(
Kommentit (47)
Tavanomainen ihminen tarvitsee selkeät tavoitteet, säännöt, kurinpitoa ja johtajan. Nykyisin mitään näistä ei ole, vaan ne pitäisi itse omaan elämään omatoimisesti rakentaa jo lapsuudesta lähtien. Se ei onnistu kovin monelta, joten sairastuvat henkisesti erilaisiin ahdistuneishäiriöihin.
Kyvykkäät menestyvät kyllä, kuten ennenkin. Muu porukka on aivan kusessa. Mun mielestä entinen yhteiskuntajärjestys oli parempi. Kaikilla oli tasapuolisesti tsäännssit menestyä, teki vaan niinkuin käskettiin.
Nyt ne tsäänssit on vain niillä jotka on joko sisäsyntyisesti kurinalaisia ja tehokkaita, tai ne pakotetaan sellaisiksi kotikasvatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tavanomainen ihminen tarvitsee selkeät tavoitteet, säännöt, kurinpitoa ja johtajan. Nykyisin mitään näistä ei ole, vaan ne pitäisi itse omaan elämään omatoimisesti rakentaa jo lapsuudesta lähtien. Se ei onnistu kovin monelta, joten sairastuvat henkisesti erilaisiin ahdistuneishäiriöihin.
Kyvykkäät menestyvät kyllä, kuten ennenkin. Muu porukka on aivan kusessa. Mun mielestä entinen yhteiskuntajärjestys oli parempi. Kaikilla oli tasapuolisesti tsäännssit menestyä, teki vaan niinkuin käskettiin.
Nyt ne tsäänssit on vain niillä jotka on joko sisäsyntyisesti kurinalaisia ja tehokkaita, tai ne pakotetaan sellaisiksi kotikasvatuksella.
Jeppa joo. Kun joku tulee ja panee säännöt ja rajat, hänet haukutaan (ja äänestetään) kumoon koska #sydämetönjohtaja. Eli mitä tälle tehdä? Vastuukyvyttömmiltä äänioikeus pois vai mitä tehdään? Sitä me kaikki mietimme.
Viidellä kaikista läheisimmillä ystävälläni on mt-ongelmia (nuoria aikuisia). Myös veljelläni, äidilläni, miehelläni ja hänen siskolla sekä isällä.
Ei todellakaan yllätä, että 1/3 fukseista.. 🤔
Et todellakaan ole ainoa. On ihan tutkittu ja tilastoitu, että yliopisto-opiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viimeisen 10 vuoden aikana. Tämä myös näkyy opetustyössä. T:yliopistossa työskentelevä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten te pariudutte keskenään ja teette mt-ongelmista kärsiviä jälkeläisiä ja ihmettelette mistä lisääntyneet mt-ongelmat johtuu...
Kukaan älykäs nuori aikuinen ei halua lisääntyä tulevaisuudessa.
Näkyy myös työelämässä. Ennen pystyi palkkaamaan melkein kenet vaan joka oli valmistunut yliopistolta. Nykyisin ei pysty kun ovat kuukausia vuodesta päälomalla furman piikkiin, tietenkin
Kyllähän nykyisin kaikki vähänkään poikkeavat ( liian puheliaat, liian hiljaiset, liian vilkkaat, liian kömpelöt, kiusaajat, kiusatut, liian hitaat ja liian nopeat) lykätään esikouluiästä lähtien jollekkin terapeutille ja testataan ja tutkitaan. Kaivellaann ja tongitaan. Kehitellään joku diagnoosi ja pistetään terapiaan, jossa vahvistetaan sitä, että olet tollanen ja tällänen ja sitten, kun lapset/ nuoret alkaa uskoa, että oonhan mä nyt ihan surkee/masentunut/syrjitty/erityislapsi/tms.diagnosoitu, että eihän tässä pärjää ja on niin hankala olla ja elää, niin tätä ahdistusta aletaan lääkitsemään ja napataan hoitokierteeseen. Ne paperit sitten kummittelee kokoajan taustalla ja ne nostetaan esiin kaikissa tilanteissa ja pian tulee tunne, että ei pysty elämään ilman läääkkeitä ka tetapiaa, eli pelätään olla iöman niitä.
Sitten, kun huomataan, että näillä diagnooseilla voi saada erinnäisiä tukia, niin niistä tulee asia joista ei eroon halutakkaan.
Mikä ihme siis, että mtongelmat ovat kasvussa?