Haluaisin perustaa oman pienen maatilan
Olisi kiva kasvattaa satoa, saada munat omasta takaa ja lypsää vaikkapa vuohia.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kannattaa ottaa huomioon et ruuan hankita niille elämille talveksi maksaa. Ja niitä pitää hoitaa (tai palkata lomille hoitaja) joka ikinen päivä ja tarkistaa olot ja eväät aamuin illoin.
Tuolla lailla puhutaan n. kuusivuotiaille. Jos nämä sattuvat olemaan umpikaupunkilaisia.
No minulta on ihan kaupunkilaisaikuiset kysyneet että onko eläimiä hoidettava myös viikonloppuisin. Kaikki ei välttämättä tunnista kuva eläintä, jos kuvassa on vaikka lehmä.
Samoin maataloustukiulit vaahtoaa sama ajatus päässä, että rahaa vain tulee ja tulee ja mihinkään sitä ei tietenkään mene.
Ja täälläkin on ihan tarpeeksi "ihanaa maalaiselämää" ihmisiä elämässä, roudaavat eläimiä ilman et on maata (just se piha ja talo) tai rahaa hankkia niille talveksi ruokaa. Hevosten "laidun" on se pihanurmikko ja pskakasat alkaa ulkoportaalta.
Älä nyt jaksa puhua soopaa. Olisi ollut mukava aihe keskustella, mutta taidan jättää tähän.
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt riidelkö.
Jos aloittaja löytää maalta sopivan paikan missä on hiukan puutarha/peltomaata ja ulkorakennuksia joissa voi pitää elikoita omiksi tarpeiksi niin ei se mahdotonta ole. Kyllähän niitä myynnissä on.
No näin juuri. Itsekin olen haaveillut, että jos muuttaisi maalle ja laittaisi kanalan pystyyn. Siis vain pienen. Mä olen itse maalta kotoisin ja meillä oli kanala (oli myös tuotantoeläimiä).
Koira ja kissa tietenkin. Ja viljelisi sitten omiin tarpeisiin kasvikset ja juurekset. Omenapuita ja marjapensaita pitäisi myös olla.
Vuohi olisi kyllä kiva myös, sen hoitamista pitäisi vähän opiskella :D.
Tottakai jokainen ymmärtää, että ei mitään kanaa mennä teurastamaan ja myymään naapurin ihan noin vaan. Ei saa edes haaveilla tällä palstalla. Ja ne kaupunkilaisetko on v*ttumaisia? Miten musta taas tuntuu, että maalla asuvat täällä v*ttuilee kaupunkilaisten haaveille.
Tämä palsta on mennyt ihan pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen ymmärtää, että ei mitään kanaa mennä teurastamaan ja myymään naapurin ihan noin vaan. Ei saa edes haaveilla tällä palstalla. Ja ne kaupunkilaisetko on v*ttumaisia? Miten musta taas tuntuu, että maalla asuvat täällä v*ttuilee kaupunkilaisten haaveille.
Tämä palsta on mennyt ihan pilalle.
Miksi kuvittelet juuri maalaisten ***tuilevan? Minä olen maalainen ja pidän kotieläimiä sekä myyn suoramyynnillä, olen se joka tässä on sättinyt noita kaikenkieltäjiä pelottelijoita. Ilmiselvästi tyrmääjät eivät ole perillä asioista. Kyllä jonkin verran on byrokratiaa, mutta ei siinä mitään ylittämätöntä ole, jos ei ole sen kummemmasta kyse kuin omavaraistaloudesta ja harrastuksesta. Jopa niitä kanoja saa teur astaa ja myydä naapurille hyvin vähällä vaivalla; salmonellanäyte on otettava säännöllisesti ja jonkinlainen asiallinen tila rekisteröitävä teurastuskäyttöön sekä toinen elintarvikehuoneistoksi, jossa lihat käsitellään. Kanojen suoramyynti on ilman erityisempää luvitusta sallittua tiettyyn vuotuiseen määrään asti näillä perusjutuilla. elintarviketiloilta vaaditaa lähinnä hygieniamahdollisuuksia, eli siis pestävät pinnat ja tietty määrä vesipisteitä yms. Oma kotikeittiö voi olla elintarvikehuoneisto.
Älkääs nyt riidelkö.
Jos aloittaja löytää maalta sopivan paikan missä on hiukan puutarha/peltomaata ja ulkorakennuksia joissa voi pitää elikoita omiksi tarpeiksi niin ei se mahdotonta ole. Kyllähän niitä myynnissä on.