Kuinka paljon ammatti merkitsee (erit.naisille)?
Kuinka paljon miehenne ammatti merkitsi teille silloin kun tutustuitte toisiinne? Kuinka paljon hyvällä ammatilla, kenties jollain ns. statusammatilla (lentäjät, lääkärit, lakimiehet..) saa muissa asioissa "anteeksi" vaikka ulkomuodon puolesta? Esim. jossain deittipalstalla, jos sinuun ottaa yhteyttä mies, joka ei ehkä fyysisesti ole täysin makuusi, mutta kertoo olevansa ammatissa jota sinä arvostat ja pidät hyvänä ja siitä tienaakin hyvin, niin lisääkö se kyseisen miehen vetovoimaa jollain tavalla?
Itse olen miettinyt tätä, että kyllä ammatti merkitsee aika paljon. Kertoo ihmisestä, ominaisuuksista, sinnikkyydestä jne. Ei voi olla ihan täysi luuseri, jos on opiskellut pitkään ja hyvän ammatin itselleen. En todennäköisesti olisi ihastunut omaan mieheeni, jos hän olisi ollut vaikka postinjakaja (kaikki kunnia heille) eli hyvä ammatti, jota arvostan, oli kuitenkin aika iso osa viehätysvoimaa siinä alussa.
Mitäs ajatuksia teillä on tästä? Merkkasiko suhteen alussa toisen osapuolen ammatti jotain vai oliko se täysin yhdentekevä asia?
Kommentit (24)
Jos miettii kavereiden menestystä naisrintamalla, niin eipä ammatilla tunnu olevan juurikaan väliä. Ikisinkuista löytyy niin akateemista kuin amistakin. Ulkonäkö merkkaa paljon enemmän
Mulle ei merkitse mitaan, nykyinen mies oli tyoton tavatessamme, mutta opiskellut samaa alaa kuin minakin (korkeakoulu). Exa sen sijaan oli amis ja sen mukainen duuni. Tienasi tosin aika hulppeasti.
En tosin muista etta olisin edes ikina kysynyt miehelta etta mita teet tyoksesi, kysyn mieluummin etta mita teet vapaa-ajallasi. (Kertoo ihmisesta enemman ja on keskustelunaiheena usein mielenkiintoisempi.)
Eipä se ammatti ollenkaan kärkisijoilla ole "kriteereissä" eikä korvaa luonteen ja ulkonäön puutteita eikä kemian puuttumista.
Mulle täysin yhdentekevää. Oma mieheni on dösäkuski.
Ei merkkaa mitään, kunhan tulee omillaan toimeen. Ihan muita asioita katson miehessä kuin ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle täysin yhdentekevää. Oma mieheni on dösäkuski.
Oletko itse akateeminen?
Joo kyllä pitää miehen olla joko lentäjä (arvostetussa lentoyhtiössä), lääkäri (mielellään kirurgi) tai asianajaja (huipputoimistossa hoitamassa isoja juttuja, ei mitään tavisten erojuttuja).
Hieno aloitus Ap!
Mieheni oli nuori opiskelija kun aloimme olemaan yhdessä yli 20 vuotta sitten. Hänellä ei siis ollut ammattia, mutta toiveita kyllä. Mies kyllästyi tähän alaan kokonaan vuosi sitten ja opiskelee täysin uutta ja erilaista alaa nyt. Ammatti ei vaikuttanut yhtään, mutta luonne vaikutti ja vakuutti minut. Hyvän valinnan tein ja olemme vieläkin kuin paita ja peppu. Itsekin olen aikuisena alaa vaihtanut.
Ap, mikä siis on miehesi ammatti?
Ammatti ei merkitse, vaan asenne merkitsee. Eli elämäntapatyötöntä tai loista en olisi ottanut.
Tältä palstalta et tule saamaan rehellisiä vastauksia kysymykseesi, sillä onhan se monesti nähty että rahalla saa.
Harvassa taitavat olla parit, joissa mies olisi vähemmän koulutettu tai selvästi matalapalkkaisemmalla alalla.
Erite naisille? No, varmaan paljonkin.
Korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen mies etsii usein samanlaista puolisoa. Hyvännäköinenkään tyhjäpää harvoin sellaisen vaimoksi päätyy.
Miehen olisi hyvä viihtyä työssään ja mielellään olla hyvä siinä, on se sitten ihan mikä tahansa duuni. Liian raha- ja statuskeskeiset miehet olen kiertänyt. Ensiksikin en itse pidä statuksen näyttämistä oleellisena asiana enkä tykkää siitä, että ajatukset pyörii liikaa rahassa. Toisekseen nämä miehet eivät ehkä lopulta olisi kuitenkaan olleet tyytyväisiä minuun.
Koska olen itse hyväpalkkainen, en voi pitää itsestäänselvyytenä sitä, että mies tienaisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Harvassa taitavat olla parit, joissa mies olisi vähemmän koulutettu tai selvästi matalapalkkaisemmalla alalla.
Niimpä, itse en ole törmännyt vielä yhteenkään. Sen sijaan tiedän tapauksen kun nainen lähti yliopistoon ja kohta jätti vuosien suhteen jälkeen rekkakuski poikaystävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen akateeminen ja mies ei ole edes ylioppilas.
Mies kuitenkin menisi heittämällä Mensaan. Minä tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä pitää miehen olla joko lentäjä (arvostetussa lentoyhtiössä), lääkäri (mielellään kirurgi) tai asianajaja (huipputoimistossa hoitamassa isoja juttuja, ei mitään tavisten erojuttuja).
Hieno aloitus Ap!
No ehkä vähän kärjistetty aloitus mutta tietty perä. Itselleni ammatti merkitsee siinä mielessä, että se kertoo ihmisestä jotain. En arvosta palkkaa enkä statusta, vaan ammatin mielenkiintoisuutta. Jonkun alan asiantuntijat, insinöörit, tutkijat jne omaavat samoja kiinnostuksen kohteita kuin itsekin. Ei kaikki tietenkään, mutta todennäköisemmin kuitenkin kuin vaikka bussikuski.
Esimerkkinä voin kertoa, että lentäjä ammattina ei ole kiinnostava, mutta vaikkapa luottoanalyytikko on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen akateeminen ja mies ei ole edes ylioppilas.
Mies kuitenkin menisi heittämällä Mensaan. Minä tuskin.
Entä jos mies ei olisi mikään eksentrinen duunari nero?
Ei merkitse mitään. Tosin tapasin mieheni jo ollessamme teinejä.
Mieheni valitsi ammattinsa sen perusteella, mitä halusi tehdä. Se riittää minulle. On keskituloinen.