Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit ei ikinä pyydä anteeksi myöhästymisiä?

Vierailija
04.09.2019 |

Odotin keskellä päivää lapsen kanssa hammaslääkäriä yli tunnin. Hammaslääkäri ei millään tavoin pahoitellut että on myöhässä. Koskaan eivät pyydä myöhästymisiä anteeksi. Miksi?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joo. Mäkin suorastaan hämmästyn jos joskus lääkäri pahoittelee myöhästymistään. Sitä sattuu joskus, ei aina.

Kerran menin myöhässä tavallisesti aina myöhässä olevalle hammaslääkärille ja kappas vaan, se olisikin juuri silloin ollut ajoissa!

Vierailija
22/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Pahoittelen, että jouduit odottamaan.” Aikaa menee kaksi sekuntia, ja todennäköisesti potilaalle/asiakkaalle jää sellainen olo, että lääkäri on ottanut hänet huomioon paremmin kuin jos myöhästymistä ei pahoitella ollenkaan. Itselläni on aina tapana sanoa näin jos aikataulu on myöhässä, on osa peruskohteliaisuutta ja yleinen toimintatapa lähes joka paikassa. Kyllähän pankissa, kaupassa ja kosmetologillakin pahoitellaan myöhästymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin myöhästyminen ei ole itselleni ainakaan mikään ongelma ja ymmärrän, että joskus voi tulla yllättäviä tilanteita tai kestää kauemmin potilaan kanssa. Pahoittelut asiasta on hyvien käytöstapojen mukaista ja kiva toki, mutta ymmärrän myös, että hektisessä ja stressaavassa työssä ei välttämättä aina ole mahdollista ajatella tällaisia asioita.

MUTTA oma ymmärrykseni loppuu siinä kohtaa kun myöhästyminen ei johdu potilastyöstä tai em.syistä vaan siitä, että lääkäri hoitaa omia asioitaan työajalla, on viihtellä jne. ja nämä kaikista röyhkeimmät eivät edes pahoittele. En viitsi edes mennä yksityiskohtiin mitä eräs lääkäri oli tekemässä kun myöhästyi ja sain vahingossa hänet siitä kiinni. Voisi tunnistaa. Luonnollisesti edes mitään pahoitteluja ei tullut.

Vierailija
24/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi potilaat eivät pahoittele kun ovat myöhässä. Ja tätä tapahtuu päivittäin.

25/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ei riipu edes siitä onko yksityisellä vai julkisella puolella hoidossa. Varsinkin yksityisellä, missä maksat hoidosta, tuntuu ärsyttävältä kun lääkäri on 45 minuuttia myöhässä eikä tosiaan edes pahoittele. PIrujako pitää antaa niitä potilasaikoja niin lähelle toisiaan, jos kaikki ajat sitten paukkuvat yli.

Olen myös yrittänyt alkaa ottaa aina päivän ensimmäisen ajan, oli se itselle tai lapselle. Mutta tosiaan, sekään ei aina auta.

Jos lääkäri pahoittelisi myöhästymistään ja kertoisi jonkun syyn, ei ottaisi niin kovaa päähän siinä vaiheessa kun hän suvaitsee tulla paikalle. 

Vierailija
26/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollur joskus niin tyly että katson pitkään kelloa ja sanon ihan suoraan että ”olet kuule tunnin myöhässä”.

Vierailija
27/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on piilotettua ammatillista luokkajakoa ja narsismia vaikka sitä ei myönnetäkään. Minusta jokaisesta myöhästymisestä (ei ruuhakisessa julkisessa), tulisi lääkärin saada huomautus. Myöhästelyä ei hyväksytä potilailtakaan, ja ihnisarvo on yhä sama. Se ei tutkinnolla miksikään muutu.

Vierailija
28/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on piilotettua ammatillista luokkajakoa ja narsismia vaikka sitä ei myönnetäkään. Minusta jokaisesta myöhästymisestä (ei ruuhakisessa julkisessa), tulisi lääkärin saada huomautus. Myöhästelyä ei hyväksytä potilailtakaan, ja ihnisarvo on yhä sama. Se ei tutkinnolla miksikään muutu.

Juuri näin!

Vierailija
29/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotuttaminen on perinteinen vallankäytön tapa. Vallan kahvassa olevalle ei alempiarvoinen voi huomauttaa tällaisesta asiasta. Toisin päin voi. Simple as that!

Vierailija
30/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Valtaahan tällaisella käytöksellä osoitetaan. Että se siitä ”auttamisesta”, alitajuisesti jotakin aivan muuta. Jo alussa katsotaan kuka on paariaa.

Vierailija
31/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hampaanpoisto yksityisellä kesti ja kesti. Puudute ei vain vaikuttanut. Jouduttiin odottamaan toinen lääkäri, kenellä oli toista puuduteainetta, mikä tepsi. Silti poisto oli vaikea, vaikka aikaa oli varattu vain perusnipsaisuun

Vierailija
32/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hampaanpoisto yksityisellä kesti ja kesti. Puudute ei vain vaikuttanut. Jouduttiin odottamaan toinen lääkäri, kenellä oli toista puuduteainetta, mikä tepsi. Silti poisto oli vaikea, vaikka aikaa oli varattu vain perusnipsaisuun

Ja tämä liittyi aloitukseen siten että?

Vierailija
33/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden anteeksipyynnön vuosien varrella.

Hassua siinä oli se, että meillä ei ollut edes aikaa, vaan vauva laitettiin ultrasta suoraan lastenlääkärille johonkin väliin ylimääräisenä saatesanoilla: joudutte varmaan jonkin aikaa odottamaan.

Lääkäri tuli parikymmenen minuutin päästä esittäytymään, pahoitteli myöhästymistään ja meidän odottelua ja kysyi ultrakuvat kädessään, että sopiiko hänen käydä vielä pikaisesti syömässä, kun munuaislääkäri meni juuri syömään ,niin hän söisi samalla ja näyttäusi ultrakuvat hänelle ja kysyisi mielipidettä.

Vierailija
34/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ei pidä pyytää anteeksi vaan niiden hoitajien, jotka ovat lykänneet joka 20 minuutin ajalle 2-4 potilasta. Pysypä siinä sitten aikataulussa. 

Vierailija
35/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ei pidä pyytää anteeksi vaan niiden hoitajien, jotka ovat lykänneet joka 20 minuutin ajalle 2-4 potilasta. Pysypä siinä sitten aikataulussa. 

Yksityisellä lääkäriasemalla ne lääkärit vastaa itse potilasmääristä.

Ja kyllä sen lääkärin kuuluu asiakaspalvelussa silti asiakkaalle pahoitella. Ei se asiakkaan syy ole.

Lääkäriliitto voisi myös aktiivisesti ajaa koulutuspaikkojen lisäämistä. Saataisiin palkat kohdilleen ja suten lisää lääkäreitä. Tulis varmasti tavatkin.

Vierailija
36/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan puolipäivä, 25-40 min ajat. Ensimmäiset potilaat tulevat odottamaan heti, kun ovet avautuvat klo 7 eli saatan olla jo tunnin-puolitoista "myöhässä" (potilaan mielestä) tullessani meetingistä. En edes katso, paljonko olen myöhässä vaan otan potilaan kerrallaan ja kukin saa minulta sen ajan, minkä tarvitsee. Meidän polilla useimmille tehdään tutkimuksia ja testejä, joiden oltava vastattu ennen lekurille tuloa. Siksi varmaa lääkärin aikaa ei voi edes antaa, jollakin menee 10 min, toisella 3 h näissä alkuvalmisteluissa. Poliaika onkin vain potilaan ilmoittautumisaika. Harvoin kukaan valittaa odotusajasta, yleensä se on 10-30 min siitä, kun potilas on minulle "valmis". Jos potilaat joutuvat pitkään odottamaan minulle, käyn tai hoitaja käy siitä sanomassa. Joskus lähden ihan syömäänkin vaikka potilaat odottavat, ja käsken potilaankin kahville.

Vierailija
37/37 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan puolipäivä, 25-40 min ajat. Ensimmäiset potilaat tulevat odottamaan heti, kun ovet avautuvat klo 7 eli saatan olla jo tunnin-puolitoista "myöhässä" (potilaan mielestä) tullessani meetingistä. En edes katso, paljonko olen myöhässä vaan otan potilaan kerrallaan ja kukin saa minulta sen ajan, minkä tarvitsee. Meidän polilla useimmille tehdään tutkimuksia ja testejä, joiden oltava vastattu ennen lekurille tuloa. Siksi varmaa lääkärin aikaa ei voi edes antaa, jollakin menee 10 min, toisella 3 h näissä alkuvalmisteluissa. Poliaika onkin vain potilaan ilmoittautumisaika. Harvoin kukaan valittaa odotusajasta, yleensä se on 10-30 min siitä, kun potilas on minulle "valmis". Jos potilaat joutuvat pitkään odottamaan minulle, käyn tai hoitaja käy siitä sanomassa. Joskus lähden ihan syömäänkin vaikka potilaat odottavat, ja käsken potilaankin kahville.

On eri asia odottaa julkisella poliklinikalla kuin yksityisellä hammaslääkäriasemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä