Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradun aiheen valinnan kanssa aivan jumissa

Vierailija
04.09.2019 |

A-pu-va! Valitsin mielestäni kiinnostavan aiheen ja olin innoissani. Sitten aloin etsiä mitä aiheesta oli aiemmin kirjoitettu ja joku oli tehnyt juuri sen gradun mikä minun aikomus oli.

Nyt olen yrittänyt pyöritellä siitä uutta näkökulmaa, tarkemmin jotain sen osaa, sitä liittyen ajankohtaiseen teemaan ym. mutta mikään ei tunnu järkevältä. En keksi muokatussa aiheesta mitään tutkimuskysymystä! Kyseessä on oikeustieteellinen työ, joten ne yleensä perustuu lainoppiin, mutta nyt olen jo alkanut miettiä muita metodeja siihen rinnalle, mutta en hallitse niitä ja nyt pää on entistä enemmän sekaisin.

Kuinka tästä pääsee eteenpäin? Ideapaperi pitäisi palauttaa viikon päästä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on vaikeaa. 

Vierailija
2/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on tehnyt juuri sen gradun, mikä sinun oli aikomus, niin ei mitään hätää, kunhan et vain kerro löydöksestäsi! Jos asia myöhemmin paljastuu, niin voit sitten todeta, ettet huomannut.

Gradun teko myös helpottuu huomattavasti, kun on valmis malli jo olemassa. Jos tulee kiire, voit vetää sieltä muutamia sivuja suoraan copy-pastella, mutta suurimmaksi osaksi kannattaa kirjoittaa samat asiat omin sanoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda aihe. Sama edessä myös itsellä.

Vierailija
4/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mind map -käsite ja ajatelun apuväline tuttu? - Googlaamalla löytäne mallin. Itse saattaisin tehdä sellaisen nyt alkuun...   

Vierailija
5/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue se gradu ja katso, mitä gradun tekijä on ehdottanut muiksi tutkimusaiheiksi aihetta liipaten. Voisiko joku niistä kiinnostaa?

Vierailija
6/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mind mappia olen yrittänyt, mutta se ei johtanut minnekään järkevään.

Ja sen gradun luin, mutta siinä ei ollut mitään jatkoehdotuksia. :/

Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Ap

Vierailija
7/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt ole maailmanloppu jos joku muu on aiheesta kirjoittanut - ollennaisempaa on se, että pystytkö tuomaan aiheeseen omaa/uutta näkökantaa. Onko löytämäsi gradu siis sekä aiheeltaan, sisällöltään että lopputulemaltaan täysin sama kuin minkä itse olisit kirjoittanut? Eikö siitä löydy mitään kritiosoitavaa? Eikö sitä voi katsoa toisesta näkökulmasta/ lähestyä asiaa komparatiivisesta näkökulmasta? Eikö ole mitään tulkintaristiriitoja? Ovatko kaikki akateemikotkin aiheesta samaa mieltä?

Tuskin, sillä niin selkeistä aiheista kukaan ei juurikaan vaivaudu kirjoittamaan ja täten aihe tuskin olisi ollut akateemisesti kovin kiinnostava alkujaankaan. Gradun tarkoitus ei kuitenkaan ole yksinomaan referoida olemassaolevaa lainsäädäntöä ilman kriittistä katsausta.

Vierailija
8/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se epätoivon emännän vinkki:

irrottaudu hetkeksi tutuista kuvioista, vielä viikko aikaa.

Tai pää täyteen jos olet niitä ihmisiä.

Sitten tapaat hyviä tyyppejä tai kaverisi ja juttelette ihan muusta.

Aamulla heräät ja pim se on siinä, tyynylläsi.

Vierailija
9/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kommenteista!

Löysin nyt yhdestä aihealuetta käsittelevästä blogista käsitteen, johon en ollut aiempaa materiaalia kahlatessa törmännyt. Se pohjautui alkuvuodesta julkaistun tutkimuksen tuloksiin, jossa sitä ehdotettiin yhdeksi alaan liittyvän ongelman ratkaisuksi yleisellä tasolla. Ehkä voisin yhdistää sen siihen spesifimpään aihealueeseen, joka minua alunperin kiinnosti. Sillä yhdistelmällä en ainakaan suoraan löytänyt mitään valmiita graduja.

Ap

Vierailija
10/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi jos et pääse ohjaajan kanssa juttelemaan ideoistasi. Nämä ohjauskäytännöt vaihtelevat tosi paljon alasta ja henkilöstä riippuen, joten en osaa tilanteestasi sanoa. Omalla alalla oli lista valmiita aihepiirejä ideoiksi, mutta toki sai valita jonkun muunkin aiheen. Seminaarissa tai kirjoittelemalla ohjaajalle niistä sitten rajattiin ja muokattiin järkevä tutkimussuunnitelma. 

Vierailija
11/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvalitatiivista tutkimusta tulille. Ei oo niin turhan tarkkaa hommaa, fiilistelet maailmaa omien tunteiden kautta paremmaksi.

Vierailija
12/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metoo, somelynkkaukset ja oikeus! Siinä sulle aihepiiri.

Vierailija
13/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun tein itse gradun kauan sitten. Kiipeilin seinille ja meinasin tulla hulluksi. Jos nyt pitäisi vääntää sellanen, niin ei mitään toivoa. Muistan kun tein sitä, niin se alko tuntumaan siltä, että olen lukenu nämä asiat jostain muualta. Alkoi omat sanat hyppimään ja jouduin tarkastelemaan ympäri ämpäri, että onko tosiaan näin.

Vierailija
14/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi jos et pääse ohjaajan kanssa juttelemaan ideoistasi. Nämä ohjauskäytännöt vaihtelevat tosi paljon alasta ja henkilöstä riippuen, joten en osaa tilanteestasi sanoa. Omalla alalla oli lista valmiita aihepiirejä ideoiksi, mutta toki sai valita jonkun muunkin aiheen. Seminaarissa tai kirjoittelemalla ohjaajalle niistä sitten rajattiin ja muokattiin järkevä tutkimussuunnitelma. 

Joo, kyllä sitä onneksi vielä varmaan yhdessä hiotaan paremmaksi.

Tuli vain kova ahdistus kun ajattelemani aihe olikin umpikuja. Mutta kyllä nyt saan jonkunlaisen aihion raapustettua

Ap

Vierailija
15/15 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka ohjaajallesi viestiä, että haluaisit aiheesta x kirjoittaa gradusi, mutta löysit samaa aihetta koskevat gradun ja haluaisit omaasi toisen näkökannan, mutta et ole varma mihin suuntaan lähtisi. Yleensä oikeustieteellisessä tutkimuksessa pystyy kyllä löytämään aiheesta kuin aiheesta useampaa tutkimusteemaa. Kun en aihettasi tiedä, niin paha lähteä mitään ehdottamaan. Itse kirjoittelen graduani eräästä rikoksesta, josta on myös kirjoitettu viime aikoina, mutta mielestäni olen löytänyt siihen erilaisen näkökannan. Rikosaiheesta ja rikosprosessista on mielestäni suhteellisen helppo löytää erilaisia näkökantoja, esim. tunnusmerkistönmukaisuuden arvioinnista, kriminalisoinnin hyväksyttävyydestä, tahallisuudesta, yritys- ja valmisteluopista, osallisuudesta ja avunannosta, rangaistuskäytäntö, syyllisyys, kvalifiointiperusteet, itekriminointisuoja, todistelu ja kieltäytymisperusteet jne. Itse mieltäisin kuitenkin lainopin oikeustieteellisen tutkimuksen metodeista tärkeimmäksi enkä ihan kevyin perustein lähtisi metodia muuttamaan muuksi. Toki empiirinen osa voi joissain aiheissa olla enemmän kuin paikallaankin lainopin lisäksi.

Mutta suosittelen olemaan ohjaajaasi yhteydessä, itse ainakin olen kirjoitustyöni mittaan saanut ohjaajaltani tarvittavaa tukea kun olen pyöritellyt erinäisiä ratkaisuja tutkimukseni suhteen. Ja jos ei millään aiheestasi löydy uutta näkökantaa, voisiko joku toinen aihe myös kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi