Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoja lukenut teini osaa jopa 70 000 sanaa – Nuori, joka ei lue, 15 000 sanaa

Vierailija
04.09.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-8711651

Mutta miten on, pitääkö sanavarastorajoitteisten hävetä osaamattomuuttaan, vai onko Muiden velvollisuus yksinkertaistaa ulosantiaan niin, että heidän ei tarvitse tuntea itseään tyhmiksi? Siitähän voi seurata jopa vastareaktio, ja "ihme sanoja" suoltavat kirjanlukijat joutuvat kärsimään ylimielisestä elitismistään.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ovat ajattelun väline. Jossain vaiheessa sanojen vähyys alkaa jo näkyä elämänvalinnoissakin.

Nykyaikana kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole ainoa tapa lisätä sanavarastoaan. Itse olen lukenut aina ja paljon, lapseni eivät. Mutta eipä tämä elämässä näy mitenkään. Yhtälailla ovat korkeastikoulutettuja ja menestyvät elämässään.

Nykyään vain se osa nuorisoa lukee, joilla ei ole kavereita ja muuta elämää koulun lisäksi. Näin se vaan näyttää menevän.

En usko, ettei se mitenkään näkyisi elämässä. On lukemisella sosiaalistakin merkitystä. Menepä treffeille paljon lukevan naisen kanssa ja sano, ettet ole koskaan lukenut yhtään kirjaa. On hyvin paljon mahdollista, ettet pääse seuraaville treffeille.

Miksi sinua kiinnostaisi päästä treffeille naisen kanssa, jota kiinnostaa ihan eri asiat kuin sinua itseäsi? Taatusti nykyään löytyy runsaasti naisia, jotka eivät lue tasan mitään.

Miksei kiinnostaisi treffit lukutoukka-naisen kanssa, jos nainen on hyvännäköinen ja mukava? Mitä se lukeminen siinä haittaa?

Voisitte jutella lempikirjoistanne ja kirjallisuudesta yleensä.

Jutella kirjallisuudesta? Oli puhe sellaisesta tilanteesta, että mies joka ei lue kirjoja ollenkaan on treffeillä paljon lukevan naisen kanssa. Ei siinä varmaan paljon jutella kirjallisuudesta.

Vierailija
102/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät lue. Kaikki eivät ole lukeneet aiemmissakaan sukupolvissa ja silti ovat elämässään saaneet lapsensa kasvatettua ja asuntonsa maksettua. Tämä nyt on vähän sama asia kuin se, että toiset harrastavat lenkkeilyä ja jaksavat juosta sohvaperunoita pidemmälle. Yllättävää.

Olen kurkkuani myöten täynnä tätä nykyajan paasausta, kuinka on pakko lukea, muuten ei opi sitä ja tätä ja tota. Harrastan itse lukemista ja kirjoittamista ja olen lapsilleni lukenut aivan valtavasti, kun he olivat pienempiä. Lopputulos on, että kumpikaan heistä ei harrasta lukemista. Esikoiseni on jo päässyt peruskoulusta ja äidinkielenopettaja aina hämmästeli, miten taitava lapsi on kielellisesti, kun ei pidä kaunokirjallisuudesta. Teemme yhdessä sanaristikoita ja lapsen sanavarasto on todella hyvä. En todellakaan enää jaksa tätä vouhotusta. Eivät ennenkään kaikki lukeneet vapaa-ajallaan ja silti oppivat lukemaan, koska koulu opetti. Nyt ei voi, koska nykyaika. Haloo.

Tuosta purkauksesta on kyllä vähän vaikea päätellä, mistä olet pahoittanut mielesi. Lapsesi on jo iso ja pärjää, kaikki hyvin?

En olekaan pahoittanut mieltäni lapseni puolesta, koska hän todella pärjää kielellisesti, vaikkei harrasta lukemista. Jos nyt mielen pahoittamisesta puhutaan, niin harmittelen asiaa noin yleisemmin lukemista harrastamattomien puolesta, koska tällainen harrastuksen kyttääminen ja vaatiminen on minusta aika natsimeininkiä. Sama koskee tietysti liikuntaa, jos pikkulasten hengästymistäkin jo pitää kytätä. Maailma on pullollaan hyödyllisiä harrastuksia, eikä kukaan voi harrastaa kaikkea. Jos osaa lukea ihan hyvin, niin minusta tällaisen lapsen voisi ihan hyvin antaa harrastaa mitä haluaa.

Vaikka siis itse harrastan lukemista, en ymmärrä tätä hyveellisyyden ilmapiiriä, joka lukemiseen tuntuu liittyvän. Onhan paljon lapsia, jotka eivät ymmärrä matikkaa, mutta ei näitä perheitä painosteta ratkomaan matemaattisia probleemia joka iltapuhteella, johan siitä jo meteli nousisi. Ja vaikka lukeminen on portti maailmaan ja ties mitä, niin aika lirissä on sekin ihminen, joka ei ymmärrä lainkaan mikä on miljoonan ja miljardin ero, mutta tälle vain kikatellaan, että "voi mä en ymmärrä matikkaa lainkaan".

Ja siitä koulun osuudesta mitä joku ihmetteli, niin tästä aiheestahan on täällä keskusteltu jo paljon ja kun esitettiin, että eikös ennen opittu lukemaan koulussa, jos ei kotona oppinut, niin vastattiin, ettei koulussa ehditä. Uusi opetussuunnitelma vaatii sitä sun tätä, eikä äikän tunnit riitä mihinkään, vaikka niitä on joka luokka-asteella monta viikossa. Eli ilmeisesti pitää vain lammasmaisesti niellä ääliömäiset koulu-uudistukset ja opettaa lapselle sellaiset perustaidot kuin suht hyvä lukutaito. Siksi suivaannuin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lukenut kaunokirjallisuutta, mutta sanavarastoni on todella suuri, ja oma kielemme rakkauden kohteeni. En ole edes lapsena ollut kiinnostunut muiden ihmisten keksimistä tarinoista, vaan olen mieluummin mielikuvitellut itse. Sanotaan että (videopelien)pelaaminenkin kehittää mielikuvitusta, mutta olen itse kokenut pelien rajallisuuden ikävänä. Miksi en voisi tehdä tässä pelissä tällä tavalla, ja mielikuvitellut mitä sen seinän takana olisi johon pelialue päättyy, ja tullut aina siihen tulokseen että tekisin itse paljon parempia pelejä. Itse en operoi koskaan suppealla alueella, ja se on sekä kirous että siunaus. Minulle pienikin homma tai ajatus on aina jotain paljon suurempaa, josta voi kehittyä, tai kehitellä vaikka ja mitä. 

Ne pitänyt pienenäkään siitä että kirjan juoni menee suuntaan johon en itse sitä olisi vienyt, tai päättyy väärällä tavalla, joten en viitsinyt lukea loppuun, jos huomasin että minä olisin tehnyt eri tavalla, ja se olisi ollut parempi tapa. 

Kun luen, luen filosofiaa, höpöjuttuja netistä, tai lainaan tietokirjoja aiheista joista olen kiinnostunut. 

Mielikuvitus on ainoa asia jolla ei ole rajoja.

Kuulostaa vähän itsekeskeiseltä. Sinua kiinnostaa vain se, mihin suuntaan itse haluaisit juttua viedä, eikä se mitä kirjan kirjoittaja on halunnut sanoa sillä jutulla? Et ole siis kiinnostunut toisten ajatuksista, vaan vain omistasi?

Juuri näin. Se ei varmaan ole yhtään itsekeskeistä että kirjan kirjoittaja haluaa että muut lukevat juuri HÄNEN ajatuksiaan ;)

Keskustelu muiden kanssa on ihan eri asia, tottakai toisten ajatukset kiinnostavat, kunhan siinä on vuorovaikutus mukana.

Vierailija
104/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lukenut kaunokirjallisuutta, mutta sanavarastoni on todella suuri, ja oma kielemme rakkauden kohteeni. En ole edes lapsena ollut kiinnostunut muiden ihmisten keksimistä tarinoista, vaan olen mieluummin mielikuvitellut itse. Sanotaan että (videopelien)pelaaminenkin kehittää mielikuvitusta, mutta olen itse kokenut pelien rajallisuuden ikävänä. Miksi en voisi tehdä tässä pelissä tällä tavalla, ja mielikuvitellut mitä sen seinän takana olisi johon pelialue päättyy, ja tullut aina siihen tulokseen että tekisin itse paljon parempia pelejä. Itse en operoi koskaan suppealla alueella, ja se on sekä kirous että siunaus. Minulle pienikin homma tai ajatus on aina jotain paljon suurempaa, josta voi kehittyä, tai kehitellä vaikka ja mitä. 

Ne pitänyt pienenäkään siitä että kirjan juoni menee suuntaan johon en itse sitä olisi vienyt, tai päättyy väärällä tavalla, joten en viitsinyt lukea loppuun, jos huomasin että minä olisin tehnyt eri tavalla, ja se olisi ollut parempi tapa. 

Kun luen, luen filosofiaa, höpöjuttuja netistä, tai lainaan tietokirjoja aiheista joista olen kiinnostunut. 

No kertoisitko, mitä olet saanut kehiteltyä sellaista, minkä siis olet kehitellyt eri tavalla kuin joku muu ja se on se parempi tapa.  Laita tämä tapasi yleishyödylliseen käyttöön, jos kerran se on se parempi tapa.

Aika ylimieliseltä kuulostaa, jos väität, että kaiken kirjallisuuden olisit sinä pystynyt tekemään paremmin kuin joku muu. 

En usko.

Mielikuvitustaan ne kaikki muutkin käyttävät.  Onko sinun mielikuvituksesi kaikista parhain?

Sinullahan on mahtavat mahdollisuudet nyt esim. pelimaailmassa, sinä voit luoda tietokonepelejä, jotka ovat aivan ylivertaisia kaikkiin muihin nähden.  Ja kirjoittaa kirjoja, joiden juonet ovat aivan omaa luokkaansa kaikkiin muihin julkaistuihin nähden.  Millainen maailmankirjallisuuden helmi sinä oletkaan!  Jäämme odottamaan.

Köhöm, MINULLE paras. MINUN mielessäni parempi juonikuvio tai kirjan(elokuvan) loppu. En ole kiinnostunut siitä mitä te muut luette, tai mitä te muut kirjoitatte. Helmi olen, itselleni. Pus.

Vierailija
105/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ovat ajattelun väline. Jossain vaiheessa sanojen vähyys alkaa jo näkyä elämänvalinnoissakin.

Nykyaikana kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole ainoa tapa lisätä sanavarastoaan. Itse olen lukenut aina ja paljon, lapseni eivät. Mutta eipä tämä elämässä näy mitenkään. Yhtälailla ovat korkeastikoulutettuja ja menestyvät elämässään.

Nykyään vain se osa nuorisoa lukee, joilla ei ole kavereita ja muuta elämää koulun lisäksi. Näin se vaan näyttää menevän.

En usko, ettei se mitenkään näkyisi elämässä. On lukemisella sosiaalistakin merkitystä. Menepä treffeille paljon lukevan naisen kanssa ja sano, ettet ole koskaan lukenut yhtään kirjaa. On hyvin paljon mahdollista, ettet pääse seuraaville treffeille.

Miksi sinua kiinnostaisi päästä treffeille naisen kanssa, jota kiinnostaa ihan eri asiat kuin sinua itseäsi? Taatusti nykyään löytyy runsaasti naisia, jotka eivät lue tasan mitään.

Miksei kiinnostaisi treffit lukutoukka-naisen kanssa, jos nainen on hyvännäköinen ja mukava? Mitä se lukeminen siinä haittaa?

Jutella kirjallisuudesta? Oli puhe sellaisesta tilanteesta, että mies joka ei lue kirjoja ollenkaan on treffeillä paljon lukevan naisen kanssa. Ei siinä varmaan paljon jutella kirjallisuudesta.

Niinpä. Miksi siis lukutoukka-nainen olisi kovin innoissaan menossa treffeille miehen kanssa, joka ei lue yhtään mitään? Miehelle riittää, että nainen on hyvännäköinen ja mukava, mutta millainen mies on?

Vierailija
106/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten luet tätä palstaa? Mikset keksi itse omia keskustelupalstoja omasta päästäsi?

Miksi pitäisi? Ai siksi kun en lue kaunokirjallisuutta. Aika merkilliset aivot on sellaisella ihmisellä, ajatuksen kulun rinnalla, jonka mielestä vauvapalsta vertautuu kaunokirjallisuuteen :D

Vierailija
107/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein suomen kielen sanavarastotestin.

Tulos oli hienoinen järkytys, sanavarastoni koko olisi löytämäni testin perusteella vain 23830.

Jokin on pahasti pielessä. Tekemäni testi tai Ylen artikkeli tai vaikka molemmat. Vikaa voi olla myös omissa kyvyissä, vaan silti olen sangen yllättynyt.

Mitäs te saatte tulokseksi, jos teette  arealme sanavarastotestin?

Vierailija
108/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Ai siksi kun en lue kaunokirjallisuutta. Aika merkilliset aivot on sellaisella ihmisellä, ajatuksen kulun rinnalla, jonka mielestä vauvapalsta vertautuu kaunokirjallisuuteen :D

Luennolla bitti-olmi viisasteli siitä, kuinka annettaessa miljardille apinalle näppäimistöt ja aikaa, niin Shakespearen kootut syntyy kyllä itsekseen.

Ei se niin mennyt, syntyi Vauva-palsta ja veispuukki.

Vierailija
109/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulos oli hienoinen järkytys, sanavarastoni koko olisi löytämäni testin perusteella vain 23830.

Jokin on pahasti pielessä. Tekemäni testi tai Ylen artikkeli tai vaikka molemmat. Vikaa voi olla myös omissa kyvyissä, vaan silti olen sangen yllättynyt.

Ei riitä, että osaa lukea, pitäisi myös ymmärtää lukemansa.

Jo 22808 sanavarastolla pääsee ylimpään 0,44% ryhmään.

Vierailija
110/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että luet vain jottet saa lukevilta naisilta pakkeja?

Vierailija
111/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen kyllä ko testiä. Kysyttiin mm äkeen synonyymiä ja lähinnä sitä oli hara. Kuitenkin ne on kaksi täysin eri asiaa. Sinänsä hieman vaikea hahmottaa substantiivien antonyymejä.

Vierailija
112/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen kyllä ko testiä. Kysyttiin mm äkeen synonyymiä ja lähinnä sitä oli hara. Kuitenkin ne on kaksi täysin eri asiaa. Sinänsä hieman vaikea hahmottaa substantiivien antonyymejä.

Kokeilkaapa tehdä sama myös englanniksi. Suomeksi sain hieman alle 20000 ja englanniksi yli 24000.

Vierailija
113/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän itsekeskeiseltä. Sinua kiinnostaa vain se, mihin suuntaan itse haluaisit juttua viedä, eikä se mitä kirjan kirjoittaja on halunnut sanoa sillä jutulla? Et ole siis kiinnostunut toisten ajatuksista, vaan vain omistasi?

Juuri näin. Se ei varmaan ole yhtään itsekeskeistä että kirjan kirjoittaja haluaa että muut lukevat juuri HÄNEN ajatuksiaan ;)

Keskustelu muiden kanssa on ihan eri asia, tottakai toisten ajatukset kiinnostavat, kunhan siinä on vuorovaikutus mukana.

Eihän kirjan kirjoittaja pakota ketään lukemaan sitä kirjaa. Antaa vain mahdollisuuden siihen. Ja aika hienoa on, että kirjan voi lukea vielä silloinkin kun kirjoittaja on jo kuollut.

Vierailija
114/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin tuolla viestillä sitä, että nainen saa minun puolestani lukea kirjoja, vaikka minä itse en lue niitä. Ja en usko että se on miehille yleensä turnoffi että nainen lukee.

Vierailija
115/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 578, ylin 0,23 prosenttia. Mielestäni vain yksi meni väärin, väitin vahingossa että ”joo” on ”kyllä”-sanan antonyymi. Eli olen nainen, joka ei osaa sanoa ei!

Mutta ottaen huomioon taustani ja ammattini nostan kyllä hattua teinille, jolla on yli tuplasti meikäläisen sanavarasto.

Vierailija
116/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin tuolla viestillä sitä, että nainen saa minun puolestani lukea kirjoja, vaikka minä itse en lue niitä. Ja en usko että se on miehille yleensä turnoffi että nainen lukee.

Mutta naiselle on turnoff, jos mies ei lue. Minulle ainakin.

Vierailija
117/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa laskettu kaikki yhdyssanat ja taivutusmuodot eri sanoiksi vai mistä nuo 70 000 sanaa oikein lasketaan?

Mietin samaa. Miten tähän tulokseen on päästy? Onko jossain 70000 sanan lista, jolla tätä testataan? Onko kuulusteltu koko sanakirja? Onko ihmisiä laitettu kirjoittamaan kirja ja laskettu montako eri sanaa he ovat käyttäneet? Nauhoitettu puhetta ja laskettu siitä? Miten tämä sanavaraston laajuus testataan?

Ei tietenkään millään tavalla. Koko tutkimus on höpöhöpöä.

Ja tässä paljastui juuri kirjoittajan lukeneisuus... ei ku...

Vierailija
118/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään, jos toisella ei ole siihen mitään sanottavaa.

Vierailija
119/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

17455, ylin 6,97%. Huomasin kyllä, ettei kauheasti tule luettua tietokirjallisuutta. Ja sen mitä luen, yleensä sivistyssanat jää unholaan, kun kokonaisuuden ymmärtää kuitenkin. On kuitenkin aika järkkyä, ettei tuon testin mukaan sanavarasto ole mahdottomasti kehittynyt sitten teini-iän. Lukeminen on kyllä vähentynyt radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän