Kirjoja lukenut teini osaa jopa 70 000 sanaa – Nuori, joka ei lue, 15 000 sanaa
https://yle.fi/uutiset/3-8711651
Mutta miten on, pitääkö sanavarastorajoitteisten hävetä osaamattomuuttaan, vai onko Muiden velvollisuus yksinkertaistaa ulosantiaan niin, että heidän ei tarvitse tuntea itseään tyhmiksi? Siitähän voi seurata jopa vastareaktio, ja "ihme sanoja" suoltavat kirjanlukijat joutuvat kärsimään ylimielisestä elitismistään.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa laskettu kaikki yhdyssanat ja taivutusmuodot eri sanoiksi vai mistä nuo 70 000 sanaa oikein lasketaan?
Mietin samaa. Miten tähän tulokseen on päästy? Onko jossain 70000 sanan lista, jolla tätä testataan? Onko kuulusteltu koko sanakirja? Onko ihmisiä laitettu kirjoittamaan kirja ja laskettu montako eri sanaa he ovat käyttäneet? Nauhoitettu puhetta ja laskettu siitä? Miten tämä sanavaraston laajuus testataan?
Googlaamalla löydät testin, jolla voit itse testata englannin sanavarastosi. Ensin tulee sekaisin kaikkea helposta vaikeaan, ja sitten juuri sinulle haarukoituja tehtäviä, joilla tulos viimeistellään. Luonnollisestikin kyseessä on arvio; kaikkia tuntemiasi sanoja ei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa laskettu kaikki yhdyssanat ja taivutusmuodot eri sanoiksi vai mistä nuo 70 000 sanaa oikein lasketaan?
Ei tietenkään ole laskettu kaikkia yhdyssanoja ja taivutusmuotoja eri sanoiksi. Tuo 70 000 sanaa on murto-osa suomalaisista sanoista.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Miten tähän tulokseen on päästy? Onko jossain 70000 sanan lista, jolla tätä testataan? Onko kuulusteltu koko sanakirja? Onko ihmisiä laitettu kirjoittamaan kirja ja laskettu montako eri sanaa he ovat käyttäneet? Nauhoitettu puhetta ja laskettu siitä? Miten tämä sanavaraston laajuus testataan?
Ei tietenkään millään tavalla. Koko tutkimus on höpöhöpöä.
Pahimpana uhkana tätä suomen kieltämme puolustavat tutkijat pitävät kyllä sitä, että se väistyisi kokonaan tieteen kielenä, ts. ettei mitään ,(minkään tieteen) termejä enää kotiutettaisi suomentamalla niitä .
Sehän kyllä olisikin uhka, sillä tiedettä seuraisivat muutkin yhteiskunnan instanssit ja yliopistoa kaikki muukin opetus maassamme.
Asia ei todellakaan saisi olla meille suomalaisille yhdentekevä
Vierailija kirjoitti:
Pahimpana uhkana tätä suomen kieltämme puolustavat tutkijat
Ketkä nämä ovat?
Lukeminen on kaikin tavoin hyväksi, mutta ei välttämättömyys älykkääseen elämään. Esimerkkinä tästä on mieheni, joka on tohtori matemaattiselta alalta. Myöskään yliopistossa hänen ei koskaan tarvinnut varsinaisesti lukea kirjoja.
Sanoisin kuitenkin, että jollakin tavalla lukemattomuus näkyy miehen elämässä. Tunteista on vaikeampi puhua, vaikka syynä ei tietenkään ole pelkästään lukemattomuus, sekä heikompi yleissivistys ja empatiakyky. Kirjojen kautta asioita alkaa ajatella muiden ihmisten näkökulmasta ja ymmärtää erilaisia maailmankatsomuksia. Vanhemmalla iällä miehenikin on alkanut jonkin verran lukea. Kiinnostus erilaisia kokemuksia kohtaan on "pakottanut" ottamaan kirjan käteen.
Itse näen, että lukemisen suurin hyöty on omien arvojen löytäminen ja niiden takana seisominen nykymaailmassa, joka suosii kovia arvoja. Käsitys itsestä lopulta aika samankaltaisena kuin muut auttaa tiedostamaan mitä ympärillä tapahtuu ja vastustamaan sen vaikutusta itseen. Ihminen ei muutu, ja siksi pitäisi hyvin vakavasti suhtautua yhteiskunnassa ilmenevään vihaan.
Kuinkahan paljon nuoren sanavarastoon vaikuttaa se millainen keskustelukulttuuri on perheessä, kuinka paljon lukee kaikkea muuta, miten sosiaalinen verkosto on ja kuinka paljon siellä malttaa kuunnella erilaisten ihmisten tarinointia ja kerrontaa.
Esim. Kalle Päätalo on kertonut parhaan kertojan, jonka tunsi olleen isänsä, Herkko Päätalon. Ja luultavasti sieltä Herkon tarinoinnista Kalle on myös paljon imenyt vaikutteita kirjojensa kerrontaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät lue. Kaikki eivät ole lukeneet aiemmissakaan sukupolvissa ja silti ovat elämässään saaneet lapsensa kasvatettua ja asuntonsa maksettua. Tämä nyt on vähän sama asia kuin se, että toiset harrastavat lenkkeilyä ja jaksavat juosta sohvaperunoita pidemmälle. Yllättävää.
Olen kurkkuani myöten täynnä tätä nykyajan paasausta, kuinka on pakko lukea, muuten ei opi sitä ja tätä ja tota. Harrastan itse lukemista ja kirjoittamista ja olen lapsilleni lukenut aivan valtavasti, kun he olivat pienempiä. Lopputulos on, että kumpikaan heistä ei harrasta lukemista. Esikoiseni on jo päässyt peruskoulusta ja äidinkielenopettaja aina hämmästeli, miten taitava lapsi on kielellisesti, kun ei pidä kaunokirjallisuudesta. Teemme yhdessä sanaristikoita ja lapsen sanavarasto on todella hyvä. En todellakaan enää jaksa tätä vouhotusta. Eivät ennenkään kaikki lukeneet vapaa-ajallaan ja silti oppivat lukemaan, koska koulu opetti. Nyt ei voi, koska nykyaika. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Tunteista on vaikeampi puhua
Miksi tunteista pitää puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaamalla löydät testin, jolla voit itse testata englannin sanavarastosi. Ensin tulee sekaisin kaikkea helposta vaikeaan, ja sitten juuri sinulle haarukoituja tehtäviä, joilla tulos viimeistellään. Luonnollisestikin kyseessä on arvio; kaikkia tuntemiasi sanoja ei kysytä.
Eli lopultakin ihmisellä sitten on tai ei ole tulokseksi ilmoitettu sanavarasto? Ihmisellä voi olla Hyvinkää n laaja sanavarasto esim. Koulutusalaansa ja harrastuksiinsa liittyvää erikoissanastoa. Murteenpuhujilla on moniin yleisiin sanoihin useampia vastikkeita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät lue. Kaikki eivät ole lukeneet aiemmissakaan sukupolvissa ja silti ovat elämässään saaneet lapsensa kasvatettua ja asuntonsa maksettua. Tämä nyt on vähän sama asia kuin se, että toiset harrastavat lenkkeilyä ja jaksavat juosta sohvaperunoita pidemmälle. Yllättävää.
Olen kurkkuani myöten täynnä tätä nykyajan paasausta, kuinka on pakko lukea, muuten ei opi sitä ja tätä ja tota. Harrastan itse lukemista ja kirjoittamista ja olen lapsilleni lukenut aivan valtavasti, kun he olivat pienempiä. Lopputulos on, että kumpikaan heistä ei harrasta lukemista. Esikoiseni on jo päässyt peruskoulusta ja äidinkielenopettaja aina hämmästeli, miten taitava lapsi on kielellisesti, kun ei pidä kaunokirjallisuudesta. Teemme yhdessä sanaristikoita ja lapsen sanavarasto on todella hyvä. En todellakaan enää jaksa tätä vouhotusta. Eivät ennenkään kaikki lukeneet vapaa-ajallaan ja silti oppivat lukemaan, koska koulu opetti. Nyt ei voi, koska nykyaika. Haloo.
Mitä ei voi, koska nykyaika?
Eri
Lukeminen on varmasti hyödyllistä, mutta kaikki eivät kulje elämäänsä saman mallin mukaan. Toiset lukevat, toiset eivät. Nykyään nuoret imevät tietoa paljon netistä, poikani on kovin kiinnostunut historiasta ja katsoo historiadokumentteja paljon. Yleistieto on tätä kautta hyvä, vaikka kirjojen lukeminen ei kiinnostakaan yhtään. Ei nykyään tarvitse jäädä osattomaksi tai syrjäytyneeksi, vaikkei kirjoja lukisikaan. Tietoa on tarjolla muillakin tavoilla ja itsenäinen tiedon etsiminen ja asioiden opiskelu netistä toimii jopa paremmin kuin kirjojen avulla. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Minä, isänsä ja isovanhempansa luemme paljon kirjallisuutta, lehtiä jne. Lapsille on luettu aina paljon ääneen. Kotona on paljon kirjallisuutta saatavilla ja jokaikisen kirjan olen ostanut mihin on ollut pienintäkään kiinnostusta. Mitään lukemisen esteitä ei ole- kaikkien ovat nopeita ja " hyviä" lukijoita ja ovat menestyneet koulussa hyvin. Vapaaehtoisesti heistä yksikään ei lue mitään kirjoja. Koulun äidinkielen tunneille joutuvat lukemaan pakosti pari kolme kirjaa vuodessa. Kaikki oppilaat eivät kuulema lue edes niitä. Esim. Tyttären tuttavista on yksi joka harrastaa lukemista. Tähän tämä maailma on mennyt. Ennen ei ollut juuri muuta viihdettä kuin lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lopultakin ihmisellä sitten on tai ei ole tulokseksi ilmoitettu sanavarasto? Ihmisellä voi olla Hyvinkää n laaja sanavarasto esim. Koulutusalaansa ja harrastuksiinsa liittyvää erikoissanastoa. Murteenpuhujilla on moniin yleisiin sanoihin useampia vastikkeita jne.
Laajimmillaankin jonkin koulutusalan erikoissanasto on satoja sanoja, yleensä vain kymmeniä. Ja murresanasto yleensä liikkuu varsin arkisella tasolla.
Usko tai älä, ihmisten sanavarastoissa on suuria eroja, ja laaja sanavarasto hankitaan yleensä lukemalla monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen on varmasti hyödyllistä, mutta kaikki eivät kulje elämäänsä saman mallin mukaan. Toiset lukevat, toiset eivät. Nykyään nuoret imevät tietoa paljon netistä, poikani on kovin kiinnostunut historiasta ja katsoo historiadokumentteja paljon. Yleistieto on tätä kautta hyvä, vaikka kirjojen lukeminen ei kiinnostakaan yhtään. Ei nykyään tarvitse jäädä osattomaksi tai syrjäytyneeksi, vaikkei kirjoja lukisikaan. Tietoa on tarjolla muillakin tavoilla ja itsenäinen tiedon etsiminen ja asioiden opiskelu netistä toimii jopa paremmin kuin kirjojen avulla. Kukin tyylillään.
Opettaja oli kehunut tuttavan poikaa siitä, miten paljon tällä on tietoa luonnontieteistä ja että lukee varmaan paljon. Poika ei ollut kehdannut tunnustaa ettei lue mitään vaan katsoo telkkarista dokumentteja ja hakee tietoa netistä. On yksin kotona iltapäivällä ennenkuin muu perhe tulee ja kuluttaa aikaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta purkauksesta on kyllä vähän vaikea päätellä, mistä olet pahoittanut mielesi. Lapsesi on jo iso ja pärjää, kaikki hyvin?
Ja nykyteinit lukemisen sijaan saa kaiken informaationsa videoista joissa kaltaisensa tai pahempi tyhjäpää lässyttää jotain tajunnanvirtaa jossa voi olla joko faktoja tai sitten täyttä soopaa seassa. Mediakin tuppaa tunkemaan nettiin kirjoitettujen uutisten sijaan tarjolle videon jossa luetaan ääneen se sama uutisteksti, ja alkuun minuutin verran pakkomainoksia jottei teinit (tai muutkaan) seuraisi vahingossakaan maailman tapahtumia.
Sitten ihmetellään ja hurskastellaan ettei ihmiset lue enää.
Oudoin ilmiö mitä olen viimeaikoina nähnyt on pelivideot. Siis porukka ei edes pelaa enää itse vaan katsoo videostriimiä siitä kun joku toinen pelaa. Tulevaisuus ei vaikuta kovinkaan aktiiviselta yhteiskunnalta tätä menoa kun kaikki vaan odottavat että asiat tapahtuu samalla kun itse voi pönöttää tuolissa seuraamassa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajimmillaankin jonkin koulutusalan erikoissanasto on satoja sanoja, yleensä vain kymmeniä. Ja murresanasto yleensä liikkuu varsin arkisella tasolla.
Usko tai älä, ihmisten sanavarastoissa on suuria eroja, ja laaja sanavarasto hankitaan yleensä lukemalla monipuolisesti.
Höpö höpö. Laajasti erikoissanastoa on esim tekniikan ja lääketieteen alalla. Vaikka sinä et sitä tunne, se ei tarkoita sitä ettei alalla olijat tuntisi. Tepa-termipankissakin on yli 350000 tietuetta eri aihepiirien erikoissanastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Tiedän, mitä tällä palstalla sanotaan yhdyssanapoliiseista. Mutta silti huomautan, että ällistyttävän usein ne ihmiset, jotka kertovat olevansa paljon lukeneita, eivät kuitenkaan kirjoita lukeneen ihmisen tavoin. Varsinkaan silloin, kun he vähättelevät lukemisen merkitystä.