Laske ja kerro kuinka monta lasten kirjaa teiltä löytyy! Näin juuri mainoksen jossa sanottiin että vain kolmasosa vanhemmista lukee ääneen lapsilleen!
En tiedä voiko tuo muka olla totta, että vain kolmasosa lukisi lapsilleen vai oliko teksti vain mainoskikka.
Kertokaa montako lasten kirjaa teiltä löytyy ja kuinka usein luette lapsillenne?
Jos on kirjastosta lainattuja niin laskekaa nekin mukaan ! :)
Kommentit (52)
Satoja. Luemme joka päivä ääneen, en tiedä sitten onnistuuko lukuinnon tartuttaminen. Esikoinen 8v lukee itse Aku Ankat ja lyhyempiä kirjoja.
Sanoisin, että meillä on ainakin ollut satoja. Osa on kovassa käytössä tuhoutunut, esikoinen mm. vandalisoi kaikki saamansa Puppe -kirjat (ja niitä oli kymmeniä, kiitos anopin) repimällä ne kurkistusluukut irti. Muutamia suosikkeja olen ostanut kirppikseltä uudet kappaleet tilalle, mm. Scarryn Iloinen Autokirja ja yksi kirja nimeltä "Pieni sininen auto", josta meillä on menossa jo 3. kappale, viimeinen on saanut olla rauhassa, muita on rakastettu kansien irtoamiseen saakka.
Pikkukoululaisina lukivat itse paljon, kaikki Potterit suunnilleen heti kun kynnelle kykenivät, ulkomailla asuessamme meillä oli laatikkotolkulla kirjoja mukana ja Suomi-koulun kirjastosta sai lisää. Tuolla koulussa myös piti lukea todella paljon, mikä hyödytti tosi paljon englannin osaamista.
Luettu on ihan mielettömästi lapsille. Siltikään teineinä eivät kauheasti lue, ellei satu kohdalle joku todella kiinnostava kirja ja lukevat oikeastaan ainoastaan englanniksi, ellei ole suomalaisen kirjailijan kirja. Ehkä tämä vielä muuttuu? Itse en osaa mennä nukkumaan lukematta kirjaa.
Mainoksessa luki ' vain kolmasosa ÄIDEISTÄ lukee lapsilleen'
Äitejä syyllistetään, isien lukemisella ei niin väliä?
Noin 40 kpl, lapsi on 2-vuotias. Ehkä noin 5-10 kirjaa päivässä luetaan.
En ihan oikeasti jaksa laskea. Satoja? eri huoneissa, lastenhuoneen kirjahylly täynnä, varastossa monta laatikollista.
Luetaan joka päivä pariin otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo ympärilleen niin kaikilla lapsilla 1-vuotiaasta alkaen on nenä tabletissa tai kännykässä. Oikeasti kammottavaa seurata, miten bussissakin äidit ja isät selaa zombina kännykkää pieni zombilapsi oman vanhemmalta saadun vanhan kännykän kanssa rattaissa.
Ennen kännykkä aikaa lapselle luettiin bussissa kirjoja? Eikö se häirinnyt kanssa matkustajia?
Vierailija kirjoitti:
Äitejä syyllistetään, isien lukemisella ei niin väliä?
Poikien huono lukuinto johtuu kuulemma juuri siitä että isät ei lue.
Varmaan neljä tai viisi. Itsellä ei ole lapsia, nuo on kummilapsia varten. Mutta aina kun tulevat yökylään, haetaan kirjastosta kirjoja. Asutaan ihan kirjaston vieressä.
Fyysiset kirjat vähenee koko ajan. Kirjastojen kokoelmat pienentyvät vuosi vuodelta ja Helsingin Oodissa on minimaalinen määrä kirjoja.
Kirjat siirtyvät verkkoon, ja äänikirjoiksi.
Se digimaailma tulee, joten kohta luet lapsellesi kirjaa tabletilta, samoin lapsesi itse.
Kehitystä ei pääse kukaan pakoon.
En ole kotona niin en voi laskea, paljon niitä kuitenkin on. Kuvakirjoja, sarjakuvia, satuja, tietokirjoja, runokirjoja, romaaneja... Vauvojen kirjoista teinien kirjoihin.
Luen joka ilta iltasadun kuopukselle, teinitkin tulevat joskus kuulolle. Joskus teinit lukee kuopukselle, jos olen vaikka ylitöissä tai kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitejä syyllistetään, isien lukemisella ei niin väliä?Poikien huono lukuinto johtuu kuulemma juuri siitä että isät ei lue.
Mun miehen isä kuoli kun mieheni oli 2v. Äitinsä kyllä luki, mutta mieheni ei lue. Ilokseni yllätti ja hankki juuri äänikirjasovelluksen. On viikon ajan nyt kuunnellut Sinuhea :).
Varmaan joku 20 kirjaa löytyy. Lapsi on nyt 11kk. Joka päivä luetaan jotain. Joskus pätkä kirjaa ja joskus katsellaan vain kuvia.
Tykkään itse lukemisesta, joten meillä varmaan luetaan paljon jos lapsi vaan jaksaa kuunnella.
En rupea laskemaan, kun osa on varastossa. Paljon noita kyllä on, ollaan kuuluttu 10vuotta kirjakerhoon. Kaikki on lapsille luettu mitä sieltä on tullut.
Ei ole yhtään fyysistä kirjaa. Luen tabletilta kirjoja.
Noin 500 kirjaa useammalle eri kielellä. Lapsi lukee nykyään itse kolmella kielellä. Molemmat vanhemmat ovat lukeneet lapselle tahtia joka ilta jompikumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo ympärilleen niin kaikilla lapsilla 1-vuotiaasta alkaen on nenä tabletissa tai kännykässä. Oikeasti kammottavaa seurata, miten bussissakin äidit ja isät selaa zombina kännykkää pieni zombilapsi oman vanhemmalta saadun vanhan kännykän kanssa rattaissa.
Tämä johtuu myös siitä, että te rakkaat kanssamatkustajat ette kestä yhtään lapsen kitinää. Se lapsi on helppo vaimentaa kännykällä ja moni vanhempi ei halua, että koko bussi tuijottaa jos lapsi huutaa. Tätä se on lapsia vihaavassa maassa.
Jos lapselle lukisi ja sitä kasvattaisi noin muutenkin, se pitäisi turpansa kiinni bussissa ja osaisi suurimmaksi osaksi käyttäytyä kuin normaalit ihmiset. Mutta jos sille ei opeta mitään kärsivällisyyttä niin kyllähän se karjuu. Ei ne lapset ennen älylaitteita juosseet ja huutaneet ravintoloissa toisin kuin nykyään, kun vanhemmilla ei ole mitään kiinnostusta kasvattaa niitä lapsia. Lukeminen olisi erittäin tärkeää lapsen lukutaidon ja älykkyyden kehittymiselle, mutta ei nykyvanhemmat mitään sellaista ymmärrä, kun eivät itsekään jaksa keskittyä edes kokonaiseen leffaan, kun pitää räpeltää kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu myös siitä, että te rakkaat kanssamatkustajat ette kestä yhtään lapsen kitinää. Se lapsi on helppo vaimentaa kännykällä ja moni vanhempi ei halua, että koko bussi tuijottaa jos lapsi huutaa. Tätä se on lapsia vihaavassa maassa.
Jos lapselle lukisi ja sitä kasvattaisi noin muutenkin, se pitäisi turpansa kiinni bussissa ja osaisi suurimmaksi osaksi käyttäytyä kuin normaalit ihmiset. Mutta jos sille ei opeta mitään kärsivällisyyttä niin kyllähän se karjuu. Ei ne lapset ennen älylaitteita juosseet ja huutaneet ravintoloissa toisin kuin nykyään, kun vanhemmilla ei ole mitään kiinnostusta kasvattaa niitä lapsia. Lukeminen olisi erittäin tärkeää lapsen lukutaidon ja älykkyyden kehittymiselle, mutta ei nykyvanhemmat mitään sellaista ymmärrä, kun eivät itsekään jaksa keskittyä edes kokonaiseen leffaan, kun pitää räpeltää kännykkää.
Sinulla ei siis ole lapsia. Uhmaikäinenhän huutaa just silloin kun huutaa vaikka olis kasvatuksen ammattilainen kotona vanhempana. Ja tämä ’pitäisi turpansa kiinni’. Julkisissa ei saa puhua tai nauraa yhtään kuuluvammin ilman, että joku siitäkin vetää herneen nenään. Lapset voivat äänekkäästikin kertoa vaikka mitä ikkunasta näkevät tai mitä nyt mieleen pälkähtää ja koska kanssamatkustajat eivät sitäkään kestä, on se kännykkä helpompi vaihtoehto. Kannattaa katsoa peiliin. Yhteiskunnan sosiaalisilla normeilla kun on iso rooli siinä miten kodin ulkopuolella voi käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Satoja on vieläkin, vaikka lapset ovat jo 17 ja 19. Olen lahjoittanut vähemmän kiinnostavia kassikaupalla eteenpäin, silti on tuossa kirjahyllyssä kuusi hyllyä täynnä, joten koska iso osa on aika ohuita, niitä voi olla toista tuhattakin.
Luin lapsille aina yläkouluun saakka aivan valtavasti. Kaikki kuviteltavissa olevat lastenkirjaklassikot, samoin uudemmat sarjat ja paljon myös fantasiakirjoja. Olen lukenut lapsille ääneen mm. kaikki Dahlin kirjat, muumipeikko-kirjat, Töpöhännät, Narniat, kaikki Harry Potterit, Tarun sormusten herrasta, Runotyttö-kirjat, Kunnaksen kirjat, Nopoloiden kirjat, Carl Barksin kaikki klassikot, Uspenskin lastenkirjat...
Ja arvaapa ap mitä. Kumpikaan teini ei nykyään lue. Tykkäsivät kyllä lapsena kuunnella, mutta ei se mikään tae siitä ole, että lukeminen maittaa isompana.
Me miehen kanssa kyllä luemme paljon itse.
Lukiko lapset itse lainkaan? Tuttavaperheen äiti oli ehkä liian innokas lukija kun luki vielä 12-vuotiaillekin lapsilleen ja näiden oma lukeminen jäi tosi vähiin sillä seurauksella että ovat vielä teineinäkin hitaita lukijoita.
Taatusti yli tuhat lasten- ja nuortenkirjaa, en lähde laskemaan. Vauva vasta tulossa (tasan kuusi viikkoa laskettuun aikaan). Minulle luettiin paljon lapsena ja leikittiin kaiken maailman loru-taputusleikkejä kanssani ihan vauvasta asti. Opin lukemaan kolmivuotiaana ja olen aina lukenut paljon. Tosin olen vähän laiska lukemaan aikuisten kirjoja, niitäkin toki luen, mutta intohimoni on lasten- ja nuortenkirjat. Teininä luin ”salaa” kirjastossa kuvakirjoja ja nyt luen innoissani lastenkirjablogeja yms. Viimeksi, kun luin Baby-sitters club -kokoelmani ja ostin netistä lisää, löysin foorumin missä aikuiset analysoivat ja lukevat uudelleen niitä. Nautinnollista!
Aion siis todellakin lukea lapselleni (vaikka oikeastaan inhoan ääneen lukemista, mutta kai siihen oman lapsen kanssa tottuu). Asun Ruotsissa ja mieheni on ruotsalainen, hänen tehtäväkseen jää lukea ruotsiksi (minä huolehdin kirjojen keräämisestä, iso osa lapsuuteni lemppareista löytyy jo molemmilla kielillä, esim. Elsa Beskowin ja Astrid Lindgrenin kirjoja on mittava kokoelma). Minä puhun lapselle suomea ja luen suomeksi. Toivottavasti lasta kiinnostaa!
Minulla oli lapsena paljon kirjoja, mutta ei mitään siihen verrattuna mitä minulla nyt on. Minulla oli esim. kaksi Aino-kirjaa, kaksi Mikko Mallikasta eikä yhtään omaa Pekka Töpöhäntää, nyt olen hankkinut muutaman lisää molemmilla kielillä (löysin jopa yhden Ainon ruotsiksi). Hyvä vain, että kotoa löytyy, kun paikallisessa kirjastossa on hyvin rajallinen kokoelma suomeksi.
Ei ole omia lapsia, mutta työskentelen päiväkodissa ja aina kun on aikaa niin luen lapsille mielelläni. Itse en kotona lue, mutta lastenkirjat ovat huippuja. Ja lukeminen kummasti isossa ryhmässä rauhoittaa (varsinkin jos tilat ovat huonot) ympäristöä.
Yhdessä ryhmässä kymmenisen lasta, yksikään ei pystynyt keskittymään kun ei kiinnostanut. Ei varmaan kotona hirveästi lueta. Mutta moni sitten tykkäsi äänikirjoista, että saivat tabletti kädessä omaan tahtiin käännellä sivuja.