Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa minua juoksijat!

Vierailija
03.09.2019 |

Minusta tuntuu, että jokainen tuttuni juoksentelee helposti 30-60 minuutin lenkkejä. Kympin lenkki sujuu melko leikiten jne.
Itse olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti, jonka pituus on 168 cm ja paino 61 kiloa. Olen myös yrittänyt aloittaa juoksuharrastusta innokkaasti mutta oikeasti jaksan juosta 3-4 minuuttia ja sitten kerta kaikkiaan olo on vain aivan mahdoton ja täytyy kävellä. Mikä minulla on? Olenko minä sairas? Miten joillekin se juokseminen on ihan lastenleikkiä ja vaikka minä yritän niin en saa mitään iloa siitä?

Kommentit (28)

21/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla taustaa juoksusta? Jos ei, vauhdinhallintasi on todennäköisesti erittäin huono. Koita seuraavalla kerralla hissutella niin että kehtaat juuri ja juuri sanoa menoa hölkäksi. Katso sitten kuinka pitkään jaksat.

Jopa harrastajamaratoonareille suositellaan pitkien lenkkien tekemistä joskus sauvakävellen, koska kestävyysharjoittelussa matalasykkeisellä peruskestävyysharjoittelulla on niin suuri rooli. Joku vitsaili intervalleista, mutta ei aloittelija saa rakennettua itselleen juoksukuntoa pelkillä intervalleilla.

Mutta jos on 41v aloittelija niin silloin pitää osata kuunnella kroppaa. Ei tule rasitusvammoja niin helposti intervallilla kuin pitemmillä lenkeillä. Se on oma taitonsa osata kuulostella mitä oma keho kestää, jos on aloittelija niin erittäin helposti saa itsensä rikki. Mahdollisimman rauhallisesti kantsii aloittaa ja antaa elimistön tottua rasitukseen. Mikä kiire muka on? Jos polvi/nivelet ärtyvät niin sitten on liikut aika vähissä pitemmäksi aikaa.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
22/28 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Yritän siis sinnikkäästi vai jatkaa.

Ap

Älä juokse sinnikkäästi. Jos juokseminen vaatii sulta sinnikkyyttä niin juokset liian lujaa. Juokse niin hitaasti että se käy helposti. Juokse helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalia, kun lähtee lähes nollasta liikkeelle. Vauhdinhallinta ja juoksussa tarvittavat lihakset kehittyvät noin kuukaudessa. Kannattaa lähteä siitä, että alkuun juoksee tuntuman mukaan noin kolmasosan matkasta, sitten puolet ja pian jaksatkin hölkkäillä jo koko matkan. Vältä ylirasitusta, ettet saa vammoja heti alkuunsa.

Vierailija
24/28 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jatkan juoksemista vaikka olo on kamala kolmen minuutin jälkeen?

Kävellä pystyn helposti useamman tunnin lenkkejä.

Ei kun kävelet hetken ja jatkat sitten taas sen minkä pystyt. Sitten taas kävelet kun tuntuu ettei jaksa juosta jne. Teet näin vaikka sen tunnin lenkin. Jossain vaiheessa sitten huomaat että jaksatkin juosta enemmän eikä kävelypätkiä tule enää niin paljoa. Ethän muuten yritä juosta koko matkaa täysillä? Aloittelijalla juoksuvauhti on alkuun kevyttä hölkkää.

Vierailija
25/28 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua todennäköisesti enimmäkseen käsketään aloittamaan rauhallisesti. Ihan oikea neuvo. Et välttämättä tajua mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Kolme kertaa viikossa. Alussa lenkit ovat jotain 20 minuutin mittaisia. Juokset tästä vain n. 3-4 minuuttia, loput siis kävelyä. Tarkoituksena on tottua tapaan käydä lenkillä ja hakea motivaatiota. Et siis saa juosta enempää. Parin viikon jälkeen juokset tuosta kaksi viiden minuutin settiä ja loput siis kävelyä. Nosta juoksun määrää ja lenkin kokonaismittaa vähitellen ja käytä aina apuna kelloa, ei matkaa. Kun puhutaan juoksusta, käytännössä tuo on siis kevyttä hölkkää.

Kolmessa kuukaudessa tarkoituksena on pystyä juoksemaan 30 minuuttia putkeen (matka on sivuseikka). Tämän jälkeen voitkin alkaa treenaamaan lisää. Rakenna viikkorytmi kolmelle erilaiselle treenille. Yksi "pitkä" (muista pitempi), yksi "nopea" (sisältää 3-6 spurttia) ja yksi palauttava (n. puolet pitkästä lenkistä).

Muista että kilpailet ainoastaan itseäsi vastaan. 

Vierailija
26/28 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksukoulu.

Vierailija
27/28 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua todennäköisesti enimmäkseen käsketään aloittamaan rauhallisesti. Ihan oikea neuvo. Et välttämättä tajua mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Kolme kertaa viikossa. Alussa lenkit ovat jotain 20 minuutin mittaisia. Juokset tästä vain n. 3-4 minuuttia, loput siis kävelyä. Tarkoituksena on tottua tapaan käydä lenkillä ja hakea motivaatiota. Et siis saa juosta enempää. Parin viikon jälkeen juokset tuosta kaksi viiden minuutin settiä ja loput siis kävelyä. Nosta juoksun määrää ja lenkin kokonaismittaa vähitellen ja käytä aina apuna kelloa, ei matkaa. Kun puhutaan juoksusta, käytännössä tuo on siis kevyttä hölkkää.

Kolmessa kuukaudessa tarkoituksena on pystyä juoksemaan 30 minuuttia putkeen (matka on sivuseikka). Tämän jälkeen voitkin alkaa treenaamaan lisää. Rakenna viikkorytmi kolmelle erilaiselle treenille. Yksi "pitkä" (muista pitempi), yksi "nopea" (sisältää 3-6 spurttia) ja yksi palauttava (n. puolet pitkästä lenkistä).

Tämä on mielestäni osuvin neuvo tähän mennessä. Noin hidasta se kehittyminen on minullakin ollut, kun lähtötaso on ihan 0. En minäkään ymmärrä miten muut vetää sellaisia 10min lenkkejä. Ehkä he ovat kasvaneet siten että ovat aina treenanneet jotain. Itse en ole pahemmin liikkunut, joten kuntoni on huono vaikka olen laiha.

Vierailija
28/28 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielestäni osuvin neuvo tähän mennessä. Noin hidasta se kehittyminen on minullakin ollut, kun lähtötaso on ihan 0. En minäkään ymmärrä miten muut vetää sellaisia 10min lenkkejä. Ehkä he ovat kasvaneet siten että ovat aina treenanneet jotain. Itse en ole pahemmin liikkunut, joten kuntoni on huono vaikka olen laiha.

Siis 10km lenkkejä tuosta vaan