silmien värien periytyminen
Itselläni on siniset ja vaimollani vihreänsiniset. Pojallamme on täysin ruskeat silmät. En epäile mitään, mutta joskus väsyneenä tulee mieleen kaikenlaista.
Kommentit (11)
Voi hypätä sukupolven yli. Kannatte molemmat ruskeasilmäisen geeniä joka lapsellanne yhdistyi.
Onko vaimosi isällä tai äidillä ruskeat? Harvinainen juttu, joskin kai se voi olla mahdollista...
Se klassisesti kouluissa opetettu resessiivi-dominanttikaava on osoittautunut täydeksi humpuukiksi, todellisuudessa hiusten ja silmien väriin vaikuttaa sadat geenit jotka voivat periytyä täysin sattumanvaraisesti vanhemmilta, isovanhemmilta tai parinsadankin vuoden takaa.
Onneksi olkoon, olette kuin prinssi Williamin ja Catherinen perhe. Kummallakaan vanhemmalla ei ole ruskeita silmiä mutta esikoispojalla on. Ei edes kenelläkään isovanhemmista ole ruskeita silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, olette kuin prinssi Williamin ja Catherinen perhe. Kummallakaan vanhemmalla ei ole ruskeita silmiä mutta esikoispojalla on. Ei edes kenelläkään isovanhemmista ole ruskeita silmiä.
Meillä pomppasi tyttären silmät ja hiukset ainakin 200-300 vuoden takaa. Yllätys oli aikamoinen kun synnytin punatukan, suvussa ei yhtäkään aiempaa tiedossa :)
Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Vastaukset helpottivat oloa. Minulla on ihana perhe, mutta viime aikoina on ollut hiukan stressiä työasioiden takia. Olen siis tuo avausviestin kirjoittaja,
Minulla on täysin samat kasvonpiirteet kuin äidillä, mutta hänellä on mustat hiukset. Isällä on todella tummanruskeat.
Minulla on hyvin vaaleat hiukset, miltei platinablondi (1-2 sävyä tummepi kuin platina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pomppasi tyttären silmät ja hiukset ainakin 200-300 vuoden takaa. Yllätys oli aikamoinen kun synnytin punatukan, suvussa ei yhtäkään aiempaa tiedossa :)
Entäs se hedelmöittymisen aikoihin tapaamasi irkkumies...? Hänellä oli punaiset hiukset.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…
tämän mukaan sini- ja vihreäsilmäisten mahdollisuus saada ruskeasilmäinen lapsi on 0%.
Sama juttu jos kaksi sinisilmäistä saavat lapsen.
Niin? Opettele miten periytyvyys toimii. Minulla on äidillä vaaleanruskeat silmät, isällä vihreät. Minulla on siniset silmät. Olen heidän biologinen lapsensa, en adoptoitu.
Ne voivat pompata parin kolmenkin sukupolven takaa.