Onko teillä monellakin ovulaatio kuukautisten aikana tai heti niiden jälkeen?
Luin vain tuosta alkuoireista kertovasta ketjusta, että erään esikoinen oli saanut alkunsa kp 7/29 (jos muistan kierron pituuden oikein). Nyt alkoi harmittamaan kun me aloitimme yrityksen vasta eilen eli kp 8/30-33. Toisaalta tunnistan selvät ovisoireet noin puolessa välissä kiertoa mutta alkoi mietityttämään että mitäs jos ovis olikin menkkojen aikaan (ainakin silloin teki kovasti mieli kuten aina ovulaation aikaan:)).
Esikoisen hedelmöitys tapahtui ultran mukaan paljon ennen olettamaani ovulaatiota...Voisikohan siis ovis olla menkkojen aikana tai heti niiden jälkeen vaikka puolessa välissä kiertoa tulisikin selkeät ovulaatio-oireet? Tietäsikö kukaan?
Kiitos neuvoista:)
Kommentit (7)
siittiöthän säilyvät viikonkin odottamassa munasolua...siksi voi raskaaksi tulla vaikka rakastelisikin paljon ennen ovulaatiota.
joka ei siis tämän palstan mukaan kaikilla kuitenkaan toteudu.
A.A. Mats; toivottavasti luet tämän. Sinullahan oli tuo aloituksessani mainitsemani tapaus eli esikoisesi oli hedelmöitetty ilmeisesti pian kuukautisten jälkeen, huomasitko oviksesta mitään oireita esim. menkkojen aikana?
Kerran jopa kp3 näytti ovistesti plussaa ja siis raskaustestinkin tein jo ennen kp20 ja oli plussaa.
Normaalikierron pituus mulla on n.25-26.
Aina on ovis tapahtunut ennen kp10, mutta muusta en sitten tiedä.
menkat kestää normaalisti 3-4 päivää.
Eli juttu oli sellainen, että käytiin esikoista odotellessa useaan kertaan ultrassa alkuraskauden aikana kehitysvammaepäilyn vuoksi. Heti ekalla kerralla lääkäri (hyvin kokenut sellainen) totesi, että sikiö on tasan viikon isompi kuin menkkojen mukaisen lasketun ajan mukaan pitäisi olla. Laskettua aikaa sitten siirrettiin vastaamaan sikiön kokoa kolmannella ultrakerralla, kun joka kerta oli sama tulos eli sikiö viikkoa oletettua isompi. Lopulta vauva syntyi rv 40+1 uuden la:n mukaan eli ihan oikeaan aikaan.
Kysyin lääkäriltä silloin alku-ultrissa, mitä iso koko tarkoittaa ja vastauksena oli se, että hedelmöittyminen on tapahtunut viikkoa oletettua aikaisemmin eli mun tapauksessani tuo kp 7/28. Varmistin vielä, voisiko olla kyse siitä, että vauva vaan on tavallista isokokoisempi (olen nimittäin itsekin pitkä), mutta lääkäri sanoi, että kokoeroja ei tuossa vaiheessa (rv 9-16) terveillä sikiöillä juuri ole. Olin itsekin äimänä asiasta ja yritin vielä kertoa, että kp 7/28 mulla on vielä ollut kuukautiset käynnissä, mutta se ei kuulemma haittaa mitään, kun kiinnittyminenhän tapahtuu vasta n. viikon kuluttua hedelmöittymisestä.
Jälkeenpäin tästä asiasta juteltuani ihmisten kanssa oon kuullut vastaavista tapauksista ja myös siitä, että ovulaatio onkin ollut vasta loppukierrosta esim. paria päivää ennen menkkojen alkua. Oon siis sellaiseen käsitykseen päässyt, että normaalisti tuo ovis on siis noin 14 päivää ennen menkkojen alkua, mutta voi siis olla muuhunkin aikaan. Tosin on ilmeisesti harvinaisempaa, että samalla ihmisellä ovis pomppisi sinne tänne (välillä alkukiertoon ja välillä loppuun). Eli jos ovis on esim. mulla yhdessä kierrossa alkupäivinä, se on sitä muissakin kierroissa. Ja taas jos se on siellä 14 pv ennen menkkoja, niin se sitten on siellä. Tosin kaikkihan eivät ovuloi joka kuukausi.
Äläpä siis revi stressiä tästä. Erittäin todennäköistä on, että sulla on ovis puolessa välissä kiertoa ja jos ei ole, niin ensi kierrossa sitten " urakoitte" koko kierron joka toinen päivä -menetelmällä, niin onpahan sekin asia järjestyksessä ;o)
Nyt toista yrittäessä itseä kyllä vähän jännittää, että mikä on tällä kertaa tilanne, kun samoihin ultriin joudutaan menemään tämän sukurasitteen takia sitten kun tai jos raskaaksi tullaan. Loogista olisi siis, että ovis olisi ollut taas kierron alusta, mutta tiedä häntä sitten, että miten käy.
A.A.
Täytyy varmaan varmistaa ovis vielä testein vaikka minulla onkin selviä ovisoireita noin puolessa välissä kiertoa. Ja tosiaan, nyt täytyy sitten jo tässä kierrossa puuhata sitä vauvaa vaikka jtp kuten esikoisenkin kohdalla. Ja jos ei tärppää niin sitten ensi kierrossa myös menkkojen aikana mikä taas ei minua henk. koht. mitenkään kiehdo mutta mitäpä sitä ei tekisi vauvan eteen=)
kuin puolivälissä kiertoa...
Ei tosin alkukierrossa, mutta sitten loppukierrossa.
Useiden ultrausten ja eri lääkärien mielipiteiden mukaisesti ensimmäinen raskauteni alkoi aikanaan juuri ennen kuin kuukautisten piti alkaa. Laskettua aikaa siirrettiin kahdella viikolla eteenpäin. Kierto oli normaali. n28-30pv.
Ja olen itse eri mieltä siitä kun joku sanoi ettei oviksen ajankohta voi muuttua...
Toinen lapsi on saanut vastaavasti alkunsa " normaalisti" puolivälissä kiertoa ja kun olen nyt muutaman kerran tikuttanut ovistesteillä niin kyllä ne vaan lh huippua kierron puolivälin paikkeilla näyttää.
Onnea kaikille kuitenkin yritykseen! :-)
Ja kierto lyhyt voi ovis osua juuri kk aikaan tai heti jälkeen!