Koska lapsi hoitoon?
Minkä ikäisenä mielestäsi on ok palata työelämään ja laittaa lapsi hoitoon?
Onko mielestäsi jotenkin väärin laittaa lapsi alle vuoden ikäisenä, jos äiti pärjäisi taloudellisesti kotona, mutta haluaa luoda uraa? On nuori, alle 25v.
Kommentit (4)
Täällä jos kysyt niin 5v. Täällä jokainen äiti on vähintään 5 vuotta kotona, tarjoaa itse laadukasta varhaiskasvatusta kun päivähoitopaikat ovat vain lasten säilöönottopaikkoja jossa lapset pidetään hengissä vanhempien työpäivän ajan. Mitään poikkeuksia ei ole ja päivähoito on 100% surkeaa joka niemennotkossa.
Jos uraäidiltä kysyt niin heti 9kk, hänen mukaansa juuri heidän lapsi on niin sosiaalinen ja vilkas että tarvitsee päivähoitoa. Uraäidin mukaan vauva tarvitsee jo virikkeitä ja että varmasti kasvaa sosiaalinen ja pärjäävä.
Jos ajattelet maalaisjärjellä, oman lapsen temperamentin huomioiden, niin ok ikä aloittaa päivähoito on varmaankin siinä 1-3 ikävuoden välillä riippuen toki vanhempien työpäivien pituudesta, hoitopaikasta ja sen resursseista sekä lapsen luonteesta.
No mun mielestä paras olisi sitten, kun lapsi todella ymmärtää, kun vanhempi kertoo tulevansa joka päivä hakemaan kotiin. Eli yli 2v varmasti vasta..? Oma tyttö menee ensi kuussa päiväkotiin 1v6kk iässä. Kyseessä todellinen pakko. Koti menisi muuten myyntiin, kun rahat loppuu. Aivan hirveä paikka mulle laittaa hoitoon noin pieni. Hirveimmältä tuntuu, vaikka äitiydestä kokemusta jo 15v. Esikoinen aikanaan oli 3v kotona ja kyllä sekin niin pelokkaalta näytti. Yleensä kuitenkin äideille rankempaa kuin lapselle, luulisin.
Alle vuoden ikäisen, kävelemättömän paikka ei ainakaan ole hoidossa.
Kyllä, mun mielestä on todella väärin laittaa ap:n kuvaileman ikäinen hoitoon, kun ei ole pakko. Eikö äiti/isä ole ottaneet selvää pienen lapsen kehityksestä? Tuon ikäinen on vauva, jonka kuuluu olla kotona.
Mietin samaa. Olen tosin itse jo 27 v, esikoinen nyt 8 v meni hoitoon 1,5-vuotiaana mutta nyt kuopus 7 kk ja ihan sydämestä repii ajatus että kohta loppuu äitiysloma ja pitäisi miettiä palaako töihin vai jäänkö hoitovapaalle. Hirvittää laittaa niin pieni hoitoon..