Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kierron palautuminen raskauden jälkeen?

30.05.2006 |

Hei!

Olen 3kk ikäisen ihanan pienen pojan äiti, joka pikkuhiljaa alkaa haaveilemaan pikkukakkosesta. Siihen liittyen kysymys kuukautisten normalisoitumisesta. Osittaisimetän, kuukautisia tai jotain sellaista on tullut hyvin lievinä (2pv) n. 3 viikon välein. Ennen oli kierto tasan 28 päivää. Nyt en oikein tiedä mitä tämä on...tarkoittaisko etten vielä ovuloi vai mistä on kysymys. En kai raskaanakaan voi olla? Ekassa raskaudessa ei ollut mitään oireita, joten en niiden pohjalta voi tietää tätäkään. Osaako joku auttaa? Milloin on toiveita kunnon kuukautisista? Päästäisiin sitten virallisesti yrittämään! Plussaonnea vaan kaikille!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi esikoisen jälkeen kuukautiset, kun esikko oli noin puolivuotias ja imetys alkoi vähenemään. Imetin 1v2kk:n ikään asti. Kun esikko oli noin vuoden ja imetin enää 1-2 krt vuorokaudessa, keskustelin lääkärin kanssa menkoistani ja lääkäri totesi, että niinkin vähäinen imetys vaikuttaa vielä ja että " kyllä ne menkat siitä normalisoituu ½-1 vuodessa imetyksen lopettamisen jälkeen" :o)

Mutta tämähän on siis yksilöllistä, toisilla menkat tulee kunnolla vasta, kun imetys loppuu ja toisilla taas heti jatkona synnytyksen jälkivuodolle imetyksestä huolimatta. Ja ethän sä menkkoja tarvitse siihen, että tulisit raskaaksi. Synnytyksen jälkeen (samoin kuin ehkäisyn lopettamisen jälkeen) on mahdollista tulla raskaaksi ennen ensimmäisiä menkkoja, jos vaan ovulaatio tapahtuu, vaikka ymmärrän tietysti, että varsinainen " yrittäminen" on hankalaa, jos ei ole tietoa kierrosta. Mutta normaaleja menkkoja saatat siis joutua odottelemaan pitkäänkin.

A.A.

Vierailija
2/16 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin, että imetys voi sotkea menkat. Imetän vielä 1 v 1 kk ikäistä lasta. Ekat menkat tuli minullakin 6 kk jälkeen, kun maidon ohella alkoi mennä muuta ruokaa, mutta seuraavat oli sitten huhtikuussa. Nyt odotan jännityksellä seuraavia (eli vasta kolmansia), kp 44 and counting.

Meille on toivottu kakkosta HETi, joten pieni pettymys on ollut se, miten hyvä ehkäisy tämä imetys on. Vaikka vuoto tuleekin, niin on ihan todennäköistä, etten vielä ovuloi. Pieni toivonkipinä kuitenkin..

Olen tärvännyt aika monta raskaustestiä juuri tuosta syystä, ettei edellisessä raskaudessa ollut mitään oireita - eli kun mitenkään muuten en voi tietää olenko raskaana vai en, kun menkat on 100 päivää " myöhässä" . Vaikka taitaa sitä osata aavistaa, jos oikeasti on...

Menee omaksi vuodatukseksi, pahoittelen, ja toivotan onnea pikkukakkosprojektiin!

len

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lennard:

Olen tärvännyt aika monta raskaustestiä juuri tuosta syystä, ettei edellisessä raskaudessa ollut mitään oireita - eli kun mitenkään muuten en voi tietää olenko raskaana vai en, kun menkat on 100 päivää " myöhässä" .

len

Samoin!! Imetin vain kolme kuukautta. Lopetuksen jälkeen meni kuukausi, kun tuli kunnon menkat, mutta nyt ei ole kahteen kuukauteen mitään. Kyllä odotetaan!

Ja kolme aikaisempaa lasta on tärpännyt heti ekalla, vaikka on enempi yritetty että ei tärppäis :)

Vierailija
4/16 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta jut tänään kysyin aiheeseen liittyen tossa aiemmin (otsikolla ei ovista...). Siellä tarkemmin kerroin omasta kierrostani kuopuksen jälkeen (joten en pistä sitä enää tähän). Ja likimain varma olen, että ovista ei ole tapahtunut tässä noin puolen vuoden aikana kuin kerran. Tohon mun omaan kysymykseen en vielä oo saanu vastauksia, mutta tossa A.A.Mats pisti just niin kuin pelkäsinkin, imetyksen jälkeen 1/2 - 1 vuotta tasaantumiseen, on lääketieteen kanta. AAARRGH. Kyllä tulee hermo menemään jos vielä vuosi pitää odottaa.

Vielä lisäystä toisten juttuihin. Esikoisen jälkeen mulla oli kierto heti " kunnossa" ja kuopus tärppäsi heti (kun esikoinen 10 kk). Nyt sitten tämä että yhdelläkin ihmisellä voi vaihdella miten kroppa reagoi. Ainoana erona näissä imetyksissä on ollut se, että esikoisella imetys väheni koko ajan tasaisesti, kuopuksellakin alkoi imetys vähetä kiinteitten myötä, mutta sitten tuli tosi risainen kausi, jolloin yösyönti lisääntyi (eli tilasi lisää maitoa huimasti) ja siinä epäilen että tämä kk-sotku alkoi. Sen jälkeen imetys on tasaisesti taasen vähentynyt, mutta kuukautiset ei vaan ole tasoittuneet.

Vierailija
5/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä tarkentaisin, että eihän se, että menkat ovat sekaisin imetyksen jäljiltä, tarkoita sitä, että ei voisi tulla raskaaksi. Oviksen bongaaminen vaan vaikeutuu ja sitä kautta raskaaksi tuleminen on ehkä vielä entistä enemmän tuuripeliä. Jos kuitenkin puuhastelutahti on pari kertaa viikossa (mikä tietty voi olla saavuttamaton suoritus pienten lasten vanhemmille), niin kyllähän sitä voi tärpätä.

Mulla on kaveri, joka joutui lopettamaan esikoisen imetyksen (esikoinen oli 1 v), jotta tulisi uudestaan raskaaksi. Ja sitten toinen kaveri, joka on imettänyt esikoista pikkukakkosta odottaessaan rv 16 asti ja nyt kolmatta odottaessaan (menee jossain vähän alle rv 20) imettää kakkosta edelleen ja hyvin on tullut raskaaksi :o)

Sekavilla menkolla on tietty hankala sitten saada LA:ta laskettua, mutta kyllähän ne senkin sitten ultrassa selvittäävät. Joten ei pidä vaipua epätoivoon, siskot! :o)

A.A., jolla kp 22/28 ja närästelee lupaavasti (närästys oli esikoisen aikaan eka oire, joten elän toivossa vielä 6-7 päivää)

Vierailija
6/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun te nyt varmaan olette samoja mietteitä tulleet pohtineeksi tässä samassa tilanteessa. Netistä tutkiskelin asioita, kun tämä nyt on hormonien -tai niiden puutteen- iloista riemujuhlaa, että mistäköhän mättää tässä omassa tilanteessani. (Minäkö muka olisin analysoiva ja fanaattinen tiedon perään...?) Tikkujen kanssa olen nähnyt että oma LH-hormonini on liki nollassa liki koko kierron, mutta se nyt on toinen tarina. Asia oli se, että eräällä sivulla (tosin pitää huomioida tietojen " faktuus" kun netistä on kyse) lääkäri kirjoitti, että hormonihäiriön tasaantumista pitäisi odottaa ennen raskautumista, koska se (tai sen jälkivaikutukset) voivat häiritä raskautta ja vielä tulevan lapsen imetystäkin. Musta se oli jotenkin uskomaton juttu, kun kuitenkin melkein vuodesta kysymys.. Jäin vain miettimään...

A.A. niinhän se on, että jos seksiä on, on mahdollisuus myös lapseen, sen verran luonto on ihmeitä täynnä ja suvunjatkamistoiminnot niitä kaikkein voimallisimpia. [Totean minä joka viime kuun (nyt kp1) sai olla sen suhteen kuivin suin.... Aika varma ehkäisykeino.]

Vierailija
7/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuli vielä mieleen alkuperäiselle, että mulla itseasiassa se kevään ainoa ovis tuhrusi kanssa. Luulinkin ensin että samaa tuhrukuukautista on kun muutkin sutut mitä oli ollut aiemmin. Se mikä sotki, oli, että oli vasta kp 18 ja sitten tasan kahden viikon päästä tuli kunnon kuukautiset. Mulla ei ovis ole ikinä aiemmin tuhrunnut, mutta nyt kävi sitten niinkin. Että kaikki suttu mikä tulee ei välttämättä olekaan kuukautisvuotoa.

Minä kanssa imetin vielä esikoista viikoille 14, muistaakseni noin, kun olin jo raskaana.

Vierailija
8/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun hieman perumaan, kun sanoin, että kyllä sen aavistaa kun on raskaana. Ehei! Testasin tänään plussaa (himmeä, mutta ihan selvä resultat, mies oli todistajana), ja täytenä yllärinä. Toivoa siis on, hyvät imettävät äidit!

lenn

Vierailija
9/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistamiseen hyviä uutisia tänään, siitä saan itsekin toivoa vasta raskaana ollessani ja keskenmenon kokeneena, voi jo hyvillä mielin alkaa salaa toivoa raskautuvansa.

vauva2006

Vierailija
10/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan paljon onnea uudesta raskaudesta! Ja kiitos, että tulit kertomaan. Se antaa kummasti toivoa itsellekin! Onko muuten noista ovulaatiotesteistä ollut mitään hyötyä tämmösessä tapauksessa?

Vierailija
11/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihan vielä ei uskalla tuulettaa, kovin alussa ollaan.

Varmaan ne tikut voisi auttaa, tietäisitpä ainakin ovuloitko vai et. Tosin jos kierto on toooooooooosi pitkä tai epäsäännöllinen, niin aika monta tarvitaan siihen haarukoimiseen. Mulla esim on nyt tainnut olla kp 30 vasta ovis, tai myöhemmin.

l.

Vierailija
12/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tikuista sen verran, että minähän niitä olen tässä testaillut. Pari tukkoa on niitä kulunut. Olen ymmärtänyt niin, että se niillä mitattava LH nousisi ensin pikkuhiljaa (ainakin parin päivän ajan), kunnes sitten nykäisee huippuunsa, joka oviksen irrottaa. No, tästä sitten olen tehnyt toimintasuunnitelman, jolla jos tikkuun ei ole ilmestynyt mitään ja kierto on ollut ihan " väärässä" vaiheessa (ts. olen katsonut myös kierron alussa ja lopussa, josko ovis piilottelisi siellä) niin olen pitänyt parin päivän testivapaan. sitten kierron keskivaiheilla tiheämmin ja taas lopussa harvemmin. Pari kertaa hyväntoivoisena havaitsin jotain, ja koska olin lukenut, että joillakuilla voi tuo huippu hujahtaa ohi alle vuorokaudessa, niin sitten testasin jopa aamuin, illoin, mutta turhaan, siis. Muuten testit aika nollaa näyttivät.

Tämä vaan on sinänsä hölmöä, kun mulla ovis on tähänasti aina ollut selvä niistä limoista, ja nämä kierrot ovat olleet kyllä sen suhteen aika kuivia. Mutta kun ei usko muuten, ettei ovista ole, pitää nähdä...

Niin, vaan vinkkinä, ostin netistä liuskatestejä ja kun ne alkoivat uhkaavasti huveta, halkaisin sitten pituussuuntaan kahtia. Hankalaa se on, mutta lopputuloksesta näkyy kyllä yhtä hyvin kuin alkuperäisestäkin, jos jotain nähtävää on. Niitä kun tälläsellä ettimisellä kuluu 20/kierto niin pihiys iskee...

Toivonpa vaan meille lopuillekin tsemppiä, että kävisi yhtä hyvä mäihä kuin lennardille.

Vierailija
13/16 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille paljon onnea yrityksiin ja plussaa itse kullekin !

lenn

Vierailija
14/16 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaisko joku auttaa ja kertoa niistä ovislimoista, en oo nimittäin ennen raskautta semmosia havainnu kylläkin ovulaation järkyttävänä vatsakipuna. nyt tilanne se että imetän vielä osittain,menkat on tullu 2 kertaa ekaväli 45vrk ja seuraava 35vrk(ennen raskautta 28-30)..nyt sit kp 13 bongasin kai sitä ovislimaa, kipuja ei ollu..mutta siis kysymys kuuluu että kun sitä limaa tulee niin onko ovulaatio tapahtunut vai tapahtumassa vai parasta aikaa menossa...testejä en oo käyttäny. ja mihinkähän aikaan sitä sitten pitäs raskaustesti tehä jos ovulaatio oli kp 13...osaisko joku kertoa?

Vierailija
15/16 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt täsä asiantuntijaksi olen alkanut niin jatkan sitten tähänkin :-)

tamatu:

...mutta siis kysymys kuuluu että kun sitä limaa tulee niin onko ovulaatio tapahtunut vai tapahtumassa vai parasta aikaa menossa....... ja mihinkähän aikaan sitä sitten pitäs raskaustesti tehä jos ovulaatio oli kp 13...osaisko joku kertoa?

Mulla ainakin imetys hiukan sotkenut limoja, että on monen sorttista, joilla ei kuitenkaan sitten ole ollut mitään yhteistä oviksen kanssa. Mutta siis ovislima.. Toisilla sitä saattaa tulla vain ovuloidessa, toisilla (kuten mulla ennen raskauksia) jopa kuuden päivän ajan ennen ovista. Limat tulee aina ennen ovista, ja ne loppuvat kuin seinään heti kun ovis on tapahtunut. (Noin yleisimmin, poikkeuksiakin kai kaikessa inhimillisessä voi olla.)

Ovislimaa kuvaa parhaiten vertaus kananmunan valkuaiseen, ja se on todella venyvää (ja kirkasta), musta sen huomaa kyllä eroavan tavallisista ihan kírkkaasti. Oiskohan ollut noissa taannoin tässä olleissa linkeissä linkki netistä löytyvälle sivulle, jossa on erinomaisia kuvia aiheesta.

Raskaustestin teon olen ynnäillyt sen mukaan, että kiinnittyminen tapahtuu viimeisimmin 10 pvä oviksesta ja sen jälkeen raskaushormonin määrä tuplaantuu päivittäin ja herkimmät testit näyttää jo aika alhaisiakin määriä, joten siitä 4 pvää päälle. Sen mukaan olen tehnyt testini kp 27 (kun mulla on kanssa ollut ovis kp 13) ja haamua ovat näyttäneet. Myöhemmin hoksasin laskuissani jonkin vian mutta mitäpä väliä, kun haamu kerran oli jo tullut. Tosin tuo on ollut myös poisjääneitten kuukautisten eka päivä jolloin muulloinkin suositellaan vasta aikasintaan testattavan.

Vierailija
16/16 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisastuin nyt todellakin ja on siis aihetta varautua positiiviseen testitulokseen :)))