Tiedätkö saman alan sisäisiä "downshiftaajia"? Esim. että sairaanhoitaja on opiskellut lähihoitajaksi
Suomessahan on jäykät työmarkkinat ja työtehtäviin vaaditaan usein hyvin spesifiä osaamista. Itse en tunne, mutta luin eräästä sairaanhoitajasta suorittamassa lähihoitajan tutkintoa vaihtaakseen työtehtäviään. Kiinnostaa tietää ilmiön yleisyydestä.
Kommentit (25)
En voi käsittää, miksi sh:n pitäisi opiskella lähäriksi... Ikäänkuin suoritat ensin lukion ja sitten peruskoulun yläasteen :D
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa sh on varmaan halunnut sosiaalipuolen tehtäviin lähihoitajan tutkinnolla. Lähihoitajahan on sosiaali- ja terveysalan ammattitutkinto, mutta sairaanhoitaja on puhtaasti terveysalan tutkinto ilman sosiaalipuolen opintoja. Hoitopuolella sh voi tehdä hyvin töitä lähihoitajana. Itsekin olen tehnyt esimerkiksi hoitovapailla lyhyitä lähihoitajan sijaisuuksia, kun pelkkää perushoitoa tehden on helpompi hypätä vieraaseen paikkaan.
Muistaakseni hän pyrki terveydenhuollon sihteerin (ei varmaan oikea nimitys) hommiin. Luulisi vain, että hommaan pääsisi pikakoulutuksella, kun kuitenkin on korkeakoulututkinnon suorittanut. /ap.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää, miksi sh:n pitäisi opiskella lähäriksi... Ikäänkuin suoritat ensin lukion ja sitten peruskoulun yläasteen :D
Samaa mieltä osin. Korkeakoulutettu pitäisi olla pätevämpi, mutta etenkään eri alan tutkinnolla ei saa käytännössä hyväksilukuja. Ylikoulutus on suomalainen ongelma. /ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä osin. Korkeakoulutettu pitäisi olla pätevämpi, mutta etenkään eri alan tutkinnolla ei saa käytännössä hyväksilukuja. Ylikoulutus on suomalainen ongelma. /ap.
Aiemmin sai helpommin hyväksilukuja, ei enää.
Sh toki voi opiskella lähihoitajaksi jos haluaa nimenomaan tehdä lastenhoitajan tai hammashoitajan työtä. Muissa tapauksissa en oikein ymmärrä. Itsekin suoritin väärässä järjestyksessä lukio --> ammattikorkea --> lähihoitaja (hammashoitaja). Halusin nimenomaan hammashoitajaksi niin siksi näin! Amk-tutkinto oli aivan toiselta alalta.
tiedän yhden sairaanhoitajan joka on ollut töissä koulunkäyntiavustajana koska halusi päivätöihin. opiskelee nyt oppisopimuksella lähihoitajaksi, koska ei ilmeisesti ole pätevä muuten. ihan ok valinta minusta.
Olenpa nyt tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi. sry ot
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä ins/DI kehtasin lukea saman akan arskatutkinnon. Ja vieläpä opin jotain uutta, vaikka luulin jo oppineeni työssä kaiken...
Vierailija kirjoitti:
tiedän yhden sairaanhoitajan joka on ollut töissä koulunkäyntiavustajana koska halusi päivätöihin. opiskelee nyt oppisopimuksella lähihoitajaksi, koska ei ilmeisesti ole pätevä muuten. ihan ok valinta minusta.
Ymmärrän alan vaihdon, mutta että tässäkin pitää opiskella lähäriksi... Miksei korkeakoulutetuille voisi olla mahdollisuutta pätevöittävään tenttiin? Kaikkien ajanhukkaa tuollainen. /ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä ins/DI kehtasin lukea saman akan arskatutkinnon. Ja vieläpä opin jotain uutta, vaikka luulin jo oppineeni työssä kaiken...
Kehtaamisestahan tässä olikin kyse...
Eiköhän se sh:n tutkinto jo sellaisenaan anna pätevyyden hoitaa myös lähihoitajan virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän alan vaihdon, mutta että tässäkin pitää opiskella lähäriksi... Miksei korkeakoulutetuille voisi olla mahdollisuutta pätevöittävään tenttiin? Kaikkien ajanhukkaa tuollainen. /ap.
Kenen kaikkien?
Onhan se hyvä, että joutuu opiskelemaan asiat, joita ei ole aiemmin opetettu. Miksi ne pitäisi saada vain tenttiä?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa sh on varmaan halunnut sosiaalipuolen tehtäviin lähihoitajan tutkinnolla. Lähihoitajahan on sosiaali- ja terveysalan ammattitutkinto, mutta sairaanhoitaja on puhtaasti terveysalan tutkinto ilman sosiaalipuolen opintoja. Hoitopuolella sh voi tehdä hyvin töitä lähihoitajana. Itsekin olen tehnyt esimerkiksi hoitovapailla lyhyitä lähihoitajan sijaisuuksia, kun pelkkää perushoitoa tehden on helpompi hypätä vieraaseen paikkaan.
No eikös juuri monissa ketjuissa, joissa pohdittu ammattia sosionomin ja sh:n ammattien välillä, ole kannustettu sairaanhoitajaksi kun "sairaanhoitaja voi hyvin tehdä sosiaalipuolen töitä"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni hän pyrki terveydenhuollon sihteerin (ei varmaan oikea nimitys) hommiin. Luulisi vain, että hommaan pääsisi pikakoulutuksella, kun kuitenkin on korkeakoulututkinnon suorittanut. /ap.
Eihän aairaanhoitajalla mitään korkeakoulututkintoa ole! 😂
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se sh:n tutkinto jo sellaisenaan anna pätevyyden hoitaa myös lähihoitajan virkaa.
Niin, hoidollisessa puolessa joo, ei sosiaalisessa.
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti lähes kaikissa muissa suuntauksissa antaa mutta ei hammashoidossa eikä lastenhoitotehtävissä. Kaverini olisi halunnut päiväkotiin töihin ihan päivätyön vuoksi mutta ei päässyt kun oli sh. Otti sitten lapsia kotiin, eli perhepäivähoitajaksi kelpasi kuitenkin.
Haluaisin jalkahoitajaksi. Se on lähihoitajan erikoistumisalaa. Kyselin jo koulusta, voinko mennä suorittamaan vain ne erikoistumiset, mutta ei se tietenkään ole mahdollista (tyhmä minä kun luulin...). Joten ehkä olen jossain vaiheessa sh lh-opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olenpa nyt tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi. sry ot
Toivotaan että jaksat eläkeikään asti. Kaikki mun lähärikaverit on joutuneet/halunneet vaihtaa alaa, kun paikat on särkyneet. Lähinnä olkapäät.