Eikö ihmisiä ahdista se, että korvissa on jatkuvasti jotakin (kuulokkeet, koruja, korvatulpat)
Kun tarkkailee ihmisiä, suurimmalla osalla roikkuu korvissa ties mitä hilavitkuttimia ja kuulokkeita. Esim. kämppikselläni on molemmissa korvissa jatkuvasti useampi koru, venytykset ja kuuntelee aamusta iltaan kuulokkeilla musiikkia. Kun menee nukkumaan, laittaa tulpat.
Minua ahdistaisi jatkuva "romun" määrä korvissa. Siksi ei ole edes reikiä. Luonnossa kulkiessani haluan kuulla lintujen laulun tai ihan vaan sen hiljaisuuden.
Kommentit (30)
Inhoan pitää kuulokkeita. Tuntuu kuin olisi puolisokea jos on vaikka kaupungilla. Jää ratikan alle tai jotain. Enkä muutenkaan tykkää täyttää päätä enää ylimääräisellä metelillä.
Asperger-ihmisille tuollainen ahdistuminen on tyypillistä. Esimerkiksi rintaliivit on monille sietämätön asuste.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy näitä jotka keväälläkin kulkee kuulokkeet korvilla vaikka luonto on täynnä ääniä.
Niin, luonto on täynnä ääniä, ja niiden luonnon äänten lisäksi kuuluu tauotonta liikenteen hurinaa, ihmisten mölyääniä, milloin mitäkin pauketta, ja jatkuva PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP kun joku helvetin kuorma-auto peruuttelee loputtomiin. Joo kiitos vaan, kuuntelen mieluummin musiikkia, vaikka luonnon äänistä pidänkin.
Joskus olen toivonut olevani kuuro. Olen ääniyliherkkä ja kuurous kyllä toisi avun elämään. Välillä tuntuu että sekoan. Kalliiksikin tulee kun täytyy muuttaa kun asunnossa jokin ärsyttävä ääni, kuten naapurit, alakerran oven pauke, patterimelu, yksin jätetyn koiran ulina. Nyt etsin asuntoa kun nykyisessä asunnossa pattereista kuuluu naksunaa. Ja parisuhde kärsii kos puoliso kuorsaa tai muuten meluaa. Kunpa olisin kuuro.
Itsellä on harvoin korvissa mitään. Joskus korvikset, joskus kuulokkeet. Tulppia en käytä. Ei ahdista. Eikä ahdista se, että muilla on korvissa jotain paitsi joskus liikenteessä, kun törpöt sinkoilevat mihin sattuu kuulokkeet päässä eivätkä edes vilkaise, kenen eteen menevät. Kuuloaistikaan kun ei ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy näitä jotka keväälläkin kulkee kuulokkeet korvilla vaikka luonto on täynnä ääniä.
Menen erikseen kävelyille metsään ilman kuulokkeita, mutta kaupungissa ei ole mitään hyvää kuultavaa, siksi kuulokkeista musiikkia tai podcastia.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan pitää kuulokkeita. Tuntuu kuin olisi puolisokea jos on vaikka kaupungilla. Jää ratikan alle tai jotain. Enkä muutenkaan tykkää täyttää päätä enää ylimääräisellä metelillä.
Älä laita niitä kuulokkeita silmille. Vai onko niskasi niin jumissa ettet pysty käännellä päätä ja katsella ympärillesi? Vai tuijotatko kännykkää kävellessä? Itse näen oikein hyvin vaikka on kuulokkeet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuulovamma, jonka vuoksi minulla on kuulolaitteet ja niiden korvakappaleet korvissa. Pitäisikö ahdistaa?
En tarkoittanut sitä. Et ole itse tilannettasi valinnut, toisin kuin tilanteissa joita kuvailin.
ap
Moni menettänyt kuulonsa taikka kuulevat huonosti, kun eivät ole melussa suojanneet korvia, se on suurimmaksi osaksi omaa syytä.
Mulla on bluetooth-pipo, ei tarvi mummojen kauhistella kuulokkeita