Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen rikkaat kertovat elämästään: Lapset koulutetaan omistajiksi, jo 10-vuotiailla miljoonien omaisuus

Vierailija
01.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006224470.html

[quote]Jo 10-vuotiaita opetetaan omistamaan

Rikkaat suvut kouluttavat jälkikasvuistaan perijöitä, jotta suvun jatkuvuus olisi turvattu. Suvun historiaa ja vaurautta kunnioitetaan ja arvostuksen tunnetta pyritään siirtämään myös omille lapsille. Sitä pidetään vastuuna.

”Sanoin äsken veljentytölle ja mä sanon meidän tytölle, että täytyy oppia omistamaan. Täytyy oppia omistamaan. Nyt sä omistat”, eräs äiti kommentoi.

Monella suvulla on koulutusohjelmien lisäksi ns. perhetoimistoja, joissa hallinnoidaan suvun omistuksia, koulutetaan seuraavaa sukupolvea ja järjestellään perintöjä. Koulutusohjelmat toimivat esimerkiksi siten, että aina ennen yhtiökokousta yrityksen toimitusjohtaja selittää suvun nuorille omistajille liiketoiminnan perusteista.

”Aikoinaan kun täytin 18, niin olin ensimmäisen kerran mukana yhtiökokouksessa, ja siitä se sitten lähti… Nyt meillä on sellainen systeemi meidän perheessä, että jo 14-vuotiaana alkaa koulutus siihen, että täytät 18”, nelikymppinen perijä ja äiti kertoo.

Joissain suvuissa koulutustyö aloitetaan jo aikaisemmin. Erään suvun perijä kertoo, että hänen 10- ja 11-vuotiaat lapsensakin omistavat jo miljoonia. Eräs isä kertoo, että hänen omat lapsensa ja hänen siskonsa lapset jakavat sijoitussalkun, jonka hoitamisesta lapset huolehtivat itse. Toinen isä kertoo perustaneensa lastensa kanssa yhtiön, jotta lapset oppisivat ymmärtämään kassavirta-ajattelua ja liiketoiminnan lainalaisuuksia.

Eräs äiti kertoo painottaneensa lapsilleen, ettei omistamista pidä hävetä, mutta ansioita täytyy näyttää muissakin asioissa. Siksi moni korostaakin myös itse tehtävän työn merkitystä.

Sukujen omien koulutusohjelmien lisäksi ulkoiset konsultit ja Perheyritysten liiton next generation –ohjelma mainitaan monessa haastattelussa.[/quote]

Näin! Siinä on menestyjien puhetta! Suomessa voi kyllä menestyä, kun tekee kovasti hommia jo lapsesta asti. Mutta siinä missä rikkaat kehittävät lapsiaan ja lapset kehittävät itsekin itseään, lojuvat köyhien lapset laiskoina jossain sohvalla, notkuvat turhanpäiväisesti älypuhelin kourassa ja pelaavat jotain lapsellista Pokemon GO:ta, ja kiukuttelevat koulunkäynnin osalta. Ei se ole ihmekään, että silloin on ja pysyy köyhänä lapsena ja aikuisena!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan aika miettiä, onko tuollaisilla tuloilla ja omaisuuksilla verovaroista maksetut lapsilisät todellakin tarpeen?

Sitäpaitsi mistä sen tietää, vaikka rikkaiden lasten elämä on hyvin onnetonta ja vähemmän varakkaiden lasten elämä paljon onnellisempaa. He nimittäin saavat olla lapsia, eivätkä rahantekokoneita.

Vierailija
2/2 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi