Huoneen pintaremppa ja asbestipelko
Revin tuossa tapetit irti ja maalaan seinät. Sitten vanha muovimatto vaihtoon.
Matto on liimattu vain saumasta ja oviaukon kohdalta hiukan. Kurkkasin alle ja on ehjä harmaa muovipohja. Liimaus osittain irronnut. Aika läpinäkyvän näköistä liimaa.
Mies pitää mua ihan pöhkönä, että puhun jotain asbestijuttuja. Talo rakennettu -76 ja toi matto arviolta 80-luvun puolivälistä. Miehen lapsuudenkoti eli asunut siinä aina.
On tuolla ennenkin rempattu ja ammttilaisten toimesta, mutta mitään ei ole kukaan kartoitellut.
Uskaltaako sen nyt vaihtaa vai kuollaanko kaikki asbestisyöpään?
Kommentit (40)
Up.
Meilläkin -70 v. rakennettu talo ja revittiin remppahuumassa muovimatot irti, alta paljastui pölyinen liimapinta betonin päällä. Ei tietoa onko asbestia.
Putsattiin lattia ja laitettiin uusi parketti päälle.
Paljaana lattia oli yhteensä ehkä viikon kaksi, ja muu perhe asui yläkerrassa sen ajan.
Ollaanko tietämättämme altistuttu? Onko vaaraa?
Vierailija kirjoitti:
Up.
Meilläkin -70 v. rakennettu talo ja revittiin remppahuumassa muovimatot irti, alta paljastui pölyinen liimapinta betonin päällä. Ei tietoa onko asbestia.
Putsattiin lattia ja laitettiin uusi parketti päälle.
Paljaana lattia oli yhteensä ehkä viikon kaksi, ja muu perhe asui yläkerrassa sen ajan.
Ollaanko tietämättämme altistuttu? Onko vaaraa?
Olette altistuneet mikäli asbestia oli (luult oli rakennusvuotta ajatelleen). Asbestihiukkaset on niin pieniä, että ne laskeutuu ilmasta maahankin viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talo -65 rakennettu ja ei ole asbestia. Silloin jo tiedettiin vaaroista ja kuka hullu laittaisi omaan asuntoon sellaista. En muista, minä vuonna myynti kiellettiin.
Asbestin maahantuonti kiellettiin vasta 1993.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talo -65 rakennettu ja ei ole asbestia. Silloin jo tiedettiin vaaroista ja kuka hullu laittaisi omaan asuntoon sellaista. En muista, minä vuonna myynti kiellettiin.
Asbestin maahantuonti kiellettiin vasta 1993.
Ja vielä tuonkin vuosiluvun jälkeen rakennetuista taloista voi löytyä asbestia
Maahantuonti on kielletty -93, mutta onhan asbestin vaarat olleet tiedossa jo ennen sitä eikä sitä tosiaan ole miten vaan käytetty.
Uskallan väittää, että aika moni on remontoinut ihan tohinalla miettimättä koskaan mitään tuollaista. Muovimattoja kuitenkin ollut iänkaiken ja aina on itse remontoitu. Oletteko kuulleet jonkun tehneen asbestikartoitusta ja asbestipurkua muovimatolle?
Vierailija kirjoitti:
Maahantuonti on kielletty -93, mutta onhan asbestin vaarat olleet tiedossa jo ennen sitä eikä sitä tosiaan ole miten vaan käytetty.
Uskallan väittää, että aika moni on remontoinut ihan tohinalla miettimättä koskaan mitään tuollaista. Muovimattoja kuitenkin ollut iänkaiken ja aina on itse remontoitu. Oletteko kuulleet jonkun tehneen asbestikartoitusta ja asbestipurkua muovimatolle?
Se että on tehty iänkaiken ei tarkoita etteikö sillä olisi ollut terveysvaikutuksia. Syöpiä on nykyään niin paljon ettei voi osoittaa mikä johtuu mistäkun. Itse en ikinä ottaisi sitä riskiä että purkaisin itse muovimaton pois.
Se asbesti on niissä liimoissa tai tasotteissa, ei niistä kokonaisina sitä irtoa, mutta jos menee palasiksi tai hiotte, niin silloin.
Ammattilaiset tekee asbestikartoituksen käytännössä aina ennen 1994 rakennetuille kohteille, on pakollinen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Kartoituksen tekeminenon ollut pakollista jo pari vuotta, jos jotain löytyy, asbestipurkuna sitten purkutyöt.
70-luvun liimoissa melko suurella todennäköisyydellä on asbestia. Ja siinä matossakin voi olla.
Putkiremontin yhteydessä 70-luvun kerrostaloon asbestin poisto maksoi kahdeksan vuotta sitten 1 200€.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun liimoissa melko suurella todennäköisyydellä on asbestia. Ja siinä matossakin voi olla.
Jos luit niin matto asennettu 80-luvun puolivälin paikkeilla eikä suinkaan 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartoituksen tekeminenon ollut pakollista jo pari vuotta, jos jotain löytyy, asbestipurkuna sitten purkutyöt.
Pakollista ja sitä valvoo kuka ja miten? Nytkin jos esimerkiksi ajattelen asiaa niin miehelleni ei käynyt mielessäkään ettei voi vaan ottaa ja vaihtaa sitä lattiaa siitä. Mistä hänen päähän pälkähtäisi siis teettää asbestikartoitus? Ja varmasti aika monia muita, jotka ei tiedä. Veljeltäni kysyin niin hän sanoi ettei varmasti olisi tullut miettineeksi sellaista.
Lainsäädännön mukaan ennen vuotta -94 rakennetuissa taloissa tulee aina toteuttaa asbestikartoitus, kun kyseessä ovat purkutyöt. Kyllä, myös teidän tulisi tehdä kartoitus niin seinän pintatasoitteesta (kun hiot pintaa ennen maalausta tulee pölyä) kuin lattiasta. Ensimmäisen kohdalla asbesti on harvinaisempaa mutta ei tavatonta.
Nimim. tehtiin juuri asbestikartoitus
En halua vähätellä asbestin vaaroja. Silti yhden maton vaihdosta ei henki lähde, vaikka liimassa asbestia olisikin. Muutenhan kaikki vanhat rakennusmiehet olisivat saaneet asbestoosin ja kuolleet.
Asbestikartoitus maksaa 150€. Tuskin teidän remontti siihen kaatuu. Minusta aika pieni hinta mielenrauhasta.
Hyvä hengityssuojain naamalle ja huoneeseen alipaineistus ikkunasta ulos. Betonista pitäis saada kaikki liima- ja mattojäämät pois, eli hionta ja hyvä puhdistus. Sitten tasoite joka sitoo pölyt lattiaan ja monen päivän ajan hyvä siivous kattoja ja seiniä myöten. Asbestipöly laskeutuu jonkin ajan päästä ja sitten pyyhitä nihkeällä.
Kaikissa ennen vuotta -94, jolloin asbesti täysin kiellettiin ,rakennetuissa taloissa on asbestia jossain muodossa. Hyvin usein esim. laatoitusmassan tai mattoliiman sideaineena. Ei paljon, mutta kuitenkin. Periaatteessa ennen tuote vuotta rakennettuihin asuntoihin ei saisi porata edes reikää seinään ilman asbestitutkimusta. Vuonna 2016 voimaan astunut laki vaatii näissä vanhemmissa asunnoissa ennen remonttia AINA asbestikartoituksen. Miehesi voi vaikka googlettaa, jos ei sinua usko. Olen käynyt asiasta kurssimuotoisen koulutuksen eli en ole ammattilainen, mutta jotian jäi päähän.
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädännön mukaan ennen vuotta -94 rakennetuissa taloissa tulee aina toteuttaa asbestikartoitus, kun kyseessä ovat purkutyöt. Kyllä, myös teidän tulisi tehdä kartoitus niin seinän pintatasoitteesta (kun hiot pintaa ennen maalausta tulee pölyä) kuin lattiasta. Ensimmäisen kohdalla asbesti on harvinaisempaa mutta ei tavatonta.
Nimim. tehtiin juuri asbestikartoitus
Irrotin tapetin. En hio seinää. Meillä on vaihdettu ennenkin tapetteja.