Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon varaisitte rahaa about kolmen viikon interrail-matkalle?

Vierailija
01.09.2019 |

Ensi vuoden elokuussa olisi tarkoitus mennä interrailaamaan. Lentäisin ensiksi Pariisiin ja olisin siellä noin neljä päivää. Siitä sitten lähtisin muihin kohteisiin 2-3 päiväksi: Strasbourg, Lyon, Milano, Venetsia, Wien ja Praha. Prahasta lentäisin takaisin Suomeen. Yöt ajattelin viettää luultavasti kaikki hostelleissa, sillä olen kuitenkin mahdollisimman pienellä budjetilla liikkeellä. Elokuuhan on varmaan aika kallis kuukausi muutenkin, mutta muu aika vuodesta ei itselleni käy. Haluaisin kuitenkin käydä joissakin museoissa tai muissa kulttuuriikohteissa, jotka ovat maksullisia, mutta pääosin ajattelin vain kierrellä kaupunkeja, ihailla arkkitehtuuria ja istuskella puistoissa syöden eväitä. Kahviloista tykkään myös, mutta ruokaa ajattelin tehdä hostelleilla aika usein. Saa sanoa myös mielipiteitä reitistäni, onko parannusehdotuksia tai muita vinkkejä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jäädä kotiin, jos reissua varten pitää ihan budjetti laatia.

Budjetointi on järkevää rahankäyttöä. Sinä voit hassata rahasi mihin lystäät mutta kaikkien muiden on hyvä pysyä kartalla siitä mihin omat rahat menevät.

Varsinkin reissussa tulee helposti käyttäneeksi aivan turhaan, jopa samasta tuotteeseen tai palveluun, moninkertaisesti rahaa turhan takia, jos ei tiedä mistä sen halvimmalla saa ja mitä se tulee maksamaan.

Vierailija
22/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vinkkien antajille! Mielelläni otan vastaan vielä lisää tai luen myös teidän omia kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miten nykyään on, mutta suurimpaan osaan junista ranskassa oli lisämaksu vaikka oli interrail kortti.

Lisäksi jos nykyään on yöjunia niin kannattaa matkustaa sellaisella seuraavaan kohteesen niin säästyy rahaa jos eivät ole nykyään lisämaksullisia

Vierailija
24/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tiedä miten nykyään on, mutta suurimpaan osaan junista ranskassa oli lisämaksu vaikka oli interrail kortti.

Lisäksi jos nykyään on yöjunia niin kannattaa matkustaa sellaisella seuraavaan kohteesen niin säästyy rahaa jos eivät ole nykyään lisämaksullisia

Totta, Thalys-junista peritään yleensä lisämaksu joka voi olla jopa 20eur/matka. Tämä on juuri sellainen kulu johon täytyy varautua lisänä päiväbudjettiin.

Älä myöskään laske junassa nukkumisen varaan, itse olen sitä monesti koittanut mutta jos olet herkkäuninen, en suosittele. Itselleni ainakin kolisevassa, kirskuvassa, meluisassa ja heittelehtivässä junassa nukkuminen osoittautui mahdottomaksi. Sitten saavuin pari kertaa uuteen kohteeseen silmät ristissä, jolloin ensimmäinen matkapäivä meni kuin sumussa. Näiden jälkeen viisastuneena päätin että matkustan jatkossa päiväsaikaan, mieluiten aamulla.

Vierailija
25/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varasin kuukauden reilille 4000e, mutta 1500e jäi yli.

Vierailija
26/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varasin kuukauden reilille 4000e, mutta 1500e jäi yli.

Missä kävit?

Vierailija
27/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köpikseen pariksi viikoksi pössytteleen ja sieltä viikko barcelonassa samoissa hommissa.

eli tarttet ainakin 250e per päivä.

tuollain mun interrail meni,   se jatkuva paikan vaihto ei ole hauskaa muutenkaan.

Vierailija
28/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa on toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä. Jonkun panttimaksun se otti (olisiko ollut 150, mutta tämän siis sai takaisin).

Eka puoli tuntia on ilmainen, ja tämä käytännössä riitti hyvin siirtymiin.

Vähän oli hasardia siellä pyöräillä ja navigoida samalla, toisaalta näki hyvin kaupunkia:)

Välillä lyöttäydyin jonkun turistiporukan kantaan, tuntui turvallisemmalta.

En tiedä noiden muiden kaupunkien pyöräilyistä.

Venetsia on ihana, jos sen kokee muulloin kuin päivällä, jolloin varsinkin elokuussa siellä on turisteja miljoonittain. Löytyisiköhän Lido di Jesolon puolelta edullinen majoitus? Pääset sinne helposti vesibussilla.

Vierailija
29/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän haluatko esimerkiksi hostellissa oman huoneen vai riittääkö dormi jossa voi olla muitakin? Dormit tietenkin halvempia, voi saada keskieuroopassa alle 20e/yö. Itse säästin jonkin verran matkustamalla yöjunilla. Niistä tuli pieni lisämaksu interrail-lippuun mutta se maksu oli yleensä vähemmän kuin yö hostellissa. Jos teet ruoat itse niin pääset tietysti paljon halvemmalla kuin syömällä ravintolassa. Ruokakaupoissa myöskin hintataso alhaisempi kuin Suomessa. Ihan hyvin pärjää 40e päiväbudjetilla jos yöpyy dormeissa. Jos haluat vierailla monissa maksullisissa nähtävyyksissä, niin varaa niihin vielä erikseen jonkinlainen budjetti. Ota myös selvää onko museoihin päiviä jolloin on ilmainen sisäänpääsy. Joitakin vuosia sitten ainakin Louvreen oli joku tietty iltapäivä maksuton.

Vierailija
30/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satasta saa tärvättyä pelkkiin syömisiin millään, jos tekee ruokaa itse tai syö piknikeväitä. Aamulla kaupasta leipä ja mehu, päivällä syöt kaupungilla jostakin kojusta tai pikaruokapaikasta kympillä, illalla teet jotain hostellilla kympillä. Kolme kymppiä riittää mainiosti ruokiin, 10-20 e pääsylippuihin.

Viidelläkympillä majoitut hyvin hostelleissa, ja jos nyt sattuisi olemaan joku isompi häppeninki jossain, ja pitäisi majoittua hotelliin, sinähän voit aina hypätä junaan ja matkustaa eteenpäin. Muista myös Airbnb, yksittäisen huoneen saa sieltä tosi halvalla.

Useimpiin hostelleihin voi myös varata paikan etukäteen, ja se kannattaa kun matkustat elokuussa, jolloin Euroopassa on eniten ruuhkaa.

Eli satanen per päivä riittää budjetiksi. Kolmelta viikolta siis pari tonnia.

Vierailija
31/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa yöpaikkoja ajoissa. Elokuussa on aika kallista. Mutta jos olet jossain pidempään, niin asunnon vaihtojakin voi tehdä. Suomi on houkutteleva lomansa elokuussa. Hostelleissa ei yleensä ole aamupalaa. Joskus hotelli aamupalalla tulee saman hintaiseksi. Pariisi on kallis. Siellä 100€/päivä on vähän. Itävallasta saisi parhaiten irti autolla. Eli vuokra-auto tässä tapauksessa? Muuten siellä ei juuri näe parhaita paikkoja.

Minulle 100€/ päivä olisi paljon. Mutta en matkusta Elokuussa noihin paikkoihin. Pariisi saattaa olla hirveä Pätsi ja hostelleissa ei ole ilmastointia.

Vierailija
32/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaatko reilipassin? Meillä on yleensä ollut päiväbudjettina 25-40e/hlö päivää kohti.

Vierailija
33/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hostelleissa on se hyvä puoli, että voit rupatella työntekijöiden ja ehkä myös muiden matkalaisten kanssa.

Ulos lähtiessä, voi olla eri kukkaro kolikoita/käteistä varten, niin ei tarvi korttikokoelmaa esitellä esim metroasemalla, jos lippuautomaatit ym voi toimia kolikoilla.

Venetsia on ylikuormittunut turismin takia.

Kun suunnittelet matkaa, voit varata hostellit ennalta ja siinä näet myös hinnat. Siis sen minkä maksat kortilla sitten paikan päällä. Usein hinnat on edullisempia kun varaa ajoissa.

Joissain hostelleissa on yhden hengen huoneita, tuntuu turvallisemmalta kuin saman hintaluokan hotelli.

Vierailija
34/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 viikkoa/18 päivää, vähintään pari tonnia, eli about 100 euroa vuorokaudelle. Mutta, jos olet valmis majoittumaan edullisesti (airbnb) jopa ilmaiseksi (esim couchsurfing) voi pienempikin määrä rahaa riittää.

Mistä lähtien viikossa on ollut vain kuusi päivää?

Vierailija
35/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo 100-200e päivä on ihan älyttömiä summia. 20-40e/päivä on ihan vallan mainio budjetti reilaukseen. Hostelleita voi löytyä jopa 8e/yö, siihen sapuskat, juomat ja nähtävyydet päälle. Me ollaan lähdössä 2kk reilille mieheni kanssa ja budjetti on 4000-5000e yhteensä. Kuukauden reilistä selvisimme 2000e budjetilla.

Vierailija
36/36 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huikeita summia ehdoteltu tässä ketjussa... Itse tein kuukauden interrailin pari vuotta sitten niin, että päiväbudjetti oli halvimmillaan 20-25:n euron luokkaa, varmaan kuitenkin usein 30-40 euroa, riippuen majoituksesta. Sohvasurffasin jonkin verran ja yövyin kavereilla, joka tietysti laski hintaa. Muuten leirintäalueilla tai hostelleissa. Reittisi kuulostaa kyllä todella kalliilta, itse olin lähinnä eri puolilla Saksaa, Tsekeissä, Itävallassa ja Hollannissa, enkä kovin monessa isossa turistikaupungissa. Monille mun tapa reissata kuulostaa varmaan kauhealta, mutta itse olen viihtynyt ja kokenut paljon, vaikken olekaan laittanut rahaa kovin paljon huvituksiin tai nähtävyyksiin.

Itselleni ne suosituimmat kohteet ovat yleensä olleet pettymys, tosin en muutenkaan viihdy suurkaupungeissa, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelisin välttämään noita isoimpia turistikaupunkeja. Pienemmissä kohteissa on rennompaa, näkee usein enemmän ja kiinnostavampia asioita... Tietysti jos on paljon museoita ym joita haluaa nähdä niin niihin kannattaa panostaa, mutta koko reittiä ei ehkä kannata laittaa tällaisten kohteiden varaan. Matkustaminen varsinkin suurkaupungeissa on aika intensiivistä ja todennäköisesti kaipaat muutenkin jossain kohtaa hengähdystaukoa niistä.

Itävallasta suosittelen minäkin Salzburgia, se vuorimaisema on uskomattoman kaunis. Wien ei kai ole niin vuoristoisella seudulla? Salzburgista myös helppo tehdä päiväretki patikoimaan, jos sellainen kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme