Käytätkö kylpytakkia tai aamutakkia? Miksi? Missä tilanteissa?
Kysymykset otsikossa. Minä en käytä kumpaakaan, en oikein tiedä miksi ja koska käyttäisin.
Kommentit (31)
Mä käytän sellaista ohutta puuvillakimonoa, kun menen saunaan tai tulen sieltä, tai olen jäähyllä. Silkkistä aamutakkia käytän, kun meillä on vieraita ja käyn yöllä vessassa. Nukun alasti.
Mikä ero näillä on? Mulla on yksi, jota käytän aamulla herättyäni syödessäni aamiaista suihkuun menoon asti. Saunailtoina käytän saunan jälkeen ja jos käynkin illalla suihkussa, sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero näillä on? Mulla on yksi, jota käytän aamulla herättyäni syödessäni aamiaista suihkuun menoon asti. Saunailtoina käytän saunan jälkeen ja jos käynkin illalla suihkussa, sen jälkeen.
Materiaali? Toki vaikka puuvillaista voi käyttää kumpana vaan, mutta esim. silkkinen ei oikein sovi kylpytakiksi...
En keksi miksi käyttäisin. Iltaisin suihkun jälkeen kuivaan itseni pyyhkeellä ja laitan sen jälkeen yöpaidan. Suihkun jälkeen en tee enää muuta kuin saatan katsoa telkkaria sohvalla viltin alla tai sitten menen suoraan sänkyyn. Ei tarvetta kylpytakille.
Aamuisin puen vaatteet ennen kuin syön aamupalan.
Minä olen tottunut kylpytakin käyttöön peseytymisen jälkeen ihan pienestä pitäen enkä luovu tavasta koskaan. Tavan olen opettanut myös lapsille. Kylpytakki on tyypillinen joululahja ja mieluinen sellainen.
Kaupassa käydessäni käytän viininpunaista kylpy-/tupakkatakkia. Kassatädille sanon ostosten päätteeksi "haista sinä paska".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa pehmeää aamutakkia pidän viileällä säällä (syksy-talvi-kevät) melkein aina kotona ollessa. 😊 Meillä on vilpoisaa sisällä ja tykkään pitää kotivaatteiden päällä mielummin aamutakkia kuin vaikkapa hupparia/villapaitaa tms.
Tulee mieleen se Onslowin perheen äiti Hyacint Bukeella ei ikinä päivällä kuin leninki. Ja helmet!
Nyt meni pieleen. Hyacinth ei ollut "Onslowin perheen äiti". Onslow oli Hyacinthin lanko. Hyacinth oli teitenkin Bucketin, siis Bukéen, perheen äiti.
Ja liittyen tähän keskusteluun, Hyacinthillä oli kotona päällä arkena (eli silloin kun ei emännöinyt kuuluisia kynttiläillallisiaan sun muita) aina vaate, joita käytettiin vielä 1960-70 -luvulla Suomessakin eli kotitakki. Aamulla hänkin sonnustautui aamutakkiin, joka sointui hänen hiusverkkonsa väriin. Ulos mennessään hän valitsi aina tilaisuuteen sopivan asun.
Mun pitäisi opetella käyttämään!
Omistan 3 aamutakkia (puuvillaisen ja pari fleecestä) ja 2 kylpytakkia. Perin ne 8 vuotta sitten enkä ikinä käytä mitään niistä, ne vaan roikkuu omassa naulakossaan. 😧
Nukun alasti, joten käytän aamutakkia aamuisin ennen pukeutumista ja iltaisin riisuutumisen jälkeen ennen sänkyyn menoa.
Mulla on vanha, virttynyyt, karheaksi pesty kylpytakki jota rakastan yli kaiken. Se on ihana vetää ylle illalla suihkun jälkeen, kun ei enää jaksa pukea muita vaatteita. Niin ikään viikonloppuaamuisin saatan tepastella kylpytakki päällä puoleen päivään saakka.
Aamutakkia kotona kun tulee viileämpää. Nukun alusvaatteissa enkä jaksa heti pukea vatteita kun herään, mieluummin vaan vedän aamutakin päälle ja puen vasta myöhemmin peseytymisen yms jälkeen.