Lapsettomuushoidoissa oleva ystävä välttelee
Meille on tulossa parin kuukauden päästä toinen lapsi. Mitä tehdä?
Ymmärrän kyllä häntä ja itse en samassa tilanteessa varmaan haluais edes kuulla kenestäkään jolla on lapsia. En siis ihmettele. Mutta miten estäisin sen ettei vieraannuta kun toinen lapsi tulee? Takana 10 vuoden ystävyys... heillä jo useamman vuoden ajan hoitoja ja adoptio näyttää todennäköiseltä. Oon antanut hänelle " tilaa" laittamalla vaan tekstareita ja mailia, en ole soitellut tai pahemmin pyytänyt tapaamisia tai mitenkään vihjaillut asiasta. Mutta en haluais päästää häntä vahingossa liian kauas.
Olen toivonut (tietysti) että heillä tärppää ennen kuin tämä kakkonen syntyy tai toisaalta että päättäisivät ryhtyä adoptioon että saisivat tän luvun suljettua elämässään. Tuntuu pahalta katsoa kun ystävä kärsii :(
Onko muita, miten olette selvittäneet tilanteen? Vai voiko sitä selvittääkään...
Kommentit (28)
Oon vaan nyt alkanut epäröidä että eihän hän kokisi kummiutta ahdistavana, mutta siitä kyllä puhun sitten hänen kanssa jos on tarpeen. Toivon tosiaan että sitä ennen heidän tilanne selkiäisikin.
ap
häneen. Voi nimittäin olla, että joku päivä tämä turhautunut ystäväsi haluaa katkaista suhteenne kokonaan. Anna ajan kulua.
Ap, itse en ole katkaissut välejä näihin ystäviin joille on lapsi tullut.
Mutta se uhka siinä on jos toinen kokee liian painostavana asiat.
Siksi sanoin että anna tilaa hänelle tilaa vaikka se veisi aikaa.
Parempi olla kärsivällinen kun työntää huomaamattaan toista pois.
Se 6.
Oon ajatellu että jos annan kulua liian pitkään niin hänen olisi vaikea ottaa uudelleen yhteyttä ja selittää miksi oli pitkään " poissa" . Ajattelen että itseni olisi, että se olis jotenkin piste i:n päälle... Ja siksikin oon pitäny kuitenkin yhteyttä kun oon ajatellut että hänen on sitten helpompi olla taas aktiivinen jos ja kun se aika tulee. Luuletko että tolla on vaikutusta?
ap
Ymmärrän kyllä ja oon samaa mieltä että pitää antaa tilaa ja oon mielestäni niin tehnytkin, mutta siis pelkään että tilaa voi antaa liikaa ja vieraannutaan...
Ystävä itsekin on yhteydessä ehkä noin 2 vko välein muhun päin jos en ole siinä välissä ottanut yhteyttä.
En mä tiedä, ehkä tää on kaikki mun päässä ja oikeasti tilanne on edennyt ihan hyvin?
ap
12 vastaa...ehkä tarkoitan sillä sitä että hänellä olisi se tila ottaa yhteyttä kun ottaa ja sekin käy. En pitäisi kuitenkaan tilannetta toivottomana kun hän kerran pitää yhteyttä välillä. Oletteko ap puhuneet näistä asioista ihan reilusti? Ajattelin vaan että auttaisko teitä molempia jos voisitte puhua jossain välissä kaikesta mitä hän ajattelee ja tuntee ja sinä myös?
siis kertoa hänelle kuin tärkeä ihminen hän on ja kuin haluisit tukea häntä... etkä haluisi menettää häntä... siis kaikki omat ajatukset vaik meilinä hälle!
ehkä se on toistamista asioista mutta... paras ystävyys ei kyllä mene minnekkään jos taukoakin tulee!!!!
En mitenkään päivittäin häntä pommita vaan ehkä kerran viikossa laitan mailia tai viestiä. Aiemmin on soiteltu päivittäin ja meilailtu. Tilaa oon siis kyllä antanut mutta en haluaisi tosiaan päästää mitään kuukausia väliin kun sen jälkeen voi olla niin vaikea ottaa yhteyttä. Enkä todellakaan mitään omia raskausasioita tuputa.
On paljon keskusteltu hoidoista ja tottakai enimmäkseen muista asioista, nyt vaan hän tuntuu etääntyvän tosi kauas ja olen siksi huolissani. Toivon että se on vaan kausiluontoista ja kunhan hän saa tavalla tai toisella päätökseen tämän prosessin niin se päättyy... mitä luulet omalta kohdalta?
ap