Paras mausteseos uunijuureksille?
Onko teillä jotakin itse keksittyä tai kaupasta saatavaa mausteseosta tai -yhdistelmää, jolla saisi uunijuureksista maistuvampia? Olen yrittänyt maustaa oliiviöljyllä, mustapippurilla, paprikajauheella ja joskus grillimausteellakin, mutta aina maistuvat vähän tylsiltä. Suosituksia?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Hunajaa, rosmariinia ja suolaa.
Tähän voi halutessaan lisätä myös vähän viinietikkaa. On kyllä hyvä ilmankin.
Suola, mustapippuri ja rosmariinia. Rakuunaa ja salviaakin joskus käytän.
Suolaa? Suola ei vain tuo suolaisuutta, vaan myös voimistaa ruoan omaa makua. Pieni määrä jotain sokerista tekee saman. Käyttäisin oliiviöljyn sijaan voisulaa, esim sulattaisin mikrossa valkosipulin kanssa. Yrttejä mukaan, kuten timjamia tomaateille (joo ei ole juures mutta hyvää uunissa paistettuna), rosmariinia perunoille, rakuunaa porkkanoille, basilika ja oregano sopii vähän yhdelle sun toiselle juurekselle, jne.
Itse en kyllä makeuta uunijuureksia jos on bataattia ja porkkanoita seassa. Tuovat itsessään makeutta muutenkin ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Za'tar
Sumac
Hmm.. tuota Sumaccia en olekaan kokeillut. Täytynee kokeilla joku kerta.
Sinccis
Pitää olla hapanta, suolaista ja makeaa. Hapoksi voi laittaa sitruunamehua, balsamicoa tms. Makeudeksi siirappia, hunajaa tai ripaus sokeria. Suolaa pitää aina olla ruuassa. Rasvaa kannattaa myös lisätä, koska makuaineet ovat rasvaliukoisia eli rasvaton ei maistu yhtä hyvältä. Lopuksi pippuria päälle.
Mä laitan yleensä merisuolaa, mustapippuria ja Provencen yrttiseosta. Ja sitten oliiviöljyä tietty. Aika usein myös kuivattuja chilihiutaleita. Mäkään en oikein tykkää tuosta hunajan käytöstä juureksissa, koska ovat monet itsessään jo makean puoleisia. Joihinkin muihin kasviksiin, esim. paahdettuihin ruusukaaleihin se sopii.
Hunajaa, rosmariinia ja suolaa.